ICDP

Nagyvárosi közlekedés: merre tovább?

2017.09.20.

Sokak szerint a nagyvárosi közlekedés jövője Európán belül mindenképpen Londonban fog kezdődni. Szó sincs róla, hogy az ottani autóipari vállalkozások egyszerűen jobbak lennének, az ok sokkal inkább prózai. A brit főváros számára évente 2 milliárd fontba kerülnek a torlódások, a levegő minősége pedig hosszú idő óta a legrosszabb Európa-szerte.

Ehhez még vegyük hozzá, hogy a következő évtized során 14%-os népességnövekedés várható és láthatjuk is, hogy előbb vagy utóbb megoldás kell. „London tele van okos emberekkel, akik az utóbbi évtizedek során nem igazán okos döntéseket hoztak” – véli a ZipCar egyik vezetője, Mark Walker.

Evening Standard

Szerinte a londoni autótulajdonosok tisztában vannak vele, hogy gépjárművük birtoklása bizonyos szempontból pazarlás, többségük mégsem látja át, mikor érdemes és főleg mikor nem érdemes használni azt. Nem meglepő módon, a ZipCar képviselője az autóklubokban látja a jövőt. Londonban egyre nagyobb számban vannak jelen és biztosak benne, hogy ők jelentik a közlekedés jövőjét, de addig még hosszú és rögös út áll előttük.

Nevezhetjük autóklubnak, car-sharingnek, közösségi közlekedésnek, az elv ugyanaz: ne tarts fenn saját autót, mert költséges és nagyrészt felesleges. Inkább szállj be a „klubba” és használj egy aktuális célra megfelelő autót, majd ha végeztél, parkold le valahol, amíg valamelyik klubtársad fel nem veszi azt.

​Sinomedia

Az ICDP kutatói szerint a car-sharing jövője a tömegközlekedésbe való integrációban rejlik. A cél az, hogy a szolgáltatás használata racionális döntés legyen, az út tervezésénél ott legyen a busz, metró, villamos trió mellett, mint megfontolandó mód. Ugyanakkor ez még igen messze van. A marketingre költött milliók ellenére továbbra is csak a lakosság néhány százaléka használt már valamilyen autó megosztó szolgáltatást, jelentős részüknek pedig fogalma sincs róla, hogy mi is az

Bekerülni a körforgásba!                                                                                      Thecityfix

Nyilván ennek számos előnye lenne: a kevesebb autó kevesebb helyet foglalna és kevesebb káros anyag kerülne a városok levegőjébe a közlekedési eszközökből. Ugyanakkor ehhez túlságosan radikális változások szükségesek, elsősorban a gondolkodásbeli fordulatokra lenne szükség. Egyrészt kezdetnek tudatában kéne lenni, hogy a lehetőség adott. Ha ez megvan, minél több felhasználó kellene, mert jelenleg a car-sharing egyszerűen túl drága. Ha több ember használja az autókat, többfelé oszlik a teljes fenntartási költség, így fokozatosan az ár is csökkenhetne. Így lenne még több felhasználó, akik tovább csökkenthetnék a költségeket, szépen lassan elérve így abba az ideális világba, ahol szolgáltatás használata tényleg racionális választás lehet.

​Abramscarsharing

Ugyanakkor mindehhez a törvényhozás támogatása is szükséges. A "megosztott" autók jelentős része - városi autó mivoltuknak megfelelően - elektromos meghajtású, így a parkolás is ingyenes, de a car-sharing akkor lehet igazán hatékony, ha tényleg bármilyen autót használatba vehetünk néhány órára. Miért ne lehetne parkolási kedvezményt biztosítani a szolgáltatásban részt vevő autóknak?

Nem véletlenül mondják, hogy ha valahol valóban elkezdődik bizonyos szintű változás, az Londonban lesz. Ahogy a bevezetőben is írtuk, a brit főváros túlszúfoltsága és rengeteg tech-vállalata miatt ideális helyszín lehet, mint a modern mobilitás európai bölcsője. Ugyanakkor mindez kevés, a valódi változás nem technikai fejlődés útján, hanem a gondolkodásmódunk megváltozásán keresztül vezet.

A cél a racionalitás, úgy közlekedjünk, ahogy éppen a legjobban megéri. Gyalog, busszal, villamossal, taxival, autóval, helyzettől függően. A car-sharinggel foglalkozó cégeket gyakran illeti a kritika, miszerint rajtuk keresztül csak több autó lesz az utakon, hiszen aki a saját autóhoz van szokva, nem fog hirtelen lemondani arról, és mintapolgárként buszra szállni. Talán az aktuális döntéshozó generáció még nem, de az utánuk jövők levetkőzhetik a státuszszimbólumok körforgásában való szédelgést.

Time

A "még több autó lesz az utakon" kritikával szemben azt is érdemes felhozni, hogy a levegőbe kerülő káros anyagok nem feltétlenül az autók mennyiségének függvényében kerülnek a levegőbe, sokkal inkább állnak kapcsolatban az autók milyenségével. Márpedig a car-sharing keretein belül megosztásra kerülő járművek egytől egyig modern gépek, többnyire elektromosak vagy hibridek, így ezek a járművek valójában nem feltétlenül rontják az összképet, sőt. 

Persze az alapvető probléma egyelőre az, hogy a car-sharing szolgáltatók jelenleg pont azt a réteget célozzák, akik nem feltétlenül kaphatóak az ilyen megoldásokra. Az autók használata egyszerűen drága, az tudja megfizetni, aki valószínűleg amúgy is autóval jár. Ha sikerül feloldani ezt a paradoxont, a car-sharing tényleg a mobilitás jövője lehet. 

A cikk forrása Ben Waller ICDP publikációja. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....
2024.05.13
- Sávot és irányt is tévesztett az a lengyel kamionos, aki néhány kilométer hosszan szemben haladt....
2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....