ICDP

Nagyon messze van még a "repülő autó"

2020.02.27.

Az új technológiák sokszor annyira fellelkesítik az érdeklődőket, hogy egy minimális előrelépés egy adott iparágon belül indokolatlan előrejelzéseket von maga után. Így van ez többek között az önvezető autókkal is, de a legjobb példa minden bizonnyal az a feltevés, mely szerint már a küszöbén állunk az első sorozatgyártású "repülő autó" bemutatásának. 

Legyen szó személy vagy áru szállítására alkalmas drónokról, vagy repülni képes autókról, bármelyik megközelítés ugyanaz a dugók nélküli, biztonságos városi közlekedés jövöképe jelenik meg a témában születő írásokban. De mi a valóság? Tényleg repülő autók jelentik a megoldást a közlekedési problémáinkra?

Mindenekelőtt nem szabad elfelejteni, hogy a légtér egy erősen szabályozott környezet és annak is kell maradnia. Az utasokat szállító járművek, áruszállító drónok, hagyományos repülők, helikopterek és egyéb légi járókelők (közkeletű néven mindenféle méretű és magasságban repülő madarak) elválasztása pedig nem egyszerű feladat.

Manapság a légi közlekedést a pilóta és az irányítótorony közötti közvetlen kommunikáció irányítja. Ez most is egy alapvetően manuális folyamat, a különböző automatizált rendszerek pedig inkább csak figyelmeztetnek a bajra, mintsem elkerülnék azt. Ennek a folyamatnak már a részleges automatizálása is komoly előrelépés lenne az “Internet of Things” világában, amelynek keretein belül minden repülő tárgy egy rendszerbe kapcsolódna és az egymással való folyamatos kommunikáció által kerülnék el a problémákat. Ez egyelőre távol áll a valóságtól, különösen, ha belegondolunk, mennyi járművet kellene az égbe költöztetni ahhoz, hogy tehermentesítsék a közutakat.

És mi történik, ha valami probléma történik? A közutakon a legtöbb baleset néhány utast, esetleg egy-két gyalogost érint és többnyire sérülésekkel végződnek, nem halállal. De egy repülő autó esetében? A zuhanó jármű utasai nem sok jóra számíthatnak, nem beszélve azokról, akikre “érkeznek”.

Érdekes, hogy a legtöbb bemutatott koncepció elektromos motorral hajtott járműként képzeli el a jövő repülő autóját. Persze a mai elektromos autó mánia közepette mindez nem meglepő, de egészen valószínűtlen, hacsak nem néhány perces utakat tervezünk.

Hogy lássuk az arányokat: Egy Tesla akkumulátora 600 kg-t nyom, aminek segítségével 5 utassal 3-4 órát utazhatunk vele újratöltést nélkül. Egy helikopter legfeljebb 1500 kg maximális súllyal száll fel, amiből egy a Tesla 3-4 órás utazásához hasonló távolság megtételénél körülbelül 350 kg az erőforrás, ráadásul ahogy nő a megtett távolság, úgy csökken a súlya és így a felhasznált üzemanyag mennyisége is. A Tesla akkumulátora akkor is 600 kilót nyom, ha egy métert sem tudunk már megtenni vele. Minden bizonnyal ez az oka annak, hogy a felvázolt tervek finoman szólva vázlatszerűek.

Tehát összeségében csak néhány apró akadály áll az repülő autók útjában. Óriási fejlődés az „Internet of Things” területén, áttörés az akkumulátorokkal és egy konszerzus kialakítása arról, hogy mit is akarunk a kezdeni a közlekedéssel. Jelenleg ez annyira reális, mint egy rénszarvasokkal húzott szánon utazni, de mivel ők a következő hetekben úgyis elég elfoglaltak, jobban járunk, ha maradunk az autónál..

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.04.03
Autók nagy benzinmotorral. Mindennapi használatra indokolatlan? ..
2020.04.03
Hicabi Demirci Törökországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.04.03
Alighanem a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős volt az utolsó magyar autós páros, amely....
2020.04.03
A martorelli gyár SEAT Leon gyártósorára szinte rá sem lehet ismerni. Ma  már nem autókat gyártanak....
2020.04.03
Különleges akcióval népszerűsíti részben vagy teljesen elektromos típusait a Peugeot Európa egyik....
2020.04.03
A társadalom világszerte nehéz időket él meg. A koronavírus terjedésének megelőzése érdekében....
2020.04.03
Egy amerikai pincérnővel gonosz tréfát űztek munkaadói. Ő azonban nem találta humorosnak az ügyet,....
2020.04.03
A nyitott 356-osban az eredeti négyhengeres helyett egy 911 Turbóból származó hathengeres,....
2020.04.03
Négy órára nőtt a személygépkocsival Romániába utazók várakozási ideje péntek délelőttre a nagylaki....
2020.04.03
A 2017 szeptembere óta a CleverShuttle, az egyik legfontosabb német iránytaxi-szolgáltató....