Volkswagen
„A jelenlegi geopolitikai helyzetben többet kell beruháznunk, hogy újra biztonságban lehessünk” – hangoztatta Oliver Blume, a wolfsburgi óriásvállalat vezetője a brit The Telegraph napilapnak adott interjúban. Szavaiból ugyanakkor kitűnt: még nem kötelezték el magukat semmilyen konkrét gyártóterv mellett, de készek katonai járművek gyártására és együttműködni a nagy német hadimonopóliumokkal. Az egyik ilyen mostanában egyre gyakrabban emlegetett program, hogy a VW valamilyen formában átadja osnabrücki gyáregységét a harckocsigyártó Rheinmetall hadiipari nagyvállalatnak. A 2300 dolgozót foglalkoztató gyártómű – ahol a fölös gyártókapacitások miatt már a szakszervezet is belement az autógyártás megszüntetésébe – alkalmas lehet páncélosok előállítására, Rheinmetall-VW kooperációban. A Volkswagen már ma is a haszonjárművek széles választékát kínálja, azok gyorsan áttervezhetők katonai célokra. Másfelől a nemzetközi autókereskedelem bizonytalanságai és a VW megrendült versenyképessége miatt a katonai profil kiszélesítése mentsvárként szolgálhat a cégcsoport számára.
Mindemellett a „civil” VW-nak van hadiipari múltja is – hívják fel a figyelmet az elemzők. Kevésbé ismert, hogy 1968 és 1983 között közel 100 ezer darab készült a Type 181 jelű terepjáróból, eredetileg a német hadsereg, a Bundeswehr számára. A spártai kivitelű, hátsókerék-hajtású, vászontetős kocsi – amely a VW Bogár, a Transporter és a Karmann Ghia típusok főegységeiből készült – később már nem igen felelt meg a mai hadseregek kívánalmainak, így az a polgári világban inkább hobbyautóként aratott sikert. Olyannyira, hogy ilyen formán sokfelé exportálták. A Thing, Trekker vagy Safari néven ismert Type 181 egyfajta próbálkozás volt a második világháborús Kübelwagen, illetve a kétéltű Schimmwagen terepjárók folytatásaként. Ez utóbbiakból mintegy 53 ezer darab készült és olyan sikeresek voltak, hogy a háború végeztével még a brit hadsereg is több ezret haza szállított hadizsákmányként.
A háborús VW akkoriban páncélosokat is gyártott, de azon a téren kevésbé jeleskedett. Mint ahogy az Euronews írja, a Tigris-1 tervére kiírt pályázat elbírálása során a túlterhelt motor felrobbant, és a konkurens Henschel vitte el a pálmát. De azért a VW is kapott részfeladatokat a gyártásban, és ennek során sok tapasztalatot szerezhettek a nagy teherbírású járművek építésében. Emellett több kisebbfajta páncélos is lekerült a gyártósorokról, sőt a „népautó-gyártó” a Junkers Ju 88 repülőgép-projekt révén is szert tett hadigyártó ismeretekre. Így aztán Oliver Blume cégvezér alighanem jól kalkulál: Berlin hathatós anyagi támogatásával a VW üzemi ma is gyorsan átállíthatók az újrafegyverzés szolgálatában és nem mellesleg a márka újabb piaci lehetőségekhez juthat.