utánpótlás

Nyáron sem lankadhat a sofőrök figyelme

2024.06.22.

Nagyon sokan úgy várják a nyarat, mint a megváltót, hiszen pár hónapra végre csendesedik a reggeli csúcsforgalom intenzitása, és az autósok nyugodtabban, és valamennyivel gyorsabban érhetnek be munkahelyükre, délután pedig haza. Váratlan veszélyhelyzetre viszont ilyenkor is készülni kell, hiszen a figyelmetlen gyerekek önmagukra, és az autósokra is állandó kockázatot jelentenek az utakon, így erre is előre készülni kell az autósoknak.

Nyáron több a baleset

A gyermekeket ért balesetek 30%-a nyári időszakban történik. Nem kell ezen meglepődni, hiszen ilyenkor mindenki szabadabb, fesztelenebb, és minden gyermek eleven, és aktív, illetve folyamatosan próbálgatják határaikat, természetes, hogy ebbe a folyamatba kódolva van egy baleset. Mit lehet tenni, hogy szülőként nyugodtan engedhessük el vakációzni a gyermekünket? A legfontosabb, hogy tanítsuk meg nekik, hogy a közlekedésben szabályok vannak, amiket mindenkinek be kell tartani. Nem csak a földi, hanem akár a vízi közlekedésben is. Vízparton, élő, vagy mestereséges vizek közelében is sokan töltik szünidejüket. Komoly szabályok vonatkoznak a fürdőzőkre, és itt a legfontosabb a vízbiztonság minél előbbi kialakítása. Nagy felelőtlenség szülői részről úgy természetesen víz közelbe küldenie gyermekét, ha nem tud biztosan úszni. Mondjuk el a gyereknek, hogy mit jelent a viharjelzés. Olyankor kötelező a fürdőzőknek, a vízi eszközöket használóknak és a csónakban horgászóknak a viharjelzés folyamatos figyelemmel kísérése. Első fokú viharjelzésnél a parttól 500 méternél nagyobb távolságra tilos fürödni! Másodifokú viharjelzés esetén tilos vízbe menni! A felvillanó sárga fények 45, vagy 90-szer felvillanó fénye mutatja meg a jelzés mértékét.

A biztonsági kiegészítők használatát hasznos már egészen kicsi kortól belenevelni a gyerekbe. Hogyan? Például úgy, hogy addig nincs kerékpározás, amíg nincs a fejen a bukósisak, és a kesztyű. Tiltakozik? Nyugodtan meg lehet neki mutatni milyen kemény, és érdes az aszfalt, és már csak egy elcsúszásnál is milyen komoly sérülést okozhat. De visszatérve a vízi sportokhoz, a mentőmellény használata szintén kötelező elem akárcsak egy csónakázás esetén is, hiszen a felhevült testtel vízbe esés sokkoló élmény. A vízbiztos úszás pedig evidens, főleg élővíz esetében. A gyerekülés, biztonsági öv sem dísznek van a járművekben, azt minden esetben használni kell. Tiltakozik? Jöhet a lezárt parkoló, és a tesztkör 5 km/h-ról fékezve, aztán a meglepődés, hogy mekkorát lehet esni már ilyen kis sebességnél is.

Szülőként a legfontosabb a példamutatás

Nehéz, de hosszú távon megéri elmondani százszor, vagy ezerszer, hogy mit, miért nem szabad, és mi az, ami jó. Ettől még nehezebb jó példát mutatni, és nem engedni a csábításnak, hogy kiadjuk magunkból a feszültséget egy-egy aggasztó forgalmi helyzetben. Miért? Mert a gyermek folyamatosan megfigyel, tanul, és azonnal odavágja a megfelelő időpontban egy vita közepén, hogy apa, te is csúnyát mondtál az autóban a bácsira, aki nem indult el előtted.

Ma már nagyon hamar megtanulnak kerékpározni a kicsik. Három éves korban már lazán, önállóan, pótkerék nélkül közlekednek apró kis drótszamaraikkal. Ha időben szokássá válik a kesztyű, és bukósisak használata, akkor már el sem indulnak nélküle sehová. Én ezt még megtoldanám egy térd, és könyökvédővel is, mert, ahogy nőnek, úgy lesz egyre nagyobb a sebesség, és a koordinációs képességek, a finommotorikus készségek nem tudnak ilyen gyorsan fejlődni velük. Illetve ettől függetlenül is a biztonsági felszerelések használata evidens akkor, ha ilyen közlekedési eszközre ülünk. Ezért nem értem a strandpapucsot, vagy nyitott sisakot egy országúti motorosnál. Vajon ő még soha nem kapott el egy nagyobb bogarat mondjuk 80 km/h-nál?

A telefont felejtsük el!

Tudom nem egyszerű ez a kijelentés a mai rohanó világban, ahol elég csak szétnézni körülöttünk pár percre és rájövünk, hogy mennyi telefonfüggő ember létezik. Ami viszont tény, hogy aki használja, annak jelentősen romlik a reakcióideje, és itt fontos megjegyezni, hogy a mobiltelefon használata négyszeresével növeli meg egy közúti baleset bekövetkezésének kockázatát. Ez lehet járművezető, vagy akár egy gyalogos is, aki emiatt nem veszi észre a gyalogátkelőhelyet, vagy a feléje közelítő kéklámpás járművet. Egyébként sincs semmi keresnivalója a legkisebbek kezében az okotelefonnak. A nagyobbak pedig legalább addig jó, ha leteszik, amíg részt vesznek a közlekedésben, mert elsőbbségük akkor lesz a zebrán, ha azt megadják nekik, sajnos alanyi jogon (mivel gyalogosok) nem. Mobilozni pedig nem csak autóban, de kerékpáron, és motoron is tilos vezetés közben.

Autósként a reggeli és délutáni rohanás stresszes időszak: mindenki időre megy, sokan szétszórják a gyerekeket, nyári táborokba, napközikbe, legalább két megálló van még a munkahely előtt. Időre kell odaérni a gyerekkel, aki ma reggel sem partner abban, hogy gyorsan összekészüljön, pedig apát várja az ezer teendő a munkahelyén, gondolatban már szinte bele is kezdett. Csak egy pillanatra kapta elő a telefont a dugóban állva, de pont nem vette észre a takarásból elé lépő kisgyereket… Csak egy pillanatra engedte el a gyerek kezét, ahogy a kapuhoz kísérte, de máris megvan a baj, mert kisfia nem figyelt, és odalépett egy tolató autó mögé… A szülői hivatásnak nincs meghatározva az időtartama, ez egy olyan munkahely, ami non-stop figyelmet követel, mert a világ veszélyes, főleg a legkisebbekre. De ha megtanítjuk nekik az alapvető közlekedési szabályokat, ha beléjük neveljük, hogy a közúton a túlélés záloga az óvatosság, és az állandó figyelem, akkor mi szülőként mindent megteszünk azért, hogy a rizikót a legkisebbre csökkentsük.

„... hogy mindenki hazaérjen!”

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.07
Csak kevés sofőr van tudatában annak, hogy az autóban hallgatott zene hatással van a vezetésre, és....
2025.12.07
A tervek szerint 2026 januárjában Budapesten, illetve a Ljubljana melletti Trzin-ben megnyíló....
2025.12.07
A II. Kerületi Rendőrkapitányság illetékességi területén tíz helyszínen telepített traffiboxok 2025....
2025.12.07
A kínai Great Wall Motors (GWM) 2029-ben 300 ezer autó előállítását tervezi Európában és a....
2025.12.06
Öt világbajnoki címmel évtizedeken át rekorder volt és nemcsak a Forma 1-ben vált legendává Fangio....
2025.12.06
Donald Trump amerikai elnök szerdán a Fehér Házban bejelentette, hogy jelentősen enyhíteni kívánja....
2025.12.06
A Skoda fontos mérföldkőhöz érkezett: a vállalat bejelentette, hogy a Mladá Boleslav-i gyárban....
2025.12.06
A Vision Meta Turismo ötvözi a szedánok és a SUV-ok előnyeit, és bemutatja a koreai márka következő....
2025.12.06
A kínai Dongfeng autógyártó bemutatta az eπ 007 szedán legújabb változatát, amely nemcsak hazai,....
2025.12.06
A négyszeres világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője nyerte két....