Haszongépjármű

Negyedével csökkent a tehergépkocsi-balesetek száma

2015.06.02.

Közel 25%-kal kevesebb közúti balesetet okoztak a tehergépjárművek, mióta az Európai Unió 2006-ban kötelezővé tette a sofőrök vezetéssel és pihenéssel töltött idejét rögzítő digitális tachográfok használatát. A WebEye International szakértői szerint az előírások betartását segítő telematikai eszközök használatával tovább javítható a közlekedésbiztonság az utakon.

A közúti áruszállításhoz kapcsolódó túlvezetés visszafogása és a törvényben szabályozott pihenőidő betartásának biztosítása érdekében 2006 óta az Európai Unió rendeletben írja elő a sofőrök vezetési idejét rögzítő digitális tachográf használatát a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek számára. Az 561/2006EK rendelet bevezetése előtt az Európai Unió területén a tehergépjárművek által okozott közúti balesetek száma évről évre emelkedett. A szabályozás életbelépését követően ez a negatív trend megfordult: az Európai Bizottság adatai alapján 2006 óta jelentősen, közel 25%-kal csökkent az ilyen jellegű káresemények száma.


A járművezető vezetéssel, illetve pihenéssel töltött idejét elektronikus úton rögzítő digitális tachográf használata számos kötelezettséggel jár a szállítmányozó vállalatokra és a járművezetőkre nézve egyaránt. A jogszabályi előírásoknak megfelelően a tachográfhoz tartozó sofőrkártya adatokat 28 naponta, a tachográf memóriaadatok pedig 90 naponta kell letölteni. Ehhez azonban a járművezetőknek hosszú, több száz vagy ezer kilométeres, amúgy felesleges utakat kell megtenniük, sok esetben rakomány nélkül. Ezek a kitérők jelentős üzemanyagköltséggel, a járműkapacitás csökkenésével és a környezetet terhelő károsanyag-kibocsátással járnak.

A digitális tachográf adatok távoli letöltése és a feleslegesen megtett utak kiküszöbölése érdekében fejlesztett ki a WebEye egy innovatív telematikai megoldást, az eTachograph-ot. A hazai fejlesztésnek köszönhetően lehetővé vált a sofőrkártyán, illetve a tachográfban tárolt adatok távoli letöltése Európa bármely pontjáról, így a járművezetőknek már nem szükséges hosszú utakat megtenniük az adminisztrációs kötelezettségek teljesítése érdekében. A fuvarozó vállalatok emellett bármikor információt kaphatnak a sofőrök hátralévő vezetési és pihenőidejéről, illetve a rendszer azonnali riasztást küld a megengedett vezetési idő túllépéséről. Ennek köszönhetően megelőzhetővé váltak a túlvezetés miatt bekövetkezett balesetek, és ez igazolhatóan hozzájárult a közlekedésbiztonság javításához.

A túlvezetésnél is nagyobb problémát jelent napjainkban a sebességhatár túllépése. A hazai utakon bekövetkezett balesetek harmadát, mintegy 33%-át a gyorshajtás okozza az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságának legfrissebb jelentése szerint. Ennek visszafogásában szintén segítséget nyújtanak a WebEye megoldásai. A rendszer használatával a fuvarozó vállalatok vezetői automatikus riasztásokat állíthatnak be a sebességhatár átlépése esetére, ami lehetővé teszi az azonnali közbeavatkozást, ezáltal is csökkentve az esetleges balesetek és bírságok számát.

– A digitális tachográf használatát előíró rendelet bevezetése igazoltan hozzájárult a közlekedésbiztonság javításához. Ahhoz, hogy a fuvarozó vállalatok maradéktalanul, de a kiadások jelentős növelése nélkül teljesíteni tudják az uniós előírásokat, mára már elengedhetetlen a korszerű telematikai megoldások használata – mondta Nagybalyi Nándor, a WebEye International értékesítési és marketing igazgatója.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.06.17
A világ autóiparának és autófejlesztésének egyik emblematikus alakja, Wolfgang Reizle nyilvánította....
2021.06.17
„Felvillanyozva” juthatnak el Budapesten, a foci-Eb hivatalos szurkolói zónájába azok a....
2021.06.17
Kénytelenek voltak betörni a tűző napon parkoló autó egyik ablakát - írja a police.hu   ..
2021.06.17
A szeptemberi IAA koncepciójáról még nem döntöttek végleg, de a látogatóknak valószínűleg FFP2-es....
2021.06.17
A pandémia szorítása után sokan indulnak útnak nyaralni autóval Európa különböző országaiba. A....
2021.06.17
Nagy szabású közös projektet indít a Japán Űrkutatási Ügynökség (Japan Aerospace Exploration Agency....
2021.06.17
Egy részlegesen kiépített, használaton kívüli vasúti átjárón teherautóval próbált meg áthajtani az....
2021.06.17
Akkora az érdeklődés a Lamborghini sportautói iránt, hogy az idei kapacitások gyakorlatilag majdnem....
2021.06.17
A Jaguar Land Rover az új Land Rover Defenderre épülő, hidrogénüzemű (hydrogen fuel cell electric....
2021.06.17
„Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabbak lennének körülötted!” Az Autós Nagykoalíció....