járműgyártás

A német autóipar a chiphiány enyhülésére számít

2023.01.17.

A következő hónapokban az autóipar kínálati szűk keresztmetszete valószínűleg csökkenni fog. De a teljes ellazulás nem látszik – főleg, hogy már új problémák is vannak – írja az automobilwoche.de

 

Fotó: TMSC

Az autógyártók chiphiány miatt tavaly nem tudtak annyi járművet legyártani, amennyit reméltek.

Az év végén enyhült az anyaghiány, legalábbis a német ipar egyes részein. Az új évben az autógyártók és más, krónikus ellátási problémákkal küzdő cégek is a helyzet javulását remélik. A helyzet jelenleg nagyon eltérő az iparágtól függően, ahogy az egyes vállalatok és a Bajor Vállalkozások Szövetsége is beszámol – számos nagy ipari vállalat székhelye Bajorországban van.

Az elmúlt két évben az elektronikai alkatrészek hiánya volt a fő oka annak, hogy az iparágban leállították a termelést. Az Infineon a legjelentősebb német félvezető- és chipgyártó. A müncheni csoport szerint a világgazdaság lassulása is hozzájárult a helyzet javulásához. "Az elektronikai termékek iránti kereslet a fogyasztói szektorban az utóbbi időben gyengébb volt, ami részben a szállítási helyzet enyhüléséhez vezet" - mondja az Infineon szóvivője. Példaként az okostelefonokat és a számítógépeket hozza fel.

Decemberi adatok még nem állnak rendelkezésre, de a müncheni Ifo Intézet szerint a havonta megkérdezett cégek 59,3 százaléka számolt be anyaghiányról novemberben; még mindig nagy szám, de a legalacsonyabb érték 2021 áprilisa óta.

Az autóipar szenved a leginkább

Néhány chipnél azonban továbbra is jelentős ellátási problémák vannak. Az Infineon szerint a szállítási helyzet különösen a mikrokontrollerek esetében volt feszült. Ezek saját processzorral rendelkező chipek, amelyeket például autókban használnak a jármű számos funkciójának vezérlésére. "A kapacitások továbbra is szűkek, de 2023 folyamán egyre nagyobb lazulásra számítunk" - mondja a szóvivő.

Az Infineon a teljesítmény-félvezetők iránti kereslet erőteljes növekedésére számít. Ezek olyan elektronikus elemek, amelyekkel nagy elektromos feszültségek és áramok szabályozhatók, és amelyeket például villanymotorokban vagy szélturbinák áramfejlesztőiben használnak.

Gyártás az Audinál Ingolstadtban. Fotó: Audi

Mind a mikrokontrollerek, mind a teljesítmény-félvezetők fontosak az autógyártók számára. Az Ifo Intézet szerint novemberben az autóipar szenvedett leginkább az ellátási szűk keresztmetszetek miatt. Ennek megfelelően az Audi Ingolstadtban nem lazításról beszél, hanem "a félvezetők szerkezeti alulkínálatáról".

Nem ez az egyetlen folyamatos probléma: „Az általános ellátási hiányon túl további körülmények, például az ukrán háború, az energiaválság vagy a koronavírussal kapcsolatos intézkedések nehezítik a globális ellátási láncok zavartalan fenntartását, " - mondja egy szóvivő - és hangsúlyozza, hogy a kihívások ellenére az Audi eddig jól átvészelte a félvezetők válságát. "Amikor csak lehet, termelünk."

A VW leányvállalata azt is feltételezi, hogy 2023-ban enyhül a félvezető-ellátási helyzet, de nem teljesen. Az Audi ezért továbbra is "egyedi szűk keresztmetszetek megjelenésére számít az autóipari specifikus félvezető-technológiákban".

Az anyag- és előtermékhiány az utóbbi időben valamelyest enyhült, de továbbra is komoly problémát jelent a cégek számára – összegzi Bertram Brossardt, a Bavarian Business Association (vbw) vezérigazgatója. "Pozitívum, hogy a kínálati szűk keresztmetszetek jelenleg enyhén enyhülnek. De részben ez egyszerűen a világgazdaság lassulása következménye." Ennek megfelelően sok vállalat arról számol be, hogy a megrendeléseket elhalasztják, csökkentik vagy teljesen törölték. "A szűk keresztmetszetek kínálati problémájához keresleti probléma tartozik."

Aggodalom a kínai helyzet miatt

Ettől eltekintve továbbra is vannak bizonytalanságok, különösen a kínai helyzet. Az ottani drákói koronakorlátozások voltak a globális szállítási problémák egyik fő oka. A közgazdászok és a menedzserek most azon töprengenek, hogy a kínai vezetés korona elleni fordulata milyen hatással lesz a világgazdaságra. A koronafertőzöttek merev izolációjának megszűnése után a vírus olyan gyorsan terjed Kínában, hogy egyes cégeknél a munkaerő fele már karácsony előtt beteget jelentett, és a házhozszállítás is leállt.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....