e-mobilitás
Szerző: Heimer György
Ha ez megvalósul, akkor minden idők legnagyabb járműgyártó gigásza jönne létre: egymaga uralná a világ autópiacának 20 százalékát, a VW és a Toyota együttes méretével lenne azonos, továbbá a következő nyolc év során hozzávetőleg 400 milliárd dollárt kellene fordítani új jármű-összeszerelő és akkugyártó üzemek építésére, és még 200 milliárdot az akkumulátorok gyártására vagy vásárlására, beleértve a nyersanyagokat is.
Mondani sem kell, az autós világ elképedve hitetlenkedik. „Olyan ez, mint a második világháborús Manhattan program, amikor az USA a semmiből kezdve építette meg az első atombombát” – jegyezte meg egy amerikai iparági szakértő Musk tervét elemző kommentárjában.
Annyi bizonyos, hogy a fanatikus autómágnás még messze van a 20 millió darabos kibocsátás víziójától. A Tesla tavaly valamivel több, mint egymillió autót gyártott, az idei áhított cél 2 millió, de már a 1,5 millió is látványos teljesítmény lenne – figyelembe véve az iparágat gyötrő recessziós bajokat és az infláció gerjesztette áremelkedéseket. Jelenleg a Teslának négy autógyára van: Fremont (Kalifornia), Austin (Texas), Sanghaj (Kína), valamint Berlin-Brandenburg (Németország).
Az elemzők megjegyzik, hogy a nagyra törő tervek eléréséhez 13-szoros növekedésre van szükség. A világ e-autóiparát figyelő Benchmark Mineral Intelligence cég szerint a Teslának 2 millió tonna lítiumra, 1,3 tonna nikkelre, 0,2 millió kobaltra és 3,5 millió grafitra van szüksége, ahhoz hogy 2030-ra elő tudjon állítani 3 terrawatt-óra battériát. Ilyen tömegű gyártókapacitás ma még nem létezik, de Musk állítja: jó eséllyel 2030 előtt eléri a hihetetlent.
Eközben a Tesla ott tart a mindennapok teendői során, hogy házon belül a márka legújabb modellje a Model Y crossover átvette a vezetést a Model 3-tól és jövőre, minden bizonnyal az hozza majd a legtöbb bevételt. A legjobban várt új modell azonban a Cybertruck, amelynek gyártását a jövő év közepén tervezik beindítani a texasi gyártóműben.
Érdemes megjegyezni, hogy az év első felében, Nyugat Európában a tisztán elektromos autók értékesítésének első helyére 116307 darabbal a VW került, utána a Stellantis autóipari konglomerátum (105413) következett, a Teslának (78277) pedig csak a harmadik helyre futotta. A vén kontinens nyugati felén, idei év második negyedében az elektromos Fiat 500-as lett a legjobban eladott modell. 2020 vége óta először fordult elő, hogy nem valamelyik Tesla került e toplista élére.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!