napelem

Napra forgó Mega Lux autó Kecskemétről

2015.07.21.

Még ha nem is mindig ragyog mindenütt, sok helyen és sok órán át szolgál energiaforrásul a nap, mely a szolárcellák segítségével alkalmas akkumulátorok töltésére, legyen az mobil telefon, laptop, vagy autó, amivel például versenyezni is lehet.

 

A napelemes villlanyautót építő kecskeméti MegaLux csapat               Forrás: MegaLux GAMF

Derbi napelemi erővel hajtott autókkal

A háztetőre helyezett napelem már mindennapos, de egyre gyakoribbak a mezőkre épített áramtermelő telepek, sőt, már kísérleteznek az autóútba építettekkel is. Az energiatermelő útburkolat nem új ötlet, az American Solar Roadways már kormánytámogatást is kapott a fejlesztésre: napi négy óra napsütéssel számolva, négy mérföldnyi négysávos és napelemes aszfaltút éves szinten félezer háztartást tud ellátni árammal. Ha nem is szolárcellás utakon, de napelemes villanyautókkal évtizede versenyeznek, a helyszínek természetesen a forróbb övezetek. A World Solar Challenge a leghíresebb és legnehezebb világverseny, ahol a nemzetközi mezőnyben főként egyetemek és főiskolák csapatai vesznek részt. Az idei mezőnyben már magyar diákok is szerepelnek.

Októberben áll rajthoz Forrás:                                                                       MegaLux GAMF

Formula Solar

A MegaLux csapat magját a takarékossági világversenyen sikeres Megaméter csapat adja, ők tavaly 3082 km/l-es fogyasztást értek ért el benzinmotoros járművel. Kutasi Zoltán a kecskeméti GAMF Hungary Solar Team vezetője lapunknak elmondta, hogy a napelemes MegaLux első kerekei kormányzottak és a bal hátsó kerék hajtott. A karosszéria katamarán formájú: a vékony áramvonalas testtel a jármű légellenállási tényezője minimális, ami 0,1415 cW értéket jelent. A takarékosságot szolgálja a mindössze 250 kg-os tömeg. A MegaLux napelemes jármű szinte minden részegységét a kecskeméti főiskola hallgatói álmodták meg és készítették, pontosabban készítik. A karosszéria alakját CAD szoftverrel tervezték, áramlástani szimulációkkal tökéletesítették, és a főiskola kompozit műhelyében egyedileg, szénszálas kompozit technológiával készítették.

A napelem saját gyártmányú DC/DC átalakítókon és vezérlőkön keresztül tölti a versenyszabályzatban engedélyezett 20 kilogrammos Li-ion akkumulátort, illetve hajtja a járművet. A 15 darab töltésvezérlő (MPPT) a jármű számítógépes fedélzeti hálózatához (CAN-busz) csatlakozik. A hosszlengőkaros, légrugós, tárcsafékes futómű, a szénszálas R16-os keréktárcsák, valamint a kormánymű alkatrészei is saját tervezésűek, gyártmányúak.

Rajt októberben, Darwinban

Arra kérdésre, hogy hol tart a csapat az autóépítésben Kutasi elmondta, hogy elektronikai szempontból minden funkció működik, ezeket stressz tesztelik, szélsőséges körülményeket imitálva. Felhőtlen időben, függőleges napsugárzásnál az Egyenlítő közelében ideális esetben körülbelül 1000 W sugárzási teljesítmény érkezik egy négyzetméterre, természetesen egy felhősebb magyarországi napon kevesebbel lehet számolni.

Van még idejük, mert a verseny 2015. október 18-án kezdődik Darwinban. Ezt megelőzi a hivatalos nyitóünnepség, a statikus- és a dinamikus gépátvétel, ami egyben az indulási sorrendet is meghatározza. Számolni kell az átállási idővel is, hiszen a több napos verseny fizikailag és szellemileg is nagyon megterhelő lesz. A tervek szerint október 4-én érkezik Ausztráliába a tizenkét fős magyar csapat, ám a Challanger kategóriában induló MegaLux autót már hat héttel korábban feladják konténerbe rakva, szerszámokkal, pótalkatrészekkel és a csapat ellátásához szükséges felszereléssel.

Erősen áramvonalasított a StellaLux                                          Forrás: Solar Team Eindhoven

Családi Stella Lux

Az ausztráliai verseny a forró sivatagon át vezet Darwin-tól Adelaide-ig 3020 km hosszan a Stuart Highway-en kenguruk és több-pótkocsis kamionok között. A napelemes villanyjárművek átlagsebessége 80-95 km/óra, a versenyt az a csapat nyeri, amelyik elsőként ér Darwinból Adelaide városába. A tavalyi futamon elrajtolt 33 csapatból csak tíz ért célba.

Idén is kemény versenyre és ellenfelekre lehet számítani, hiszen az alternatív járművek fejlesztésében élenjáró és államilag is erősen támogatott nyugat-európai csapatok is indulnak. A korábbi győztes Eindhoveni Műszaki Egyetem hallgatóiból álló csapat az idei futamra négyszemélyes autót épített: a Stella Lux hazájában, Hollandiában napi ezer, a jóval napfényesebb Ausztráliban akár 1100 kilométert is meg tud tenni, ráadásul a nagy felületű- 5,8 négyzetméternyi - szolárcelláival több energiát képes termelni, mint amennyit működés közben felhasznál, így akár légkondicionálót is használhatna. Természetesen csak akkor, ha nem használják ki a családi járműkategóriában induló autó 125 km/órás maximális sebességét.

 

A hollandok négyszemélyes StellaLux autója                        Forrás: Solar Team Eindhoven

Műszaki adatok

MEGALUX

Hosszúság: 4500 mm

Szélesség: 1780 mm

Magasság: 1020mm

Menetkész tömeg pilótával: 250 kg

Maximális sebesség: 130 km/h

Versenykategória: Challenger

Megjelent a Népszabadság 2015, július 15-i számában

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.11.27
A rendszerváltás előtt legfeljebb a balatoni szállodák előtt parkoló autókban láthattunk Grundig....
2022.11.27
Az osztrák vasúttársaság (ÖBB) hétfő 0 órától 24 órás munkabeszüntetést tart, ami érinti a MÁV-....
2022.11.27
A szabadtéri parkolók és nem lakás célú épületek fotovoltaikus paneljeinek telepítésére vonatkozó....
2022.11.27
A zuglói rendőrök néhány nap alatt azonosították és gyanúsítottként kihallgatták a HÉV előtt....
2022.11.27
Már javában készülődik az idei versenyévadra a győri Széchenyi István Egyetem égisze alatt....
2022.11.27
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Mit hoz az idei tél? ..
2022.11.27
A Mazda Motor Corporation közzé tette a vállalat középtávú gazdálkodási tervének frissítését és a....
2022.11.27
A Volkswagen Konszern nemzetközi szakmunkástanuló versenyének idei díjazottja az Audi Hungaria....
2022.11.27
Megrázó fotókat tett közzé az MTI a ma reggeli halálos balesetről.  ..
2022.11.27
A megfelelő látás elengedhetetlen, hogy balesetmentesen és szabályosan tudjunk közlekedni, ezért....