tél
A kemény orosz tél beköszöntével a helyi szaksajtóban több olyan cikk is megjelent, amely azt sugallja, hogy gondok vannak egyes kínai modellek téli tűrőképességével. Azonnal tegyük hozzá, hogy a tél meglehetősen tág fogalom, hőmérsékleti skáláján megtalálható a honi latyakos és a szibériai fogcsikorgató hideg is. És említsük meg Jakutföldet, a bolygónk hideg epicentrumát, ahol nem ritkák a negyven-ötven fokos hőmérsékletek. (A cikk írása idején a régió székvárosában, Jakutszkban -40 fokot mutatott a hőmérő higanyszála helyi idő szerint este tízkor)
A szóban forgó cikkek közös jellemzője, hogy nem derül ki, földrajzilag hol és milyen hőmérsékleten jelentkeztek a felsorolt problémák az autókkal, a címek pedig vészjósló hangulatot keltenek, a hidegben lerobbant autókról és leálló autós egységekről szólnak.
A carsweek autós portál szerint január elején az ország számos területén erős fagyok köszöntöttek be, és ezzel együtt jelentkeztek különféle problémák az autókkal, de a panaszok zöme a kínai belsőégésű és elektromos autókkal kapcsolatosak. A bfm.ru kiadvány szerint az elektromos autók esetében a leggyakoribb probléma az akkumulátor gyenge töltöttsége, s hogy a tényleges hatótávolság sokkal kisebb, mint a kézikönyvben feltüntetett. Moszkvában és Szentpéterváron sok kínai benzines autó egyszerűen nem hajlandó elindulni, az akkumulátoraik szemlátomást nem egészen alkalmasak az ilyen téli körülmények elviselésére – írják.
Egy autómegosztótól bérelt Omoda C5 crossover ablakemelőivel támadtak gondok: a nagy hidegben jobboldalit fel tudták húzni, a baloldlit viszont nem. Képzeljük hozzá, hogy milyen emberpróbáló élmény letekert ablakkal utazni mondjuk szibériai télben. Egy Changan CS55-ös crossoverrel pedig azt történt, hogy a hidegben egyszerűen leszakadt a gázpedálja. Az ugyancsak szabadidőautó kivitelű Chery Tiggóban a nagy fagyban az audiorendszer kezdett furcsa hangokat kiadni. A Geely Tugella ajtaját a nagy hóesésben távirányítással nem lehetett kinyitni.
A ZaRuljom patinás lap internetes kiadványa is úgy vezette fel a cikkét, hogy – mint írta –„ a kínai autók egyre népszerűbbek Oroszországban, de van egy jelentős hátrányuk, amely télen jelentkezik”. A szakportál szerint a kínai autókban folyadékkristályos monitorokat használnak az autók állapotáról szóló információk megjelenítésére, a klímaberendezés és egyéb funkciók vezérlésére. A folyadékkristályos monitorok pedig a hidegben gyakran hibásan működnek, vagy egyáltalán nem működnek, ami nem kis kellemetlenséget okoz a járművezetőknek.
A kínai autók LCD-monitorjaival kapcsolatos téli problémák megoldására a szakportál azt ajánlja, hogy csak azután vágjanak neki az útnak, hogy felmelegítették az autó utasterét, vagy használjanak speciális jégtelenítő bevonatot a kijelzőkhöz. Megjegyzendő, hogy meglehetősen sok időbe telik álló helyzetben felmelegíteni a belsőégésű motorral felszerelt autót.
A ZaRuljom szerint a kínai autóknál télen az LCD-problémák mellett a motorindítással, a fűtés működésével és az ablakok bepárásodásával is gondok lehetnek.
Mindemellett nem győzzük hangsúlyozni, hogy nem derül ki, milyen hőmérsékleti tartományban jelentkeztek ezek a problémák, és azt tartsuk szem előtt, hogy a szibériai tél nem említhető egy napon a kékestetői téllel sem.