fizetős autópálya

Módosították a német autópályadíjról szóló szabályokat

2017.03.24.

- A német törvényhozás alsóháza (Bundestag) pénteken módosította a külföldi autósokat is terhelő úthasználati díj szabályait. Az ellenzék és több tartomány elutasítja a kormánypárti frakciók szavazataival elfogadott törvényt, amely várhatóan nem lép életbe a jelenlegi, szeptemberig tartó ciklusban.

A Bundestag és a tartományi kormányokat képviselő kamara, a Bundesrat még 2015-ben alkotta meg a külföldi autósok terhelését célzó díj szabályait, amelyeket az Európai Bizottság kifogásai miatt kellett megváltoztatni. A brüsszeli bizottság kötelezettségszegési eljárást is indított Németország ellen, az uniós állampolgárok közti hátrányos megkülönböztetés tilalmára hivatkozva. A díjfizetési rendszer alapgondolata, hogy mindenkinek kell fizetni, de a német autósokat a gépjárműadó csökkentésével tehermentesítik.


A Brüsszel nyomására átalakított szabályozásban az a legfőbb új elem, hogy a gépjárműadót nem automatikusan csökkentik a díj összegével, hanem a motor környezetvédelmi besorolása alapján adnak kedvezményt. Így az autósokat a motor besorolása szerint különböztetik meg, és nem annak alapján, hogy Németországban vagy külföldön tartják-e üzemben a kocsit.

A hivatalosan infrastrukturális hozzájárulásnak nevezett díj "méltányos, ésszerű és igazságos" - emelte ki a szavazás előtti vitában Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési miniszter, a bajor Keresztényszociális Unió (CSU) politikusa. Mint mondta, a díj bevezetése "rendszerváltás" az úthálózat fenntartásának és fejlesztésének finanszírozásában, hiszen az adófizetők mellett bevonja azokat is, akik eddig ingyen használták az infrastruktúrát.

A CDU/CSU pártszövetség koalíciós társa, a szociáldemokrata párt (SPD) részéről hangsúlyozták, hogy feleslegesnek és értelmetlennek tartják az új rendszert, és csak a koalíciós hűség miatt szavazzák meg az előterjesztést. Azt ellenzéki pártok - a Zöldek és a Baloldal (Die Linke) - ismét élesen bírálta a kormánypártokat, Európa-ellenesnek és abszurdnak minősítve a külföldieket sújtó díj bevezetését. Elutasítja a szabályozást Észak-Rajna-Vesztfália, Saar-vidék és Rajna-vidék-Pfalz tartomány kormánya is, mert nem tartalmaz a határ menti régiókat a díjfizetési kötelezettség alól mentesítő kivételeket.


Mindhárom tartomány kormánya bejelentette, hogy az ügyet a Bundesrat és a Bundestag közötti viták rendezésére hivatott egyeztető bizottság elé terjesztik. A Bundesratnak ugyan nem kell megszavaznia a törvényt, de az egyeztető bizottság mozgósításával hátráltatja életbe lépését, az új szabályok így várhatóan csak a következő ciklusban lépnek életbe. Az elképzelés szerint a külföldi autósoknak csak az autópályák használata után kell fizetniük. A tíz napra, két hónapra vagy egy évre szóló elektronikus matricát az interneten vagy töltőállomásokon vásárolhatják meg.

A tíznapos matrica a motor károsanyag-kibocsátásától függően 2,50 és 25 euró (775-7750) közötti összegbe kerül. A díjfizetési rendszer a tervek szerint 2019-re állítják fel. A kormányzati számítások alapján a díj évi 3,7 milliárd euró bevételt hoz, ebből a külföldi autósok 500 millió eurót fizetnek be. A bevételt az úthálózat fenntartására és fejlesztésére fordítják.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.16
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.01.16
2024-ben összesen 5069 darab Mercedes-Benz személygépjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon....
2025.01.16
A 77-es főúton félpályán halad a forgalom - írja a Katasztrófavédelem. ..
2025.01.16
Már 2026 elején debütálnak majd az első piacokon a Honda 0 Series modelljei, amik immáron három....
2025.01.16
Több mint ötezer látogatót vonzott a győri Széchenyi István Egyetem Nyitott Kapuk rendezvénye,....
2025.01.16
Szembejött velem a Rivian lassan egy éve beharangozott modellje és úgy gondoltam, leírom, mit....
2025.01.16
A Bridgestone zászlóshajójának számító, hosszútávú szállításra tervezett Ecopia gumiabroncscsaládot....
2025.01.16
Csaknem kétmillió forintnyi pótdíjat fizetett be a rekorder bliccelő, egy 48 éves budapesti nő....
2025.01.16
Az Eurotrade Kft. 2014. év végén kezdte meg a Sailun teher gumiabroncsok forgalmazását. A márka....
2025.01.16
A KRESZ története jól mutatja, ahogy a közlekedés szabályozása a forgalom bonyolultságával együtt....