járműtörténelem

Ne félj a törpéktől, ők a szívet melengető csodabogarak 1. rész

2022.05.21.

Amerikában a jólétben dőzsöltek és az autó felső határait feszegették, tombolt az űrkorszak által generált fecskefarkú őrület, addig Európa a háború okozta sebeit ápolgatta. A gyárakat lebombázták, az életszínvonal a mélységbe zuhant. Az autótervezőknek minden fantáziájára szükség volt, hogy kielégítsék a szűk vásárlói réteg igényeit.

Szerző: Bánffi Tibor

Soha annyi mikroautó nem született, mint az 50-es, 60-as években. Ebben az időben élték a törpék az aranykorukat. A luxushoz szokott BMW rajongók 1955-ben kétkedve nézegették a gyár új típusát, a BMW Isettát. A háború kárvallottjai, az idióta politika áldozatai örültek, hogy végre nem kellett ázni, fázni egy motoron nyomorogva. Ekkor még létezett a felhőtlen boldogság. Egy-kettővel több keréken élvezhették a szabadságot. Akkor még volt élet három méter alatt. A jellemzően 200-500 köbcentis motorral hajtott minik 60-90 km/órával száguldottak. Áruk és a kedvező adózás miatt nagy népszerűségnek örvendtek.

 Az alábbiakban válogatást láthatnak a fura kinézetű törpékből.

1. VELOREX OSKAR 250/350 (1950-1971)

František (1914-1954) és Mojmír (1924-2011) Stránský kerékpárjavítással foglalkoztak. 1945-ben úgy döntöttek, hogy eszkábálnak egy csővázra feszített bőr borítású Oskarra keresztelt járgányt, melyet a 175 cm3-es ČZ motor hajtott. Az utastér a hangszigetelés hiányában meglehetősen zajos volt. Érdekesség, hogy a bőregerek ruháját Mojmír felesége varrta.

A háború után a manufaktúra megúszta az államosítást, de később a Stránský testvérek üzeme a Velo céghez került.

Szellemes megoldással a fokozatváltással egy időben egy bütyök a kuplungot is kiemelte, így mechanikus félautomata tengelykapcsolónak is tekinthetjük a ČZ motorblokkot. Ezzel nem merült ki a trükkös technika, a váltókar berúgókarként is funkcionált.

Nagy volt az érdeklődés a „bőregér” iránt, ezért csak a mozgássérültek vásárolhatták meg, köszönhetően a félautomata váltónak. Az utolsó szériák már 250-es, 9 lóerős, majd 350-es Jawa motorokkal készültek.

A „bőregér” nem lenne szépségdíjas a törpék között. Nem tudni az okát, de a csúfságok az idő múlásával mégis megszépülnek.

18.680 db készült. Manapság kb. 15 ezer Eurót is adhatnak egy példányért.

VELOREX OSKAR 350 (1950-1971)

2. FULDAMOBIL S7 (1950-1969)

A Fuldamobil S7 le sem tagadhatja, hogy tervezője az ihletet egy repülőgép formájáról merítette. Először a 198 cm3-es Zündapp, majd a 400-as kétütemű farmotor hajtotta a kétszemélyes járművet. Alig 3000 db készült egy olyan német gyárban ahol soha nem gyártottak gépkocsit. 1957-től üvegszálas karosszériával készült. A 9.5 LE elég volt ahhoz, hogy 85 km/órával menjen. Tetszetős kinézete és ritkasága ellenére már 20 ezer Euróért lehet venni, ami jó befektetés lehet.

FULDAMOBIL S7 (1950-1969)

3. INTER 175 BERLINE (1953-1956)

Az Inter 175 Berline típust egy francia repüléstechnikai cég tervezte és gyártotta. Két személy beszállása trükkösen a kabin felső traktusának billentésével volt lehetséges. Ránézésre nehezen derül ki, hogy merre van az előre. A 135 cm széles kocsiban a két utas egymás mögött foglalt helyet, csakúgy mint egy repülőben. Mindössze 300 db készült, ezért borsos árat, 50-70 ezer Eurót kérnek egy példányért.

INTER 175 BERLINE (1953-1956)

4. BMW ISETTA 250/300 (1955-1962)

Az rövid életű (1953-1956) olasz ISO Isettában a BMW fantáziát látott. A forma fő elemeit megtartva saját gyári motorját beépítve született meg a BMW Isetta. A kocsiba az elöl nyíló ajtón át két személynek lehetett beszállni. Nyitáskor a kormány az ajtóval együtt fordult. Valamennyi vászon tetővel készült, mert az első ajtó sérülése esetén csak a tetőn át lehetett kijutni. A 236 cm3-es (később 298 cm3-es 13 LE-s) motor a hátsó kereket hajtotta. Az olasz és német együttműködéssel készült autó 85 km/órával ment. Még a német rendőrség is BMW Isettával razziázott. Igaz, a rablóknak nagy edélye volt a menkülésre.

Gyártották Argentínában, Spanyolországban, Belgiumban, Franciaországban, Brazíliában és az Egyesült-Királyságban. A világon a BMW Isetta egyhengeres kocsiból készült a legtöbb, 161.728 db.

A kínálat ára 25-50 ezer Euró között van, de a ritka kabrió változatért 120 ezer Eurót kérnek

BMW ISETTA 300 (1953-1962)

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 


 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....