járműtörténelem

Morzsák az Autó Motor régi számaiból 8. rész

2024.05.20.

Egy nagyszerű, humoros sztorikkal tűzdelt cikket olvashatunk arról, amikor Szentgyörgyi Albert professzor nem kutat, hanem kikapcsolódik és motoros szenvedélyének él. Megismerhetjük professzor úr derűs, emberséges, természetszerető jellemét. Fel sem tűnik, hogy közben Európában tombol a háború. Az Autó Motor 1940. 12. évf. 8. számából idéztünk.

Szerző: Bánffi Tibor

SZABAD ÉG ALATT SUBÁN ALSZIK, EGYEDÜL VEZETI AUTÓJÁT, MÉG MA IS MOTOROZNA A NOBEL DÍJAS SZENTGYÖRGYI PROFESSZOR

Nem volt nehéz felismerni markáns arcát, ezüstös haját. Igen, Ő Szentgyörgyi professzor.

Ritkán van újságírónak ilyen szerencséje. A világhírű Nobel-díjas tudósunkkal olyankor találkozni, amikor messze kutatómunkájától, mint magánember „éli“ néhány szabad óráját. Jó sorsom összehozott nem Európa, hanem a világ legbűbájosabb tudósával a divatos Hullámfürdőben. (És itt, így bekerítve, megjegyezhetem, hogy pompás, bronzbarma kisportolt alakja után ítélve inkább úszóbajnoknak vélné az ember.)

Mire „lecsillapodnak" a kavargó hullámok, Szentgyörgyi professzor egy kerti székben ülve tartja széles mellkasát a reggeli napsugarak felé.

Amikor megmondtam, hogy az „Autó-Motor" számára kérek néhány perces beszélgetést, széles mozdulattal mutatott helyet a szomszédos fonott székre.

Miről is beszélhettünk volna. Természetesen az automobilokról és a motorkerékpárokról és most az egyszer kivételesen nem a vitaminokról.

- Azok voltak csak szép idők... Hat évvel ezelőtt feljöttem Pestre és egy B. S. A. motorkerékpárt vásároltam az Urbachéknál. És még azon melegében lemotoroztam Spanyolországba. Bár összeütköztem egy teherautóval - mutatja bal lábszárán az örök emléket - mégis szép túra volt. Amikor hosszabb kórházi ápolás után tovább akartam menni, kisült, hogy nem tudok a lábamra állni, de a motorom sem - teszi hozzá mosolyogva. - Hajóval kerültem át Angliába. Birminghamban a B. S. A. gyárban rendbe hozták a motort és néhány hét után újra úton voltam hazafelé, - de már ismét a motoromon. Megállni csak ott tudtam, ahol embereket találtam, mert a leszállásnál segítségre volt szükségem. A széjjelzúzott bokám miatt csak mankóval tudtam járni, amit az amúgy is sok csomaggal terhelt szóló motoron hoztam magammal. Még az volt a szerencsém, - folytatta, - hogy a sebességváltó lábkapcsolója és a fékpedál jobb oldalon volt.

- Mikor aztán meggyógyultam, sokat túráztam motorkerékpárral. És most, mint autós, arra a meggyőződésre jutottam. hogy a motorkerékpáros túrázó többet „lát“, mert szorosabb kapcsolatban van a vidékkel, mint az autós, aki mintegy lezárt szobából látja a tájat. Meg aztán a motor fürgébb, elevenebb. Morkerékpárral oda is mehettem, ahová autóval nagyon bajos tenne eljutni.

- Miért hagyta abba a motorozást a Professzor úr?

- A családom kelésére, amely nem jó szemmel nézte ezt a valóban szép és egészséges sportot. Ők veszélyesnek tartották a motorozást.

- Erre vonatkozólag mi a Professzor úr véleménye?

- Az, hogy van jó és rossz motoros. Az elővigyázatos és felelősségének teljes tudatában lévő motorost nem érheti meglepetés. Erről a kérdésről annyit beszéltünk, hogy önmagától adódott a következő kérdésem.

- Ha Professzor úrnak fia lenne, engedné-e motorozni?

- Ha lenne? Sajnos, nincs, - mondja sóhajtva, ha lenne, akkor már fiatal korában kötelezővé tenném részére a motorozást, amely a megfigyelő és elhatározó képességet fokozza, az ügyességet fejleszti. Egyszóval számtalan férfias tulajdonságot kíván a motorozás, amely mind hasznos segítőtárs, jól jön a mindennapi életben. Különben sem árt, ha az ember mindent megpróbál.

- Milyen autója van a Professzor úrnak?

- Amerikából hoztam magammal egy kis Buick-ot. Azóta már hetvenhatezer kilométert futottam le, de olyan, mint új korában. Nem is tudom, hogy autóm van. Eddig nem volt vele semmi bajom.

- Professzor úr egyedül vezeti a kocsiját?

- A földön? - kérdeztem csodálkozva.

- Dehogyis, - mondja kissé rosszallólag, - hát a subámon, amit mindig a kocsiban tartok.

- De hiszen éjszaka nagy vihar volt.

- Én is észrevettem, na de az sem volt olyan nagy baj. A kocsiban folytattam a megzavart álmomat. (Hát kérdem; nem különlegesen pompás, egyszerű és kitűnő ember a mi nagy tudósunk? Az egész művelt világon ismert és megbecsült Szentgyörgyi doktor neve, Nobel-díjat kapott és nem tartja világhíréhez méltatlannak a szabadban való alvást - egy egyszerű subán.)

- Nem félt Professzor úr, hogy valami csavargó „kellemetlenkedni fog? - Hitetlenül néz rám.

- Azt hiszem, evvel nem kell számolnom, de ha mégis, - teszi hozzá jelentőségteljesen, - akkor megráznám a fickóit. (Ami nyilván nagyon „kényelmetlen” lenne a fickónak, ahogy azt Szentgyörgyi professzor izmos alakjából következtetem).

- Különben is ez nem az első ilyen szabadban, subán töltött éjszakám. Őszintén mindenkinek merem ajánlani.

Közben újra megszólalt a rekedt hangú kürt; jön a hullám.

- Nem óhajt Professzor úr a vízbe menni?

- Nem, nem, maradjunk csak - mondja igaz közvetlenséggel, majd mosolyogva figyelmeztet egy-egy derűsebb jelenetre, amit a kavargó műhullámok okoznak.

- Nem szeretne Professzor úr újra motorozni?

- Megvallom őszintén, vannak napok, amikor nagyon szívesen ülnék egy telivér motorkerékpárra. És nincs kizárva, hogy veszek is magamnak egy gyors szóló-motort. Jelenleg egy hátaslovat tartok motor pótléknak, de ez persze közelről sem nyújtja azokat az előnyöket, mint egy jó, gyors motorkerékpár. Arról nem is beszélve, hogy a lónak akkor is kell „üzemanyag“, amikor nem ülök rajta - mondja mosolyogva.

- Professzor úr még ma is elindulna egy olyan sokezer kilométeres túrára, mint hat évvel ezelőtt?

- Fogas kérdés, - adja vissza a szót, - hát ha az időm, no meg az Idők engednék, azt hiszem, hogy újra nekivágnék az országútnak. Na de ez, mindkettő hiányában úgy sem aktuális.

A következő kürtjelzésre most már a Professzor úr ajánlott egy kis „hullámlovaglást”. Látták csak volna, hogy milyen vidáman ficánkolt a magyar tudomány büszkesége a tajtékzó hullámokban. És jóleső örömmel gondoltam arra, hogy ez az Istennek kiválasztott emberpéldánya egy kicsit a miénk is. Az autósoké és motorosoké. (ergyé) 

ELŐGYÚJTÁS ROVAT

Huszonöt-harminc százalékos drágulás áll az automobil szakma küszöbén, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy az árak ismét elérik azt a szintet, melyen a vámmérséklés előtt mozogtak. A drágulás oka: a gyári árak emelkedése, ami logikus következménye a kisebb szériáknak, tehát az emelkedett gyártási önköltségeknek. Kétségtelen, hogy az árak drágulása kedvezőtlenül fogja befolyásolni a vásárlókedvet és így káros hatással lesz az ország motorosítására, hiszen a drágább kocsikból kevesebb kerül forgalomba. És mivel az ország motorosítása igen nagy horderejű nemzeti kérdés: fel kellene vetni a kérdést, miképpen volna lehetséges a gyári árak emelkedése ellenére rögzíteni a mai árakat. A megoldás kulcsa a hatóságok kezében van, melyek a közterhek, vám, fázisadó, behozatali illeték stb. csökkentésével biztosíthatnák a régi árakat. Az állami bevételek szempontjából a gépkocsivám jelentéktelen összegre rúg, viszont az ország motorosítása, a gépkocsiállomány izmosodása felmérhetetlen jelentőségű, szemben áll tehát a kisebb jelentőségű anyagi kiesés a nagyjelentőségű nemzetvédelmi szemponttal. Mely ma olyan jelentőségű, hogy minden egyéb szempontot háttérbe kell hogy kárhoztasson. Meggyőződésünk, hogy az illetékesek nagyon is jól ismerik a kérdést és összes mellékkörülményeit. És éppen ezért bízunk abban a megoldásban, mely kiküszöböli az ország motorosítását gátló legújabb akadályt.

Sok panasz érkezik újabban szerkesztőségünkbe: a rendőrök elveszik a betétlapot azoktól, akik az útkeresztezéseknél nem csökkentik sebességüket a megengedett iramra. Meg kell állapítanunk: az ilyen betétlapelvétel és az ennek nyomán járó büntetés teljesen szabályszerű... Más kérdés természetesen, hogy ez a rendelkezés mennyiben szolgálja a közlekedés érdekeit. A hat kilométeres vánszorgást előíró szabály úgynevezett akasztófa-paragrafus, melyre mindenkit fel lehet húzni. Mi azonban, ismerve a rendőrlegénység és különösen a közlekedési rendőrök intelligens közlekedési érzékét, aligha hisszük, hogy néhány betétlapvadászon kívül akadna olyan, aki kedvét lelné az effajta vegzaturákban. Kétségtelen, hogy útkeresztezésnél lassítani kell mindenkinek, (miért nem kell lassítani a busznak, mely mint valami vadelefánt vágtat át hatvanas-hetvenes irammal a keresztezéseken?), viszont nem kell feltétlenül betartani a hat kilométeres iramot, tehát nem kell feltétlenül lépésben vándorolni.

A jó orrú ember megdöbbenve szimatol egyes gépjárművek nyomán, olyan illatok felhősödnek egy-egy kocsi után, hogy az ember kórházi laboratóriumban képzeli magát. A kocsik egy része ugyanis fantasztikusabbnál fantasztikusabb üzemanyagokat használ, a faszesztől egészen a dukkóhígító folyadékig végtelen skálája van annak a nedűnek, melyet jegy nélkül lehet kapni és végszükségben alkalmas a motorhajtásra. A magunk részéről óvatosságot ajánlunk a különböző kisegítő üzemanyagok használatánál, mert egyelőre még nem tudni, hogy ezek a titokzatos nedvek mennyiben ártanak a motornak. Kétségtelen tehát, hogy a hosszabb ideig tartó faszeszes üzem erősen árt a motornak és hovatovább drága javításokat tesz szükségessé. Mi a segítség? Olyan olajat keverni a titokzatos csodaszerbe, mely lúgos vegyhatású és megóvja a motort a képződött sav maró hatásától. Mert hiába vannak pótszerek, a jó öreg motalkó egészen biztosan nem árt a motornak.

Nagy az öröm motoros berkekben: szabaddá teszik a 125 köbcentis motorkerékpárok behozatalát! A 125-ös kismotorok mai alakjukban teljesítmény, hegymászóképesség és vonóerő szempontjából nem maradnak el nagyobb társaik mögött, kisebb súlyuk ugyanis kiegyenlíti a lóerő teljesítménybeli mínuszt. A mai 125-ös kismotor sebessége eléri a nyolcvanat, ugyanakkor fogyasztása alig haladja túl a két litert száz kilométerre: tehát eszményi és olcsó közlekedési eszköz. És így újabb ezreket fog toborozni abba a gárdába, mely az ország motorosításának hathatós záloga.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.23
A vasárnapi első futamon ismét rajt-cél győzelmet aratott, a második viadalon pedig harmadik lett a....
2024.06.23
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Ez már a harmadik a héten. ..
2024.06.23
Nem tudja vagy nem akarja használni a légkondicionálót? Íme néhány hasznos tipp és trükk az autó....
2024.06.23
A címvédő, háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland pilótája nyerte a Forma-1-es....
2024.06.23
A világ legkékvérűbb járműflottáját csak minősített cég ápolhatja. ..
2024.06.23
A Toyota célja a dedikáltan akkumulátoros elektromos bZ4X modellel, hogy új mércét állítson fel a....
2024.06.23
Hajnalban az M7-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, Kőszárhegy térségében a fehér Mercedes....
2024.06.23
A SURFACING, amely a fenntartható energia, a víz és a fény találkozásában rejlő harmónia, valamint....
2024.06.23
Visszatért a Nissan a családi autók piacára: a Townstar személyszállító változata kiváló mobilitási....
2024.06.23
Az autózás világában meglepő partnerséget kötött a Peugeot és a Lego. Egy különleges verseny....