járműtörténelem
Az Adler gyártósorát nemrégiben hagyta el a 100.000. Adler Trumpf Junior. A megjelenésekor korszakalkotó konstrukció páratlan sikerek útján érte el ritka jubileumát. A típus teszteléséhez bevetették a Kienzle tachográfot, amely rögzítette a jármű mozgását, adatait.
Adler logó
A 100.000. ADLER TRUMPF JUNIOR SZÜLETÉSNAPJÁRA.
A frankfurti Adler-gyárban nemrégiben került le a munkaszalagról a 100.000-ik Adler Trumpf Junior modell. Százezer kocsi: szorosan egymás mögé, sorba állítva, kerek 600 km hosszú kocsiszalag...
Az Adler Trumpf Junior megjelenésekor valósággal forradalmasító konstrukciós újításait maradéktalan sikereken át vezette el a népszerűség útján a 100.000-es szériáig! Ilyen szériákat csak alapvető konstrukciójukban tökéletesen bevált kocsitípusok érhetnek meg...
Adler Trumpf Junior
Az Adler-gyár nyugodtan csiszolgathatta. részleteiben tökéletesíthette korszerű Trumpf konstrukcióját, a gyár tervezési osztálya nem kényszerült évről-évre új konstrukciók után kapkodni, hanem nyugodtan, a legapróbb részletekre kiterjedő gondossággal oldhatta meg az évek folyamán bevált korszerű alapkonstrukció minden problémáját. A százezres széria átment a gyakorlati élet minden tűzpróbáján és ma minden ellen felvértezve, folytatja diadalútját.
A konstrukcióban tradicionálisan úttörő Adler-gyár régi gyártási elvéhez mindig hű maradt és annak technikai kidomborítását soha nem tévesztette szem elől. Adlerek a kocsi fogyasztásának és karbantartásának, tehát az üzemben tartás gazdaságosságának kezdettől fogva előharcosai voltak és e téren végzett munkájuk gyümölcsét éppen napjaink termik meg. A ma autóvásárlójának oroszlánrésze a szolid árkalkuláció mellett is tetszetős, kényelmes alakjára, elsősorban azonban csekély üzemanyag fogyasztásra, megbízható, zavartalan üzemre, egyszerű és olcsó karbantartásra, tehát gazdaságos üzemre fekteti a fő súlyt.
Hogy pedig ezek a tulajdonságok mennyire sajátjai az Adler-kocsiknak, arra mi sem jellemzőbb, mint a gyár hatósági hivatalos ellen őrzése mellett végrehajtott 50.000 kilométeres próbaútja. Ennek keretében egy teljesen széria gyári Adler Trump Junior 700 km-es, Berlin utcáin kijelölt körpályán 77 nap alatt, hatóránként váltott vezetővel, a normális városi forgalom közepette, fél százezer kilométert hagyott maga mögött. E szokatlan teljesítmény ellenőrzéséhez a precíziós műszerek ütegét építették be a kocsiba, a távteljesítmény legpontosabb számszerű adatai jellemző titkokat tárnak fel az Adler Trumpf Junior eme monstre gazdaságossági vizsgájából.
A távtúrát ellenőrző hivatalos testület 20 mérnököt delegált a próbára, egyikük mindig a kocsin ült és azt álló helyzetben sem hagyta pillanatig sem felügyelet nélkül. Mindenről pontos jegyzőkönyv készült, minden tankolás, kerékcsere, javítás, sőt a kocsimosás is az ellenőrző mérnökök felügyelete alatt történt. A világváros nagy forgalmú, sok megállást fékezést, sebességváltást és gyorsítást kívánó forgalmi zűrzavarában lefutott próbaút valóban ideálisan megfelelt a korszerűen megkonstruált kiskocsi gazdaságossági és használhatósági próbatételéül.
A hatóránként eszközölt vezetőcseréknél vagy esetleges apróbb javításoknál a motort leállították és a túra folytatása a hideg motor beindításával történt.
Igen érdekes módon történt a sebesség, a megtett távolság, nemkülönben az gyors sebességi fokozatokban megtett út regisztrálása. Az ellenőrző testület Kienzle tachográfot szerelt a kocsiba, mely pontosan feljegyezte a mindenkori sebességet, a megtett út távolát, továbbá, hogy hányszor történt fékezés, hányszor nyomták ki a kuplungot és hányszor futott a kocsi az egyes sebességi fokozatokban. De pontosan feljegyezte a tachográf azt is, mennyi ideig állott a kocsi! Az üzemanyag fogyasztás pontos ellenőrzése mellett a kocsi hűtőjét is leplombálták, minden utántöltést ellenőriztek, az egész túra lefolyása alatt pontosan mérték a hűtővíz hőfokát, a fogyasztott olaj mennyiségét és gondosan ellenőrizték a gumikat is. A próba eredményét az ellenőrző testület jegyzőkönyvében szögezte le: „A jármű megfelelt mindazon számszerű adatoknak, amelyek a típustáblázat bán, illetőleg a gyár prospektusaiban fel vannak tüntetve.”
Lássunk néhány érdekes, jellemző adatot!
A próbát végző kocsi a nagyváros forgatagában 39.5 kilométeres átlaggal tette meg az 50.000 kilométeres távot. Aki alacsonynak találja ezt az átlagot, az gondolja meg, hány helyen kellett a kocsinak megállania, hányszor került forgalmi torlódásba! És ne felejtsük el, hogy a forgalmas nagyváros legszabadabb útjain sem lehetett 50—80 kilométernél nagyobb tempót menni, a 39.5 kilométeres átlag ilyenformán a kocsi gyorsulási képességeire is igen jó fényt vet! Vegyük figyelembe azt, hogy a mérőműszerek tanúsága szerint a teljes 50.000 kilométeres távon a féket 18.173 esetben, a kuplungot 68.051 esetben használták és összesen 180.866 esetben váltottak sebességet! Ezek a számok döntő fontosságúak, hiszen híven tükrözik vissza azt az igénybevételt, amit a nagyváros forgalma nemcsak a motorra, hanem magára az autó erőátviteli berendezésére is jelentett, A Kienzle tachográf adataiból megtudjuk azt is, hogy míg a negyedik, direkt sebességi fokozatban 1.140 órát futott a kocsi, addig harmadikkal csupán 5.212 órát, másodikkal 16 órát, elsővel pedig 7 és fél órát tettek meg.

Tachográf
A próba üzemanyag fogyasztási oldalát tekintve, a kocsi a benzin, benzol és alkohol keverékből álló „Aral“ üzemanyagból 100 kilométerre 7.55 litert fogyasztott, ami 8.15 liter tiszta benzinfogyasztásnak felel meg. A felügyelő testület adatni szerint 10.000 km-nél 7.31 liter volt az átlagfogyasztás és a motor dicséretére valljon, hogy a két-két és félévi teljesítmény utáni állapotnak megfelelő utolsó 10.000 kilométeren a természetes kopás csekélysége miatt a fogyasztás alig 5 százalékkal, mindössze 7.08 literre emelkedett. Az átlagos olajfogyasztás 100 km-re mindössze 0.175 kilogrammot tett ki, ebben azonban benne van a leeresztett olaj mennyisége is.
Ami a kocsi 50.000 km lefutása utáni műszaki vizsgálatát illeti, idézzük az ellenőrző testület véleményét: A kocsi előreláthatólag még további 15.000 kilométerre teljesen üzemképes. Tekintettel azonban arra, hogy az első keresztrúgó-kötegben egy rúgólap eltörött, ajánlatos annak kicserélése. A motort szétszedve, a szelepeket és dugattyúkat, nem különben a hengerblokk furatait, kifogástalan állapotban találták, csupán a hengerfejen, a szeleptányérokon és a dugattyúkon találtak csekély koromlerakodást. A kuplung, sebességváltó és differenciál tehát az egész hajtómű, úgyszintén a kormány berendezés kifogástalan állapotban volt. Elhasználódást csupán az első keresztrúgó-kötegnél találtak, miután benne - mint említettük - egy törött rúgólap volt.
50.000 kilométer egy kocsi 2-2 és fél évi teljesítménye! Defektus nélkül, városi forgalomban 7 és fél litert alig meghaladó fogyasztás, minimális elhasználódás, minimális értékcsökkenés azok a tényezők, melyek az Adler Trumpf Junior üzemgazdaságosságának pompás bizonyítékai. Ez az út biztosan elvezet a 200.000-es jubileumhoz is!
Az Adler Trumpf Junior műszaki jellemzői:
Méretek: hosszúság 4.25 m, szélesség 1.47 m, magasság 1.52 m
Motor: S4, 995 köbcenti, 27,4 LE
Végsebesség: 110 km/óra
Fogyasztás: 7,3 liter/100 km