vezetői segédrendszerek

Ne csak forogjon a négy kerék!

2014.07.02.

Gyorsabb kanyarodás és könnyebb parkolás, ezt is nyújtja a négy-kerékkormányzású autó, melynek legnagyobb előnye, hogy nagy sebességnél, vészhelyzetben is biztonságosabb a sávváltás. De milyen áron?

Helyben fordul a Jeep Hurrican

Hihetetlennek tűnik, pedig negyedszázad alatt ötvennél több személyautó-típust kínáltak négykerék-kormányzással, a mezőnyt sokáig a japánok uralták, de idén beszállt a Porsche is. Egyelőre csak a legújabb Carrera két változatához rendelhető a rendszer, de hamarosan bővül a kínálat, és felárért kapható lesz a Panamerában is, így a két sportkocsinak már nem csak hajtott, de kormányzott is mind a négy kereke. Hogy érdemes-e megrendelni? Ha valaki meg tudja fizetni a kocsi öt százalékos felárát, akkor feltétlenül, mert nő a kanyarsebesség, ami különösen vészhelyzetben, például az autópályán hirtelen elénk vágó jármű kikerülésekor, vagyis tempós sávváltáskor jelent többletbiztonságot. A hétköznapi autózás mellett a versenypályákon is előnyt jelent.

Majdnem három másodpercnyi előny Nürburgringen

Amatőrök és profi versenyzők zarándokhelye a 20,4 kilométeres és 154 kanyarral tarkított Nürburgring, mely próbára tesz embert, gépet. Etalon, mellyel össze lehet hasonlítani autók és pilóták képességeit. A rekord már hét perc alatt van, és a dobogósok eredményei között olykor alig mérhetőek a különbségek. 2,8 másodperc, ekkora előnyt jelent a Zöld Pokol több mint húsz kilométeres távján a négy-kerékkormányzású Carrrera gyorsasága a hagyományos Porschéhez képest, állítja Dr Christoph Bittner, a Porsche futómű fejlesztőmérnöke, aki ezt próbapályán is bizonyította. A helyszín a szerbiai NAVAK vezetéstechnika központ volt, ahová két sportkocsit szállított a Porsche Németországból, hogy az AutoBest tizenöt tagú zsűrije, köztük az egyetlen magyar tag, e sorok írója is kipróbálhassa, milyen az aktív négy-kerékkormányzású autót vezetni. Hogy még teljesebb legyen az élmény, az egyik 911-es Carrerának mind a négy kereke hajtott volt, a másiknak csak a két hátsó.

Fejlett technológia a biztonság és a vezetési élmény szolgálatában, nagyjából így összegezte a Porsche mérnöke a lényeget, ami műszakilag azért nem ilyen egyszerű. Ahogy Christoph Bittner elmagyarázta nem öncélú fejlesztés, hanem szükségszerű a négykerék-kormányzás, mert az egyre nagyobb teljesítményű motorokhoz egyre nagyobb és szélesebb abroncsok kellenek. Ezek viszont egyre nagyobb fordulási kört jelentenek, amit valahogy csökkenteni kell.

Porsche Carrera 4 ws

Kisebb fordulási sugár

A Porsche 911-esnél a szerkezet negyven centiméterrel kisebb sugarat jelent, de javítja a jármű biztonságát is, mert nagy tempónál 1,5 fokkal, 65 km/óránál kisebb sebességnél 2,8 fokkal fordulnak el a hátsó kerekek. A Zöld Pokolban ekkora előny eléréséhez plusz 50 lóerőnyi teljesítmény kellene, ami viszont növelné a jármű tömegét.

Nem ez az első ilyen autó, de kétségtelen, hogy teljesítményben ez vezet, ráadásul a hidraulikus megoldásoknál jóval gyorsabb a villanymotoros. Néhány kör alatt nehéz különbséget tenni a hagyományos és a négy-kerékkormányzási rendszer előnye között, de a műszeres mérésekből kiderült, hogy nagyobb sebességgel is biztonságosabb a kanyarodás és a sávváltás is, mint a csak első kerékkormányzású modellekkel. További tartalékot jelentett, hogy nagyobb tempónál is direktebb a visszajelzés, valamint az, hogy a kisebb oldalcsúszás miatt erős gyorsításnál kevésbé tűnik farnehéznek az autó.

A fejlesztésre 25 millió eurót költött a Porsche, mely Turbó modellekhez alapfelszerelésként kínálja a négykerék-kormányzási rendszert. Dr Christoph Bittner szerint a ZF céggel közösen kifejlesztett aktuátor beépítés volt a legnehezebb feladat, hiszen a 7 kilogrammos túlsúlyt jelentő villanymotorok a szűk helyen állandó rezgésnek és a fékek miatt olykor 150 fokos hőterhelésnek vannak kitéve. Ha elromlik a rendszer, működésbe lép a műhelyüzemmód.

Francia márka törte meg a japán hegemóniát

Meglepően gazdag az elmúlt negyedszázad kínálata: a Honda, Mazda, Nissan és Toyota mellett még tucatnyi cég kínált mechanikus négy-kerékkormányzású változatokat, és a magyar piacon is kínált, sőt jelenleg is kínál ilyet a Renault, igaz már elektronikus megoldással. A 80-as évek négy-kerékkormányzási rendszerei mechanikus megoldások voltak, ahol az első és a hátsó kerekek egymással összeköttetésben, előre meghatározott szögben fordultak el, így javítva az autó kezelhetőségét, például az alulkormányzottsági hajlam csökkentését. Ezeket a rendszereket leváltotta az elektronikus menetstabilizáló megjelenése. Az ezredfordulón több autógyártó elektromos és hidraulikus vezérelésű aktuátorokat fejlesztett a dinamikus teljesítmény növelésére. A hátsó kerekek elektronikus vezérlése lehetővé tette, hogy a menettulajdonságokat tovább javítsák, különösen a hátsókerék-hajtású járműveknél, például, az Infiniti modelleknél jelentett előnyt, de a Renault-Nissan csoport tömegmárkájánál is megjelent a szerkezet.

Az Active Drive rendszerrel a Laguna GT fordulóköre 10 százalékkal 10,8 méterre csökkent, ami a hagyományos változat esetében 12,05 méter volt. Ez különösen kanyarodáskor és parkoláskor érezhető, mivel alacsony sebességnél az első és a hátsó kerekek egymással ellentétes irányban fordulnak, így az autó gyakorlatilag egyetlen tengely körül forog, ami kisebb kormányzási szöget eredményez. Miközben a normál Laguna esetében 16 fokos kormányelfordítás szükséges a kerekek 1 fokkal történő elfordításához, az Active Drive rendszerrel 13,5 fok is elég, sőt ez az érték 12 fokra is csökkenthető, ha a hátsó kerekek a maximális, 3,5 fokos szögben állnak.

Renault Laguna Coupé Initiale

Kisebb kormánymozdulatok

A direktebb kormányzásnak köszönhetően nincs szükség hatalmas kormánymozdulatokra. Nagyobb tempónál, például 60 km/óra felett a hátsó kerekek az elsőkkel azonos irányba fordulnak, így az autó stabilitása tovább nő, mert a négykerék-kormányzású Active Drive rendszer az autó farát az útról lehúzni szándékozó centrifugális erők ellen dolgozik, így nagyobb kanyarsebességet tesz lehetővé.

Az Active Drive négykerékkormányzási rendszert először a Laguna GT kapta meg. A Renault ajánlatában jelenleg a 12,13 millió forintos Laguna Coupé Initiale modellhez rendelhető a 4controll nevű rendszer, melynek felára félmillió forint, ezzel a 2 literes és 173 lóerős teljesítményű dízelmotorral szerelt változat mind a négy 18 collos kereke kormányozható.

Az elmúlt negyedszázad alatt ötven autótípust kínáltak gyári négy-kerékkormányzással, ezeket bárki megrendelhette. Különleges darab és Detroit sztárja volt a Delphi autóipari beszállító Jeep Hurrican modellbe szerelt Quadrasteer-rendszere, mely amerikai pickupokhoz, terepjárókhoz utólag is beépíthető és szélsőséges manőverekre, akár helyben forgolódásra is képes.

Komoly Infiniti rendszer a Lagunában

Kanyarodáskor az autó mozgásirányához képest a hosszirányban forgó rögzített hátsókerekek gördülése eltér az elsőktől, így csökken a tapadásuk, vagyis nő a csúszásveszély, amit passzív után-kormányzással, vagy a komplikáltabb és drágább négy-kerékkormányzással igyekeznek korrigálni a gyártók. Az általában kevesebb, mint 2 foknyi hátsókerék elfordítással a hátsó tengely azonnal az ideális nyomvonalra kerül, stabilabb, hatékonyabb kanyarodást eredményezve. Vészhelyzetben (hirtelen kikerüléskor) a kerekek akár 3 fokos szögben is kitérhetnek. Érzékelőivel az elektronikus menetstabilizáló (ESC) felismeri az aszimmetrikus fékezési szituációkat is, és ennek megfelelően úgy módosítja a hátsó kerekek szögét, hogy a vezetőnek ne kelljen korrigálnia a kormányzáson az autó stabilitásának megőrzéséhez. A sofőr így a legkritikusabb forgalmi helyzetben is ura marad a járművének.

Az Active Drive rendszer elektronikus vezérlés beavatkozik a jármű dinamikus viselkedésébe: a kormányműre szerelt jeladó adatbusz hálózaton keresztül folyamatosan küldi az aktuális kormányzási szögeket a hátsó tengely mögött található vezérlőegységnek, mely a jármű pillanatnyi sebességét is figyeli. A rendszer képes a kormányszög adatok összehasonlítására, felismeri a sportos vezetési stílust, vagy a hirtelen kikerülési manőverekkel együtt járó gyors kormánymozdulatokat is. A beérkezett információk alapján az elektronika a megfelelő hátsókerék szögeltérés utasítást küld a hátsó kerekek elektromos aktuátorainak. A jármű menetdinamikájának pontos modellezése lehetővé teszi, hogy az ideális kanyarodási nyomvonal folyamatosan tartható legyen, amihez a vezetőtől érkező jeleket és az autó aktuális mozgásállapotát is figyelembe veszik. A vezérlőegységet és az elektromos aktuátort a japán Aisin szállítja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....