fizetős autópálya

Módosították a német autópályadíjról szóló szabályokat

2017.03.24.

- A német törvényhozás alsóháza (Bundestag) pénteken módosította a külföldi autósokat is terhelő úthasználati díj szabályait. Az ellenzék és több tartomány elutasítja a kormánypárti frakciók szavazataival elfogadott törvényt, amely várhatóan nem lép életbe a jelenlegi, szeptemberig tartó ciklusban.

A Bundestag és a tartományi kormányokat képviselő kamara, a Bundesrat még 2015-ben alkotta meg a külföldi autósok terhelését célzó díj szabályait, amelyeket az Európai Bizottság kifogásai miatt kellett megváltoztatni. A brüsszeli bizottság kötelezettségszegési eljárást is indított Németország ellen, az uniós állampolgárok közti hátrányos megkülönböztetés tilalmára hivatkozva. A díjfizetési rendszer alapgondolata, hogy mindenkinek kell fizetni, de a német autósokat a gépjárműadó csökkentésével tehermentesítik.


A Brüsszel nyomására átalakított szabályozásban az a legfőbb új elem, hogy a gépjárműadót nem automatikusan csökkentik a díj összegével, hanem a motor környezetvédelmi besorolása alapján adnak kedvezményt. Így az autósokat a motor besorolása szerint különböztetik meg, és nem annak alapján, hogy Németországban vagy külföldön tartják-e üzemben a kocsit.

A hivatalosan infrastrukturális hozzájárulásnak nevezett díj "méltányos, ésszerű és igazságos" - emelte ki a szavazás előtti vitában Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési miniszter, a bajor Keresztényszociális Unió (CSU) politikusa. Mint mondta, a díj bevezetése "rendszerváltás" az úthálózat fenntartásának és fejlesztésének finanszírozásában, hiszen az adófizetők mellett bevonja azokat is, akik eddig ingyen használták az infrastruktúrát.

A CDU/CSU pártszövetség koalíciós társa, a szociáldemokrata párt (SPD) részéről hangsúlyozták, hogy feleslegesnek és értelmetlennek tartják az új rendszert, és csak a koalíciós hűség miatt szavazzák meg az előterjesztést. Azt ellenzéki pártok - a Zöldek és a Baloldal (Die Linke) - ismét élesen bírálta a kormánypártokat, Európa-ellenesnek és abszurdnak minősítve a külföldieket sújtó díj bevezetését. Elutasítja a szabályozást Észak-Rajna-Vesztfália, Saar-vidék és Rajna-vidék-Pfalz tartomány kormánya is, mert nem tartalmaz a határ menti régiókat a díjfizetési kötelezettség alól mentesítő kivételeket.


Mindhárom tartomány kormánya bejelentette, hogy az ügyet a Bundesrat és a Bundestag közötti viták rendezésére hivatott egyeztető bizottság elé terjesztik. A Bundesratnak ugyan nem kell megszavaznia a törvényt, de az egyeztető bizottság mozgósításával hátráltatja életbe lépését, az új szabályok így várhatóan csak a következő ciklusban lépnek életbe. Az elképzelés szerint a külföldi autósoknak csak az autópályák használata után kell fizetniük. A tíz napra, két hónapra vagy egy évre szóló elektronikus matricát az interneten vagy töltőállomásokon vásárolhatják meg.

A tíznapos matrica a motor károsanyag-kibocsátásától függően 2,50 és 25 euró (775-7750) közötti összegbe kerül. A díjfizetési rendszer a tervek szerint 2019-re állítják fel. A kormányzati számítások alapján a díj évi 3,7 milliárd euró bevételt hoz, ebből a külföldi autósok 500 millió eurót fizetnek be. A bevételt az úthálózat fenntartására és fejlesztésére fordítják.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....