innováció

Most látja – most nem látja!

2017.03.04.

Az új fényszóró-technológiáknak köszönhetően a mai autósok már tényleg a felvilágosodás korában élnek, hiszen napjainkban összehasonlíthatatlanul jobbak az éjszakai látási viszonyok, mint nagyszüleink idején.

Egy, az autós szemszögéből készített fotósorozat érzékletesen mutatja be, milyen hatalmasat fejlődött a világítástechnika a 1908-as T-modell és az új Ford Mustang megjelenése közötti időben. A képeken egy 12 méterre lévő kerékpáros látható, akit egy-egy adott korszak járműve világít meg. 1908 és 1927 között több mint 15 millió T-modell készült, amelyeknek vezetői egy acetilénlámpa fényénél kémlelték az éjszakai országutat. 

T modell

A mai autósokat viszont már nemcsak a xenon és LED fényszórók ragyogása segíti, hanem az a technológia is, ami automatikusan fékez, ha gyalogos lép az autó elé. A többi kép az 1930-as, ’60-as, ’70-es és ’90-es évek látási viszonyait mutatja be.

“A technológia tekintetében elmondhatjuk, hogy túl vagyunk a sötétség korán,” nyilatkozta Michael Koherr, a Ford világítástechnikai kutatómérnöke. “Szinte hihetetlen, mekkora a különbség a mai és a régebbi idők közlekedésbiztonsága és vezetői komfortja között.”

Modell Y 1932

A Mustangban is működő xenon fényszórók teljesítménye körülbelül háromszorosa a halogén izzókénak. A Ford Edge SUV még kifinomultabb LED fényszóróihoz hasonlóan a xenon lámpatestek is ragyogó, fehér fényt bocsátanak ki, ötször hatékonyabban világítva meg a környezetet, mint a halogén izzók sárga fénye.

Ford Anglia 106 e - 1966

Persze az is igaz, hogy a mai autósok sokkal gyorsabban hajtanak, mint annak idején a T-modell vezetői. Csakhogy napjaink technológiája is hatalmasat fejlődött, hiszen a világítás ma már a sebességhez és a környezethez igazodik. A fényszórókat úgy tervezik, hogy fénycsóvájuk pereme ne hirtelen határolódjon le, hanem fokozatosan halványodjon el, így az úton feltűnő akadályok nem váratlanul jelennek meg az autós szeme előtt.

Ford Mondeo - 1994

“A takarékos és hatékony xenon és LED fényekkel igencsak messze eltávolodtunk már a hajdan egyeduralkodó gyertyáktól. A jövőben egyre több autóban jelenik majd meg a szuperfényes LED világítás, aminek segítségével a vezető éberebb maradhat. Mára sokkal jobbá váltak az éjszakai látásviszonyok, és a régi technológiákhoz képest akkora a különbség, mint az éjszaka és a nappal között,” tette hozzá Koherr. Jelenleg egy új spotvilágítási technológián dolgozunk, amely ráirányítja a vezető figyelmét az úton megjelenő gyalogosokra, kerékpárosokra és nagyobb állatokra. Mindez egy infravörös kamerával működne, ami 120 méter távolságból is képes felfedezni és követni az embereket és a nagyobb testű állatokat.”

LED technológia

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.20
Az M7-esen tartott közlekedési razzia után jutott arra a Somogy Vármegyei Rendőr-főkapitányság,....
2025.12.20
Rendkívül erős a nyugatról keletre tartó tranzitforgalom, több autópályán és főúton is balesetek és....
2025.12.20
A második generációs Fabia óta nem kapott RS, azaz hot hatch változatot a csehek kisautója. ..
2025.12.19
Egyke elektromos Škodák, amikből nem is lesz több. ..
2025.12.19
A téli szünetben minden nap várja utasait a Gyermekvasút, és a hagyományokhoz hűen feldíszített....
2025.12.19
Az MG Motor története során először érte el az évi 300 000 darabos értékesítést az Egyesült....
2025.12.19
A belügyminisztérium Bécsben bejelentette a határvédelem új irányát. A katonai támogatási bevetést....
2025.12.19
Németország új szintre emelte a digitális közlekedésbiztonságot: a járművek műszerfala valós időben....
2025.12.19
Több mint két és fél évtized szolgálat után búcsúzik Budapest útjaitól az Ikarus 412-es autóbusz, a....
2025.12.19
Az önvezető autók és drónok világába kalauzolja a nézőket a nemzetközi ismeretterjesztő csatorna, a....