utánpótlás

Ne vegyük természetesnek, ami nincs! Maradjon az autóban a DPF, és az EGR

2023.06.14.

Drága üzemeltetni a modern dízelmotorokat? Igen. Jól esik városban a kis fogyasztás? Igen. De ha hozzá kell nyúlni, akkor legyen minél olcsóbb a javítás, még akkor is, ha nem lesz már utána gyári állapotban az autó? Igen. Majd a vizsgára is megy egy kis kedvesség. Ilyen, és ehhez hasonló kérdésekkel heti szinten találkozok a különböző autós, motoros fórumokon, illetve akár élőszóban is, ha belecsöppenek egy rögtönzött autós társaság beszélgetésébe. Miért keresik ennyien a kiskapukat?

Egy barátom fordult hozzám segítségért, hogyan lehetne gyorsabb a robogója? Megkérdezte, hogy ha kiveszi a katalizátort, akkor gyorsabb, erősebb lesz majd? Igyekeztem finoman a tudtára adni, hogy nem vagyok jó véleményen a tuningról. Főleg akkor, ha az egy mindennapi használatban lévő igásló, aminek minden időben mennie kell. A tuning mindig megváltoztatja a gyári beállítást, amit a mérnökök bizonyos esetekben évekig csiszolnak, és tesztelnek, hogy aztán rendeltetésének megfelelően működjön. Mivel a részegységek általában egymással összhangban működnek, így a kényes egyensúlyt felborítva ez a mérnöki munka szertefoszlik, és utána már soha nem tér vissza a gyári állapot. Ezért is van értéke a gyári, bontatlan blokkos járműveknek. A beszélgetés után kezdtem keresni az okot, miért jelenik meg ez a téveszme ennyire gyakran a fejekben? Tényleg a "tuning" első lépése, hogy egy ilyen fontos alkatrészt, a katalizátort kell tönkre tenni? Nem vagyok álszent, én is azt vallom, hogy az Euro 3 normáig tudtam olyan gázfröccsöt adni egy autónak, amitől feláll a szőr a hátamon. Ahogy haladtunk előre az időben az egyre erősödő környezetvédelmi normáknak megfelelve mindinkább a számítógép által vezért dolgok történtek a motortérben, amibe kisebb beleszólása lett a felhasználónak, így klasszikus értelembe vett autós élményből is kevesebb jutott.

Akkor most mit tegyük rajta rendbe a műszakira?

Gyakorlatilag mindent. Illetve a legnagyobb baj, hogy a műszaki állapotnak nem kétévente, az ellenőrzés alkalmával kellene csupán szóba kerülnie.  Ám egy olyan országban, ahol az autó üzemeltetésének kultúrája még mindig sok esetben ott tart, hogy ilyenkor kell rendbe tenni az autót, hogy a műszakin minden stimmeljen, addig nincs kétségem afelől, hogy megvan az a réteg, akinek népszerű lehet a házibarkács, hiszen ezek a módszerek olcsóságukkal lehetnek alternatívái a lelkiismeretes, legális szervizekben történő karbantartás ellen. Pedig hosszútávon minden esetben ez utóbbi a kifizetődő. A műszaki vizsgabázisok megítélése is vegyes. Köszönhetően annak, hogy sajnos az ország több pontján is lehet olyan műszaki vizsga állomás, ahol működhet a kedvességért cserébe hunyorítás. Ezért virágzott a nyugatról érkező, gyakran 1000-2000 Euro összeg közötti használt autók importja. Hiszen itthon továbbra is az ilyen, egykoron prémium, mára viszont elhasznált autók jelentik az igazi slágert, mert a presztízs még mindig kelendő. Annak ellenére is, hogy ezek szervizeltetése húsz éves korukra is megkövetelné a szakértelmet, és az alkatrész áraik sem a kicsi, vagy középkategóriás autóéhoz hasonlítanak. De ha már tovább nyújtózkodott a vevő, mint amire valóban szüksége lenne, a karbantartásnál is megmaradhatna ez a gáláns precízség. De nem, mert általában kikerül a katalizátor, eltűnik a DPF szűrő, kiiktatják az EGR szelepet. Lesz ennek látható nyoma? Szemmel látható módosulás általában nincs, de műszeres vizsgálattal megállapítható, ha ezek a környezetvédelmi szempontból fontos alkatrészek nincsenek beépítve. Bízom benne, hogy ahogy a műszaki vizsgáztatás szabályai folyamatosan változnak, úgy szigorodik a környezetvédelmi normák betartására irányuló vizsgálatok sora is, így nem lesz értelme rizikózni ezzel. Azt pedig mindenkinek tudnia kell, hogy külföldön még keményebben büntetik azt, ha a jármű nem teljesíti a forgalmi engedélyében bejegyzett környezetvédelmi besorolást. A mobil vizsgálatok során emissziós értéket is mérnek, amely, ha nem megfelelő eredménnyel zárul, akkor a tovább haladást nem engedélyezik, illetve kötelezik a járművezetőt az eredeti állapot visszaállítására. Azt pedig senkinek nem kell elmagyaráznom, hogy külföldön milyen óradíjakon, és alkatrész árakkal lehet számítani egy ilyen beavatkozásért.

Aki szédül, kiszáll

Nagyon sokszor említettem már, hogy mindig a felhasználói igények szerint kell autót választani. Évi 5-10 ezer, zömében városi, elővárosi használatra felesleges egy kétliteres dízelmotor. Persze, tudom, hogy a fogyasztása miatt remeg meg a leendő vevő keze, de jó ha tudja, hogy a jövőben már a műszaki vizsgáztatások alkalmával is egyre nagyobb szigorra kell készülni, illetve az autó műszaki állapotának megóvásával, a tervszerű megelőző karbantartásokkal nem csak a magunk, és környezetünk biztonságáért teszünk, hanem ha mindezt egy legális keretek között működő hivatalos szakszervizben végeztetjük, akkor az ebbe fektetett pénz, eladásnál is visszajöhet: hiszen a visszakövethető szervizmúlt mindenképpen árfelhajtó tényező lesz a használtpiacon. Kérésem a mi, és gyermekeink jövője érdekében csak annyi, hogy ne a benzinkúton, a tankolással érjen véget a karbantartás!

 

Szerkesztői végszó:

Persze, tisztában vagyok azzal, hogy egy egymillió forintot érő autóra nem fogja rákölteni tulajdonosa a 100-300 ezer forintnyi szervizmunkát, amivel a DPF szűrő újra ellátja funkcióját. Illetve azzal is, hogy akinek egymillió forintja volt autóra, és minden pénzét elköltötte, hogy ne hármas, hanem ötös BMW álljon a csillaggarázsban, annak nem lesz további mondjuk negyedmillió forintja arra, hogy tisztességesen leszervizeltesse, és ne kisipari módszerekkel javíttassa. De ha hallgatott volna arra a barátjára, aki kisebb, szívó benzines autót tanácsolt neki, akkor talán kevesebb álmatlan éjszakája lenne, hogy miből, és hogyan tegye legálisan használhatóvá az átgondolatlanul, a rózsaszín köd homályában vásárolt autóját.

 

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.02.23
Modellfrissítést kapott a cseh gyártó legnépszerűbb modellje, a külső mellett a belső sem maradt....
2024.02.23
Az MG Motor Hungary alig ünnepelte meg első születésnapját Magyarországon, máris újabb mérföldkőhöz....
2024.02.23
A heves havazás fennakadásokat és forgalmi dugókat okoz Tirol útjain – írja az osztrák....
2024.02.23
Már hivatalos képeken látható a BYD prémium almárkájának karcsú szedánja, ami döbbenetesen erős....
2024.02.23
- A világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító, kínai BYD magyarországi óriásberuházásával....
2024.02.23
Az áremelés súlyosan érinti a „nagy” autókat.   ..
2024.02.23
- Négy újabb Gripennel erősödik a Magyar Honvédség - közölte Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi....
2024.02.23
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.....
2024.02.23
A magyar Festipay készpénzmentes fizetés és integrált rendezvénymenedzsment szolgáltató rendszerét....
2024.02.23
Közeleg a 2024-es, UNIX-AMTS Autó, Motor és Tuning Show, ahol Magyarországon először lesznek....