WRC

Monte-Carlóban rajtol a 2021-es WRC szezon - előzetes

2021.01.21.

A hazai versenyére készülő Ogier idén a nyolcadik vb-címére és a nyolcadik itteni győzelmére hajt. Január 21-24 között rendezik meg a rali világbajnokság szezonnyitóját, ezúttal nézők nélkül.

A világ legrégebbi raliversenye, a Monte-Carlo-rali 110. születésnapját ünnepli 2021-ben, maga a világbajnokság pedig a 49. szezonját fogja megkezdeni a francia Alpokban. Fontos év lesz a 2021-es, ugyanis idén debütál a Michelint váltó új gumiszállító, a Forma-1-et is abroncsokkal ellátó Pirelli (négyéves szerződést kötöttek az FIA-val), és idén mennek utoljára WRC versenyautók a királykategóriában.

A 24 éve alapított, a gyártóknak meglehetősen nagy szabadságot adó WRC szabályrendszer, (amelyet utoljára a 2017-es szezonra változtattak meg) helyébe jövőre a Rally1-es formula lép, amely 500 lóerős, tisztán elektromos üzemre is képes konnektoros hibrid autók megjelenését hozza majd magával. A 2022-es top raliautók erősebbek, nyomatékosabbak, de nehezebbek is lesznek a maiaknál, és az etapokon részben villannyal fognak menni, hogy csökkentsék a károsanyag-kibocsátást és a zajterhelést.

Ez a jövő évi szabályváltozás az oka annak, hogy a Hyundai és a Toyota 2021-ben még a régi versenyautójával indul, pedig az alapokat adó utcai modelljeiknél (i20, Yaris) már 2020-ban lezajlott a generációváltás. Hiába lesznek hibridek a jövő évi autók, a szabályokat úgy alkották meg, hogy ne legyen jelentősen drágábbak az ideieknél, ami új gyártókat is bevonzhat. A pletykák kínai márkák érkezését vizionálják, ami izgalmas pezsgést és sok új nézőt hozna a WRC számára.

És mi várható 2021-től?

A Monte mindig is nagy kihívást jelentett a versenyzőknek a kiszámíthatatlan időjárás miatt, hiszen száraz aszfalttól a mély havon át a fekete jégig minden előfordulhat itt. Négyféle keveréket visz a versenyre a Pirelli: a lágy és szuperlágy slick abroncsokat, a hóra való téli gumit és a jégre való szöges, széles téli gumit (a Svéd-ralikról ismerős keskeny, szöges hógumit tilos itt használni). Összesen 3200 abronccsal készül a versenyre a Pirelli, amely tavaly egy Citroen C3 WRC-vel és Andreas Mikkelsennel fejlesztette és tesztelte a 2021-es gumikat.

A versenynaptárban is komoly változásokat hoz az idei szezon, a tervek szerint 12 versenyt fognak megrendezni, amit persze még a koronavírus-járvány megváltoztathat. Már tavaly is vissza akarták hozni a Szafari-ralit és a Japán-ralit, de a járvány közbeszólt, idén viszont jó esély van arra, hogy tényleg elmegy Afrikába és Ázsiába a mezőny. Igaz, a Szafarit már nem közutakon fogják rendezni, de a nehéz terepekről híres verseny embernek és technikának is nagy kihívás lesz.

Tavaly sikeresen rendezték meg a vírushelyzet miatt váratlanul beugró Észt-ralit, amely idén megszilárdította a helyét a naptárban, a finanszírozási gondokkal küzdő Brit-ralit (amely Wales helyett már Északírországban lett volna) viszont kivették a programból, a helyére a tavaly már majdnem megrendezett belgiumi Ypres-rali ugrik be.

2020-ban nagy csalódást okozott a Svéd-rali, ugyanis a klímaváltozás miatt inkább saras, mintsem havas pályákon zajlott a küzdelem a versenyen. Hogy ez idén ne így legyen, a szervezők Svédország helyett inkább Finnországot választották februárra, mivel az Északi-sarkkörhöz közeli Arctic Rally garantált havat kínál. A magyar rajongóknak kimondottan jó hír, hogy április végén Horvátországba is ellátogat a mezőny egy aszfaltos futamra, ilyen közel még sosem rendeztek vb-futamot hazánkhoz. Persze jó kérdés, hogy addigra megnyitják-e a határokat, és hogy nem lesznek-e a nézők elől elzárva a gyorsaságik.

A 2021-es WRC versenynaptár:

Monaco

Jan 21–24.

Finnország

Febr. 26-28.

Horvátország

Ápr 22–25.

Portugália

Máj. 20–23.

Szardínia

Jún. 3–6.

Kenya

Jún. 24–27.

Észtország

Júl. 15–18.

Finnország

Júl. 29–Aug 1

Belgium

Aug. 13-15.

Chile

Szept. 9–12.

Spanyolország (Katalónia)

Okt. 14–17.

Japán

Nov. 11–14

Mindössze hat hete volt a mezőnynek arra, hogy felkészüljenek a Monte-Carlo-ralira a decemberi monzai szezonzáró óta, ahol Elfyn Evans a saját hibájából bukta el és ajándékozta a vb-címet csapattársának, Seb Ogier-nek. Nézzük, milyen változások történtek azóta a csapatok háza táján:

Toyota Gazoo WRT

Az utóbbi két egyéni vb-címet begyűjtő japán csapat idén a gyártók világbajnokságát is visszahódítaná a Hyundai-tól. Fontos változás a finnországi bázisú alakulat háza táján, hogy a korábbi csapatfőnök Tommi Makinen helyét a 2017-2019 között a csapatnál versenyző expilóta, a rali iránti szenvedélyéről híres Jari-Matti Latvala veszi át. Idén új festést kapott a Yaris, megjelent a fekete szín rajta, és eltűntek róla a Microsoft matricák. Viszont a pilótafelállás változatlan, továbbra is Sébastien Ogier, Elfyn Evans, Kalle Rovanpera és Kacuta Takemoto fogják vezeti a Yarisokat, a Toyota-nevelésű japán pilóta életében először kapott teljes szezonra szóló WRC szerződést.

Sébastien Ogier és Julien Ingrassia

A januári teszten egy Toyotát totálkárosra törő Ogier nyolcadik alkalommal nyerheti meg a hazai versenyének számító Montét (idén a Gap központú verseny útvonala csütörtökön a francia sztár szülőfaluját, Forest-St-Julient is tartalmazza). Tavaly úgy sikerült a második helyen végeznie Neuville mögött, hogy mindössze az első versenyét teljesítette a Toyota Yaris WRC-vel. Azóta rengeteg kilométert gyűjtött az autóval, így magabiztosabban nyomhatja a gázt.

Hyundai Motorsport

A 2019-es és a 2020-as év konstruktőri bajnok csapata talán még a Toyotánál is erősebb pilótafelállással rendelkezik, hiszen a 2019-es világbajnok Ott Tanak mellett Thierry Neuville is a csapatnál maradt. Előbbi igyekszik elfelejteni a 2020-as Montén elszenvedett szörnyű balesetét (180 km/h-val zuhant be a szakadékba, a fák közé egy balkanyarban), utóbbi pedig még nehezebb feladattal néz szembe, ugyanis egy olyan navigátorral indul, akivel még sosem versenyzett együtt. 11 éven át Nicolas Gilsoul navigált Neuville-nek, de a mitfahrer idén nem tudott megegyezni a Hyundai-jal, így a belga sztár kénytelen volt új társat keresni. A Montén Martin Wydaeghe-vel, egy tavaly még a WRC2-ben versenyző navigátorral fog indulni, de csak a szezonnyitó után dönti el végleg, hogy kivel folytatja a szezont.

Thierry Neuville

Idén Sébastien Loeb már nem vezet a Hyundai-nál (és másutt sem, mivel az új Extreme E sorozat mellett kötelezte el magát, ahol Lewis Hamilton csapatának versenyzője lesz), a harmadik i20WRC-t Dani Sordo Craig Breennel fogja megosztani. Az első versenyen a spanyol vezet majd, aki bejelentette, hogy utoljára fog navigálni neki Carlos Del Barrio. A Toyotához hasonlóan a Hyundai is indít egy negyedik autót egy fiatal tehetséggel, a tavaly már néhányszor lehetőséget kapó francia Pierre-Louis Loubet autóját a félgyári 2C Competition csapat versenyezteti.

M-Sport

A komoly anyagi problémákkal, valamint a harátok lezárásával és a Brexittel küzdő brit privát csapat (a Ford csak némi technológiai támogatást nyújt nekik) nem tudta megtartani finn sztárversenyzőjét, Esapekka Lappit 2021-re (tavaly még állítólag a váratlanul kivonult Citroen állta a fizetését). Idén ezért csak két fix pilótával, Teemu Suninennel és az anyagi támogatást hozó, a Monte előtti teszten balesetet szenvedett Gus Greensmith-szel vágnak neki a 2021-es szezonnak. Alkalmanként indítanak majd harmadik autót a francia Adrien Fourmaux-val, de, hogy mely versenyeken, arról még nincs hír.

Képek forrása: csapatok

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....