expo

Mit kerestek szovjet helikopterek a pesti parkolóban?

2021.05.20.

Tünde eltűnt, és sokáig hiányzott, mert nem jött helyette újabb csinos darab. Expó nálunk - 5. rész.

Eltelt másfél évtized a II.világháború óta, de továbbra is szegényes volt a magyar járműpark: 1960-ban 31 268 ezer személyautó szerepelt a KSH nyilvántartásában, ami messze elmaradt az európai átlagtól, és alig haladta meg a korábbi időszakot, különösen a magántulajdonú gépkocsiknál. Pedig sokan vágytak családi kocsira, de hiába, még bringából sem volt elég. Ráadásul drága is volt, a csepeli R26-os 1300 forintba került, ami akkoriban egy pedagógus havi bérének felelt meg.

Simca stand a Budapesti Ipari Vásáron      Forrás: Fortepan/Bauer Sándor

Üljön Dunába

Autók híján a Pannónia motorkerékpárokra szerelt váci Duna oldalkocsik javíthatták volna a családok járműellátását, de az 1960-ban legyártott 5003 darab OK03-as típus többsége exportra ment, a magyar vevőknek csak ezer jutott.

Hiába volt az előző év budapesti kiállításának sztárja a kétszemélyes Tünde motorkerékpár, 15 ezer forintos ára magas volt, ráadásul a modellnek annyi hibája volt, hogy csak másfél évig gyártották. Ennél nagyobb gondot jelentett, hogy nem pótolták a hiányt a Pannóniák, így a magyarországi gépjárműválaszték továbbra is szegényes maradt.

Csepeli Pannonia motorkerékpár és váci Duna oldalkocsi  Fotó: Boros Jenő 

Népautók helyett pártautók

Az első Moszkvics 400-as sorozat 1954. szeptemberében érkezett Magyarországra, akkoriban csak néhány száz személyautó volt magántulajdonban. Inkább csak kirakatnak volt jó a Népköztársaság útján 1957-ben megnyílt első és sokáig egyetlen szocialista autószalon.

Abban az évben kétszáz Wartburgot és háromszáz Moszkvicsot vásárolhattak magánszemélyek. A hatvanas évek elején is mindössze 2-3 ezer új autó jutott a lakossági keretnek. A vevők között az átlagnál jobban kereső értelmiségiek, orvosok, mérnökök és művészek voltak többségben.

Mélyhűtött szállító a BIV-en                 Forrás: Fortepan/Erky-Nagy Tibor

Plastik után Trabi

A Trabant elődjének számító P70-esből négyszázat adtak el Magyarországon, az elsőket 37 ezer forintért árulták, nagyjából ennyibe került a Plastik modell utódja, mely már kevésbé volt bumfordi. A Kísérő, vagy Útitárs nevű autócskát 1957. november 7-én mutatták be, a Trabant 500-ast 18 lóerős teljesítményű kétütemű motor hajtotta, akár kilencvenes tempóban.

Szovjet helikopterek a Felvonulási téren

Közben véget ért a hangzatos második ötéves terv, de továbbra is a messze volt a magyar népautó, a tömegek gépkocsit leginkább a Budapesti Ipari Vásáron láthattak. Az érdeklődést jelezte és a hazai járműparkot jellemezte a Városligetben álló motorkerékpárok tömege. A Felvonulási tér parkolójában jóval rövidebb sorban álltak a CA-s rendszámú púpos Wartburgok, Moszkvicsok és Škodák, meg farmotoros Ikarusok.

A Bidapesti Ipari Vásár részeként légijárműveket is bemutattak a Városligetben: a Dózsa György út melletti szakaszon szovjet helikoptereket csodálhatott a nagyérdemű, és bár körös körül kordon és több rendőr is őrizte mindegyiket, egy-két gyerek olykor bemászhatott az Aeroflot feliratú utasszállítók pilótafülkéibe.

Aki az autós újdonságokra volt kíváncsi, annak még gyalogolnia kellett egy kicsit.

Légi jármű az egykori Felvonulási téren             Forrás: Fortepan/Erky-Nagy Tibor

Csepelek és Ikarusok

A ligeten átsétálva már messziről látszott a magas háromszögekből épített bejárat három betűje: a BIV-en, vagyis a Budapesti Ipari Vásáron az Autó és traktoripar csarnokában, valamint a szomszédos nyitott területen sorakoztak a gépjárművek.

A főbejárat mellett parkolt a Csepel D700 nyergesvontató és tartálykocsi szerelvény, a Vörös Csillag Traktorgyár kispesti telephelyén gyártott Dutra D4 traktor. A mezőgazdasági erőgépek felhozatalászt erősítette a csehszlovák Zetor és a lengyel Ursus.

Volt ott cementszállító, Mirelit feliratú mélyhűtő kocsi, és az 1960-as kiállításról sem hiányzott a farmotoros Ikarus 66-os, valamint 303-as modell.

Bajor autó-motor placc                 Forrás: Fortepan/Bauer Sándor

Két mini között bokszer

Szabad területen parkoltak a személyautók, a felhozatalban szerepelt az akkor még működő, de azóta már elaltatott francia Simca márka kollekciója, melyben még szerepelt a legendás Aronde, meg az újdonságnak számító farmotoros 1000-es.

Minden évben rendszeresen kiállított a Renault, melynek standján a farmtoros Dauphine mellett mindig a Floride sportkocsi volt a sztár. A Fiatnál a már öregecske 1100-as mellett állt az 500-as és 600-as, valamint az elegáns 1800-as limuzin.

A németeket a BMW képviselte, a kis 700-asból kettőt is kiállítottak, köztük állt a magyar rendőrség által is kedvelt oldalkocsis és szóló motorkerékpár, a legendás bokszer motoros 600-as.

Kánaán, de csak az expón

A kiállítás belső útjain álltak a bennfentesek járművei: volt ott magánrendszámú 220-as Mercedes, állami rendszámú ZIM és Chevrolet, utóbbi mellett többen fényképezkedtek, mint a kiállított újdonságokkal. Hiába, egy Chevy akkor is Amerika, ha a rendszáma A-betűvel kezdődik, ami egyértelműen magyar minisztériumra, vagy más magas rangú állami intézményre utalt.

Pózolás minisztériumi Chevrolettel          Forrás: Fortepan/Erky-Nagy Tibor

Csajka az volt

Igazi hivatali autó foglalt el nagy helyet a szovjet és a csehszlovák kiállítási részen. A GAZ 13-as jelzésű modellt Csajkaként tisztelhette a nagyközönség és a farmotoros Tatra 603-as is csak itt került kézzelfogható távolságba. Szomszédságában parkolt egy elérhetőbbnek tűnő álomautó: a keménytetős Škoda Feliciát akkor is nagy áhítattal nézték a látogatók, nem véletlenül, mert formája több mint hatvan év után is megnyerő, napjainkban értékes old timer.

Skoda Felicia premier a Városligetben          Forrás: Fortepan/Németh Sándor

Auras

Némi pihenő keretében lehetett megkóstolni a Casino eszpresszó gép kávéját, és közben megcsodálni a Városligeti tó vizén ringatózó magyar motorcsónakokat, melyek legalább annyira elérhetetlenek voltak, mint az oldalkocsik, melyek szintén a Magyar Hajó és Darugyár váci gyáregységében készültek

Nem vonzott sok látogatót, pedig fontos része volt a gépjárművek karbantartásának a garázsipari berendezéseket gyártó Auras szövetkezet standja, melyen gyakran sűrű vízzuhannyal is illusztrálták vitrinszerű autómosójuk működését. Az érdektelenség valószínűleg annak volt köszönhető, hogy a kabinban szovjet Pobjedákat mostak tisztára, ebből a típusból pedig futott elég a magyar utakon is.

Magyar autómosó a BIV-en                 Forrás: Fortepan/UVATERV

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.07
Elgázolt egy embert a vonat a Békés vármegyei Tótkomlóson egy átjáróban  - közölte a Mávinform a....
2024.05.06
A Stellantis akoljában nem sok egyéniség születik, az Opel Corsa picit mégis más, mint a többi....
2024.05.06
Megérkezett a tavaly év végén beharangozott, megújult Lexus UX hibrid: a minden részletében....
2024.05.06
Amíg nálunk egyelőre nem jelentették be a Mazda6 utódját, addig a hatalmas piacnak számító Kínában....
2024.05.06
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.06
Baleset miatt jelentős torlódás alakult ki az M3-as autópályán a Budapest felé vezető oldalon, a....
2024.05.06
Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába,....
2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....