utánpótlás

Nomád pompában átszelni Európát!

2019.07.04.

Bele gondolt már abba, hogy milyen lenne kézen fogni a családot, bepakolni egy kényelmes lakóautóba, vagy lakókocsiba, és elindulni abba az irányba, ahová szíve húz? Kötöttségek, mint szállás foglalás, vagy időpontokhoz alkalmazkodás nélkül? Hiszen szinte bárhol megalhat majd éjszaka. Milyen lehet lakóautóval nekiindulni az ismeretlennek? Mai cikkünkben a nyári szabadságtervezéshez hozunk egy izgalmas, és semmivel sem összehasonlítható alternatívát. Kalandra fel!

pixabay.com

Lakókocsi, vagy lakóautó?

Nem árt tisztázni az alapvető fogalmakat: A lakóautó önmagától képes a helyváltoztatásra, míg a lakóautót csak vontatni tudjuk egy erre alkalmas gépjárművel. Természetesen mindegyik változatnak vannak egyaránt előnyei és hátrányai:

Lakókocsi pro:

-Olcsóbb

-Mobilis (Érkezés után a lakókocsi a kempingben bázisként funkcionál az autóval pedig könnyedén bejárható a környék)

-Lakókocsi kontra:

- Nem mindenkinek áll rendelkezésesére megfelelő autó, ami képes vontatni egy ilyen "szerelvényt"

- Lassabban lehet vele haladni

- A vontatáshoz szükséges a rutin megszerzése, folyamatosan óvatosan, és körültekintően kell vezetni hiszen könnyen kerülhetünk nehezen manőverezhető, és nehezen megoldható közlekedési szituációkba.

Lakóautó pro:

- Gyorsabb, és mozgékonyabb 

- Kisebb helyen elfér, egyszerűbb a manőverezése, mint egy lakókocsis szerelvény

-Gyorsabb a helyváltoztatás, és egyszerűbb az éjszakázó hely kiválasztása is, így könnyen lehet akár 1-2 naponta is új környéket felfedezni segítségével.

Lakóautó kontra:

- Drágább a bérlése, illetve a megvásárlása is.

publicdomainpictures.net

"Ez egy életforma, hatalmas szabadságérzettel."

Érdemes még a bérlés vagy vásárlás előtt tisztázni néhány fontos dolgot azoknak, akik ilyen módon terveznék a nyaralásukat. Szükség van rugalmasságra, hiszen ez a nyaralás nem azonos egy négycsillagos szálloda komfortfokozatával, így aki ragaszkodik a napi szobaszervizhez, illetve a bőséges, meleg svédasztalos étkezésekhez, lehet, hogy kevésnek találja majd a lakóautó, vagy lakókocsi komfortfokozatát. De ha szívesen választ apartmant a pihenéséhez, és jól esik, ha saját maga készítheti el a reggelijét, akkor itt is biztosan élvezni fogja, hiszen még szabadabban teheti mindezt. A szabadság azért jár némi lemondással, de cserébe sokkal közelebb lehetünk a természethez, ami aktívabb, pihentetőbb kikapcsolódást eredményezhet.

Vegyünk?

A vásárlás előtt a legfontosabb átgondolni, hogy van e biztonságos hely a tárolásra? Hiszen ez nem feltétlenül egy négyévszakos műfaj, így októbertől áprilisig nem árt, ha van egy betonozott, és biztonságos hely a tárolásra. Nem csak a vételárral, hanem egy autó birtokbavételéhez hasonlóan a járulékos költségekkel is számolni kell, nem beszélve az időszakos forgalomban tartás, és karbantartás költségeivel is. Ezen felül a szükséges kiegészítők megvásárlása is komoly kiadást jelent, hiszen egy átlagos előtető 50-100 ezer Forint, míg lakókocsi esetében szintén fontos "extra" a mover, aminek eddig a létezéséről sem tudtam, de egy témában járatos ismerősöm felvilágosított. A mover egy lakókocsi manőverező rendszer, melynek segítségével a szerelvény a vontató jármű igénybevétele nélkül manőverezhető. Az eszköz lelke a két 12V-os egyenáramú motor ez két különálló meghajtóegységből áll. Keresztrudakkal kapcsolják őket össze, és a lakókocsi kerekeinek közelébe szerelik fel.

nhaengerwohnwagenvermietung.ch

Béreljünk?

Bérlés esetén nagyon sok felesleges nagy kiadástól megkíméljük magunkat, viszont alkalmazkodnunk kell, mert nem biztos, hogy az általunk kinézett időpontban rendelkezésre áll kiadó lakóautó, vagy lakókocsi. Emellett készülnünk kell nagyobb mennyiségű készpénzzel is, mivel szinte minden cég kér kauciót amire nem árt, ha 150-200 ezer Ft-tal számolunk. A bérlés költségei a főszezonban 35-40 ezer Forinttól indulnak naponta, erre még jöhet plusz költség, például, ha meghaladjuk a napi átlagos kilométerszámot, még plusz költséget számolnak fel. (Pl. 250 km/nap az ezt meghaladó érték után kilométereként 50 Ft). Egyes cégek felszámíthatnak pl. takarítási, vagy gázpalack töltési díjat is. Természetesen az üzemanyagköltséget is saját magunknak kell rendezni, amire szintén számolhatunk 13-15 liter gázolajat száz kilométereként. Ezen felül a kempingek használatának is díja van, ami átlagosan 30-40 Euro naponta.

Mit mond a KRESZ?

Kezdjük a sebességhatárokkal:

Amennyiben a lakóautó személygépkocsinak van vizsgáztatva, vagy nem személygépkocsi, de legnagyobb össztömege nem haladja meg a 2500 kg-ot, úgy autópályán 100 km/óra, lakott területen kívül és egyéb úton 70 km/óra, lakott területen 50 km/órával közlekedhet. Amennyiben nem személygépkocsinak van vizsgáztatva a lakóautó és legnagyobb össztömege meghaladja a 2500 kg-ot, akkor autópályán 80 km/óra, lakott területen kívül, egyéb úton 70 km/óra, lakott területen 50 km/órával közlekedhet. Ugyanezek a sebességhatárok vonatkoznak a lakókocsis járműszerelvényekre is. Mivel az átlagos magyar sofőrök csak B kategóriás jogosítvánnyal rendelkeznek, ezzel hazánkban maximum 3500 kilogrammos össztömegű lakóautót tudnak vezetni. Lakókocsi esetében fékezetlen utánfutót 750 kilogrammig vontathatnak B kategóriás vezetői engedéllyel, de autópályám is maximum 80 km/h-ás sebességgel. Azt azért érdemes megjegyezni, hogy mennyien nem tartják be a sebességhatárokat ilyen szerelvényeket vezetve.

maxpixel.net

Ha kedvet kapott a kalandhoz, javaslom tehát, hogy alaposan nézzen utána a lehetőségeknek, és először semmiképpen nem a vásárlást, hanem a bérlést ajánlom, ami után eldönthetjük, hogy a jól felszerelt szállodai szobából gondolunk majd vissza a kósza kalandra, vagy lakóautós, lakókocsis karavánban fedezzük fel minden évben Európát.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.10.03
Pánik a reptéren.   ..
2024.10.03
Összehangolt akció zajlott Kaposváron és vonzáskörzetében, 94 szabálysértővel szemben léptek fel a....
2024.10.03
A német gyártó a 19A 00010 ZDK-259-101-es számú alkatrészként is ismert ketchupot osztogatta ingyen....
2024.10.03
Stabilizálódni látszik a cégautóflotta-piac, az új autók beérkezése újra a régi ütemben zajlik, a....
2024.10.03
A sofőrös limuzin valódi rétegmodellnek számít, hiszen bár igény van rá, kevés fogy ilyen autóból.....
2024.10.03
Az utolsó versenyhétvége következik a kamion Európa-bajnokság idei szezonja során, Spanyolországban....
2024.10.03
Rossi Moor tegnap sikeresen megkezdte az  MMR csapat pilótájaként a hivatalos tesztet a Moto 2 es....
2024.10.03
Az elektromos minibuszuk napelemekkel és 65 hüvelykes kijelzővel is rendelkezik. ..
2024.10.03
Az embereknek 2025-től lesz lehetőségük igénybe venni a két leggyakrabban használt irat, a személyi....
2024.10.03
Az új autók magyarországi piaca 8,6 százalékkal bővült az idén az első háromnegyed évben a tavalyi....