UTA

Nagy, színes kijelző az autóban – Ez veszélyes!

2023.09.18.

Egy ismerősömmel utaztam nemrégiben, akinek autójában az új trendeknek megfelelő érintőképernyő uralta a műszerfalat. Beszélgettünk az autóról, miközben minduntalan a kijelzőt cirógatta, hogy a funkciókat megmutathassa. Szóvá tettem neki, hogy inkább a vezetésre koncentráljon, mire a sértődött válasz, hogy azok se figyelnek jobban, akik a telefonjukat nyomkodják. Tény, hogy egyik sem biztosságos, de az is tény, hogy egy ekkora kijelző állandó ingerenciát küld vezetőjének, így veszélyes. Fontos beszélnünk erről.

Miért lett ekkora?

Amikor kijött az Audi A8-as első generációja, el voltam ájulva attól, hogy egy színes kijelző van középen. Aztán a hetes BMW-ben néztem először TV-t, de valahogy mindkét alkalommal ez egy olyan extra volt, ami nem vett el semmit a vezetés, és utazás élményéből, mert diszkrét maradt. Aztán eltelt jó' tíz év, és az akkori Audi Navigation Plus fejegység "lebutított" változata már egy Fabiaban is elérhető volt. Kódolva volt tehát, hogy a technológia szépen lecsorog majd a kisebb, és olcsóbb autók piacára. Aztán jött a "Bangle hetes", és kavirnyászhattunk a szent gombbal. Nagyon sok idő kellett hozzá, hogy ez használhatóvá csiszolódjon, mert egy F25-ös X3-ban éreztem először azt, hogy nem kapok idegbajt, ha állítani szeretnék valamit a menüben. De, amit nagyon szépen levetít ez a szűk évtized, ami a két autó között van, hogy ahogy megérkeztek az okostelefonok, a kijelzők is egyre inkább leuralták a világot, a gyártók pedig szépen beleépítették akár az olyan alapvető funkciót is mint a klímapanel kezelőszervei. Így aztán lehet taperolni a monitort, ha befúvási irányt, vagy hőmérsékletet akarunk állítani. Ha pedig már ült Teslában akkor tudja: arcon csapáshoz tudnám hasonlítani az érzést, amikor rájövünk, hogy egy Junoszt kistévényi tablet uralja a műszerfalat. Ha jól emlékszem volt is ebből pár éve egy eset, amikor egy bácsi Németországban balesetezett a Teslájával, és a gyárra akarta kenni a felelősséget. Később kiderült, hogy az ablaktörlő sebességét akarta a menüben állítani, pedig erre még a Teslában is a hagyományos (jól bevált) karos megoldás áll rendelkezésre. A bíróság precedens értékű ítéletet hozott, és felelőssé tették a bácsit, mert vezetés közben az érintőképernyőre figyelt, így meg is büntették.

Jöjjön a teszt

Egy svéd autós portál (vibilagare.se) tesztje érdekes dolgokra is rámutatott, mégpedig, hogy a nagy, minden funkciót egy helyre tömörítő érintőképernyők akkor a legjobbak, ha a sofőr álló helyzetben használja csak azokat. Hiszen az okostelefonokhoz hasonlóan ezek a nagy képernyők is hosszú másodpercekre elvonhatják a vezetőt attól, amivel foglalkoznia kellene: a vezetéstől! A teszt eredményét előre leírom, hiszen a megállapításuk egyértelmű: biztonság szempontjából a fizikai gombok, és kapcsolók sokkal jobbak a kijelzőknél. Egy másik érdekes eredmény pedig, hogy nagyon fontos a kijelző mérete, mert minél kisebb, annál kevésbé tudja elvenni a vezető figyelmét arról, hogy az útra koncentráljon.

Foto: vibilagare.se

Az autós portál újságírói tizenegy modern autót hasonlítottak össze, és megmérték, hogy a sofőrnek mennyi időbe telik különböző egyszerű feladatok elvégzése, például rádióállomás váltása, vagy a légkondicionáló beállítása. A feladatot zárt pályán, és 110 km/h sebességgel végezték. Összehasonlítási alapnak pedig mi mást is választottak volna, mint az analóg világ utolsó mozgó bástyáját egy közel húsz éves Volvo V70-et.

Az alábbi feladatokat kellett elvégezni.

1- Aktiválja az ülésfűtést, növelje a hőmérsékletet két fokkal, és indítsa el a jégtelenítőt.

2- Kapcsolja be a rádiót, és hangoljon egy adott állomásra.

3- Állítsa vissza a fedélzeti számítógépet. (alap, kiindulási állapotba)

4- Csökkentse minimálisra a műszerfényt, és kapcsolja ki a központi kijelzőt.

Egyszerűnek tűnhet, de ne feledjük, hogy mindeközben az autó 110 km/h-ás sebességgel haladt, tehát 31 métert tett meg másodpercenként. Számoljuk csak ki, hogy ha egy-egy pillanatra sandítunk át a kijelzőre, mennyit is megy „vakon”, sofőr nélkül az autó? Az új autók mezőnyében a nyertes egy Dacia Sandero lett nem sokkal utána egy Volvo C40. A legtovább egy MG-ben tartott megoldani a feladatokat, 1400 méter kellett hozzá. Ha ezt összehasonlítjuk az analóg Volvo 300 (nyertes) méterével, akkor 1100 méter a különbség. Ugye mennyi minden történhet az úton ezalatt?

Egy másik érdekesség amire a teszt nagyon jól rámutat, hogy némely gyártó milyen rossz helyre pozícionálja a kijelzőit a műszerfalon. Az MG-ben 56 fokot kell fordítani a vezetőnek, hogy tekintetét a kijelzőre fókuszálja, ez mondjuk a Mercedesben csupán 20 fok. Apróság, de ezen is sok múlhat.

Foto: vibilagare.se

Foto: vibilagare.se

Haladni kell a korral, és nem vitatom a technológiai újítások előnyeit. De ha lehet, én vezetés közben a jövőben is azért nézem majd a műszereket, hogy meleg e már a víz, vagy mennyi üzemanyagom maradt. A gombokkal pedig köszönöm, de továbbra is nagyon jól megvagyok. A tanulság pedig lehet az is, hogy ha korunk új autóit próbáljuk, a személyre szabás ne érjen véget a kormány, vagy az ülés beállításával, hiszen hosszú távon a kijelzőt, a menürendszert, a funkciókat is ismerni kell, hogy semmiképpen ne az úton érjen majd a meglepetés, amikor pár fokkal hidegebbet akarunk varázsolni az utastérben. Nos, legalább az elefántfület sosem kellett menüből aktiválni.

 

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.28
Áprilisban a DataHouse adatai szerint mintegy 80 900 személygépkocsi cserélt gazdát, 21 százalékkal....
2024.05.28
Múzeumi darabokat idéző klasszikus műveket mutatnak be a Mester tanítványai. ..
2024.05.28
Ketten meghaltak, amikor frontálisan ütközött két autó a 48-as főúton, Haláp és Vámospércs között....
2024.05.28
Az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hivatal (NHTSA) vizsgálatot idított Waymo vállalat ötödik....
2024.05.28
Farkas Kevin megtörte a jeget, és megszerezte első pontjait a 2024-es szezonban Le Mans-ban, a Red....
2024.05.28
Hazánkban is bemutatkozott a Suzuki Swift negyedik generációja. A teljesen új modell az elődök....
2024.05.28
A 67-es főút Látrány elkerülő szakaszának bővítése keretében átadott több mint 10 kilométeres....
2024.05.28
Véget ért egy jókora dugókkal járó munka, mostantól az autósok és a gyalogosok is örülhetnek. ..
2024.05.28
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 2926-an lépték át Bács-Kiskun....
2024.05.28
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..