Munkagépek

Mítosz vagy igazság: Miért sárga minden markológép?

2023.09.21.

A legtöbb gyártó sárgára színűre festi építőipari gépeit. Világszerte a markológépek több mint háromnegyede ezt a színt viseli. De mi is ennek az oka? És mégis miért vesszük alig észre a más színű markológépeket? Az okok a biztonsági aggályoktól kezdve a történelmi fejleményeken keresztül egészen mélyen gyökerező kulturális és pszichológiai asszociációkig terjednek.

Képzelje csak el, hogy van egy csomag színesceruzája, valaki pedig megkéri, hogy rajzoljon egy markológépet. Milyen színű lenne? Feltehetően sárga. Már gyerekkorunkban is sokan játszottunk sárga játékmarkolókkal, és gyakran láthatunk sárga munkagépeket az utcánk végében zajló építkezésen. De miért is uralja ez a szín oly erősen az építőipari gépek világát? Jöjjenek hát az okok.

1. ok: Biztonság a láthatóság révén

Az építkezés nem veszélytelen hely. Még mindig túl sok baleset történik az építkezéseken. A sárga az egyik legjobban látható szín. A szín nappal és éjszaka egyaránt elegendő kontrasztot nyújt – még az építkezés poros körülményei között is. A sárga így ideális figyelmeztető színnek bizonyul, amely jelzi a veszélyeket. Így a munkások és a járókelők egyaránt felismerhetik a gépeket az építkezésen, ami segíthet a balesetek megelőzésében.

2. ok: Ki találta fel?

A sárga szín úttörője a Caterpillar volt. A 20. század elején a cég építőipari gépei katonai jellegük miatt még szürkék voltak. Felismerték azonban, hogy az utak nagyobb biztonsága érdekében az építőipari járműveknek figyelmeztető színt kellene viselniük. 1931-ben így aztán a sárga szín mellett döntöttek. A mellékhatás a márkaépítés volt: A sárga gépek magukra irányították a figyelmet, feltűnőek voltak, az emberek pedig emlékeztek a gyártóra. Így aztán nem is tartott sokáig, hogy más gyártók is kövessék a példát.

A Caterpillar 1979-ig használta a Hi-Way Yellow elnevezésű színt. Építőipari gépeik azóta a valamivel visszafogottabb és optikailag megnyerőbb Caterpillar Yellow színben vannak úton. Ez a szín természetesen jogi védelem alatt álló védjegy. 1989 óta a fekete és a sárga szín is bekerült a modern Cat logóba.

3. ok: Kultúra és pszichológia

A sárga évtizedek óta az építőipari gépek szabványszíne, az emberek pedig gyakran az építőiparral kötik össze a sárga színt. Ezért kulturális okai is vannak annak, hogy a markológépeket sárgára festik. És ez már a gyerekekbe is bevésődik. Vagy netán látott már nem sárga játékmarkolót?

Ezenkívül a pszichológia is befolyásol minket, így a nem sárga markológépek szinte alig tűnnek fel. Szelektív észlelésnek nevezzük azt a pszichológiai jelenséget, amikor a környezetünknek csak bizonyos aspektusait érzékeljük, másokat pedig figyelmen kívül hagyunk. Ez a kognitív képességeink korlátainak eredménye, ugyanis egyszerűen nem tudunk egyszerre minden információt feldolgozni. Ezt tovább erősíthetik tapasztalataink és az olyan pszichológiai hatások, mint például a megerősítési torzítások vagy az önbeteljesítő jóslatok. Hajlamosak vagyunk ugyanis úgy érzékelni a dolgokat, hogy az megerősítse a meglévő meggyőződéseiket, ugyanakkor figyelmen kívül hagyja a cáfoló információkat. Így a kulturális hatások, a korai gyermekkori tapasztalatok és a pszichológiai beállítottságunk kombinációja szilárdan elhiteti velünk: A markológépnek sárgának kell lennie.

4. ok: Az összes markológép több mint háromnegyede sárga.

Az építőipari gépek színe elsősorban a gyártótól függ. Ezen a ponton a szelektív érzékelés értelmében figyelmen kívül hagyjuk azt a tényt, hogy léteznek olyan építőipari cégek, amelyek kifejezetten a cégük arculatára készíttetik gépeiket.

Az építőiparban tevékenykedők számára bizonyára ismerősen cseng a KHL Group Yellow Table-je (sárga táblázat). Minden évben, az International Constructionmájus/júniusi számában az előző évi forgalmuk alapján felsorolják az 50 legnagyobb építőipari gépgyártót. És igen, ezt az adatgyűjtést valóban Yellow Table-nek hívják – újra itt a sárga szín!

Ha csak a markológép-gyártókat vesszük szemügyre, és a Yellow Table-t a 13 tonnáig terjedő mini és midi markológépeket, illetve a 13 tonna feletti nagy markológépeket gyártó vállalatok szerint szűrjük, akkor az 50 vállalat közül 28 tartozik ebbe a kategóriába. Ha az egyes piaci részesedéseket összekapcsoljuk az építőipari gépgyártók vállalati színével, akkor azt kapjuk, hogy a 2022-ben eladott kotrógépek több mint háromnegyede sárga színű. Még pontosabban: 76,2% ez az érték. A második leggyakoribb szín messze a narancssárga vagy a piros volt (11,9%), amelyet a fehér vagy szürke (6,2%), illetve a zöld vagy a kék (5,8%) követett. Ezek a tendenciák a használt gépek piacán is tükröződnek. 2022-ben a Surplex által eladott használt kotrógépek 71% -a is sárga színű volt, és a vezető gyártóktól származtak.

Következtetés

Ez tehát egyszerre mítosz és igazság. Nem minden markológép sárga, de többségük az, és ennek jó okai vannak. Ez ugyanis biztonságról gondoskodik az építkezéseken, mi pedig kiskorunktól kezdve és generációk óta a sárga markológépekhez szoktunk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.24
A prémium autókat nehéz gyorsan megérteni, miért olyan drágák, mitől lenne ez más, mint a többi?....
2024.05.24
Charles Leclerc, a Ferrari hazai környezetben szereplő versenyzője érte el a legjobb köridőt a....
2024.05.24
Hol máshol, mint a Nordschleifén, a sportautók, pláne a Porschék legmérvadóbb játszóterén. ..
2024.05.24
Három európai digitális képzőművészt kért fel a Lexus, hogy teremtsen különleges világot a Lexus....
2024.05.24
2020 júniusában Birgit Lauda úgynevezett kötelesrész pert indított a meghalt férje által alapított....
2024.05.24
Japán sajtóértesülések szerint zöld utat kapott a sorozatgyártásra a 2015-ös Tokiói Autószalonon....
2024.05.24
Julie Mehretu, a nemzetközileg elismert művész a BMW M Hybrid V8 versenyautó műszaki alapjaira....
2024.05.24
A SEAT S.A. erősen kezdte a 2024-es évet, hiszen január és március között rekordszintű eredményeket....
2024.05.24
A friss termékek egy „vertikális” intelligens farmról származnak. ..
2024.05.24
Összeütközött három személyautó és egy kamion a 3-as főút 193-as kilométerénél, Arnót térségében. A....