Kresz-módosítás
Az elektromos rollerekre vonatkozó KRESZ-módosítás tervezete szerint a 25 km/h-s végsebességű rollerek kerékpárnak minősülnének, az ennél gyorsabbak pedig segédmotoros kerékpárnak – írja a Magyar Hírlap. Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár szerint a tervezet elkészült, és átkerült a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumhoz.
Az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozás-tervezet illeszkedik az uniós nagyvárosokban már életbe lépett formulához. A 25 km/h-s végsebességű elektromos rollerekre, elektromos kerékpárokra, Segway-ekre ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a kerékpárokra. Az ennél nagyobb végsebességű e-rollerek más szabályozás alá esnek, segédmotoros kerékpárnak minősülnek majd.
“Ha az összes elektromos rollert segédmotoros kerékpárnak minősítenénk át, akkor a rollermegosztó cégek lehúzhatnák a rolót. A segédmotoros kerékpár használatához kötelező a bukósisak, viszont a rollerezők közül senki sem hord ilyen védőeszközt. Tehát azoknál a rollereknél, ahol 25 kilométer/óra sebességnél gyárilag lekapcsol a motor, egységesen az unióban kerékpárokra vonatkozó szabályozás van érvényben” – magyarázta Révész.
Az Európai Unió szigorítana a szabályokon
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács egységes, szigorúbb feltételeket javasol az elektromos rollerekre, amely felülírná az összes tagország érvényben lévő szabályait. Gyárilag beépített 20 km/h-s sebességkorlátozást és legalább 30,5 centiméter átmerőjű kerekeket, a rollerek használóinak pedig kötelező bukósisak-viselést szabnák meg. Szigorításképp pedig kikötnék, hogy az elektromos rollereket csak 16 évesnél idősebbek használhassák, valamint megtiltanák, hogy a járművet gyalogúton, illetve ittasan vezessék.
Hiába népszerű a városi rollerezés, több európai országban mégsem látják szívesen ezeket a járműveket. Dániában a közlekedésüket ellehetetlenítették, Barcelonában soha nem is engedélyezték, Franciaország fővárosában pedig betilthatják, ugyanis április 2-án Párizsban népszavazást tartanak erről. A franciáknak abból lett elegük, hogy a rolleresek figyelmen kívül hagyják a közlekedési szabályokat és a sebességkorlátozást. Továbbá Párizsban is hasonló problémákat jelentenek a szétdobált rollerek, mint a magyar fővárosban. Budapesten viszont már büntetik a rollerek szétdobálását: a jelenlegi fővárosi szabályozás szerint csak a mikromobilitási pontokon vehetők el, illetve tehetők le az eszközök.
Már az általános iskolában oktatnák a KRESZ-t
Révész Máriusz szerint a közlekedési morál megváltoztatására lenne leginkább szükség, mert Magyarország az egyik olyan uniós tagország, ahol a legmagasabb a közúti halálozás. “Célszerű lenne bevezetni az általános iskolákban a közlekedési alapvizsgát. Azt szeretnénk, ha az európai nagyvárosokhoz hasonlóan a gyerekek még 12 éves koruk előtt levizsgáznának” – mondta az államtitkár. Hozzátette: azt is el akarják érni, hogy az uniós átlagszintig jusson el a hazai közlekedési morál, ami évente 110 emberéletet jelentene. “Mindezt előremozdítaná, ha a gyerekek közlekedési alapvizsgát tehetnének, ami hozzájárulna ahhoz, hogy a következő generáció normálisabban közlekedjen” – tette hozzá.