Opel

Opel Corsa – világpremier előtti bemutató Budapesten

2014.09.20.

A körbezárt villámosok bestsellere 2 héttel a párizsi debütálás előtt fővárosunkban jelent meg először leplezetlenül. Az exkluzivitást nagy valószínűséggel az új generációs 1.0 Ecotec motor szentgotthárdi gyártásának köszönhetjük!

Szöveg: Horváth Miklós, Fotó: Abai Róbert

A Kadett utódként aposztrofált Corsa 1982-ben mutatkozott be az egyre nagyobb vásárlóerő és igényszint kielégítését megcélozva. Az eltelt több mint három évtized alatt négy generáció és 12 millió rüsselsheimi szupermini látott napvilágot, melyek nagy része a zaragozai és eisenachi gyárból származott, de egyes modelleket – mint például a Corsa C-t – Brazíliában, Dél-Afrikában, Ecuadorban, Argentínában és Egyiptomban is gyártották. Az elődök érdemeire még visszatérünk, most azonban lássuk, hogy az E-betűvel jelzett ötödik generáció, mint a márka eddigi legeladottabb modelljének legújabb tagja, milyen változásokkal kíván tisztelegni elődei öröksége előtt.

A hazai (szakmai) közönség elsők között láthatta az újdonságot leplezetlenül - további képek a galériában

A látványos metamorfózis mögött a lemezek alatti tartalom nagy része sem maradt érintetlen – tudtuk meg Dános Andrástól, a hazai importőrség kommunikációs igazgatójától. A jól bevált receptet követve az új Corsánál is igyekeztek a kompakt méreteket bőséges helykínálattal kombinálni és mindezt egy fiatalos dizájnba csomagolni. Ennek köszönhetően a platform változatlan, viszont a felépítményt és a fődarabokat a kor igényei szerint újragondolták a tervezők. A formaterv részleteit az új Corsa vezető tervezője, Carsten Aengenheyster prezentálta. Beszédében kihangsúlyozta, hogy az eddigi négy generáció összes pozitívumát megpróbálták belesűríteni a jövevénybe, de legfőképp az uralkodó formanyelvbe illeszkedésére fókuszáltak. Így kapott Adam testvéréhez hasonló frontrészt, karakteres (szárnyformájú) nappali menetfényekkel, az Insigniánál debütált oldalsó pengevonalat, valamint optikailag szélesebb hatást keltő hátsó lámpatesteket.

Carsten Aengenheyster - a Corsa vezető dizájnere - a részleteket magyarázza

A hazánkban családi autóként is előszeretettel használt B-szegmensbéli kisautó alapkivitelénél is nagy hangsúlyt kaptak a sportos menettulajdonságok, ugyanakkor a kényelem is előtérben volt, hiszen továbbra sem élményautó vagy rétegmodell babérokra pályázik a zaragozai és eisenachi gyártású 2015-ös Corsa. Hogy milyen mértékben sikerült a két egymástól eltérő karakternek békés együttélési kereteket teremteni a külső méreteiben változatlan karosszériában, majd egy hosszabb ismerkedés után kifejtjük, mindenesetre a konstrukciós feltételek és egyéb kellékek adottak. A súlypont 5 mm-rel került lejjebb, valamint merevebb bölcsőt és direktebb kormányzást kapott az autó a stabilitás fokozása érdekében. A futómű a gyáriak ígérete szerint minden alkatrészében áttervezett alkatrészekből áll, ennek köszönhetően javult a gördülési viselkedés, továbbá új gátlók csillapítják az úthibákból eredő diszkomfortot és stabilabb útfekvést biztosítanak.

Befoglaló méretek és platform terén nincs változás

Az elektromos szervókormány rásegítése sebességfüggő, azonban a kis sebességű manőverekhez a City-mód aktiválásával egy ujjal terelgethetővé válik a súlycsökkenést nem tapasztalt újdonság. A helykihasználásban eddig is kategória elsőnek számító modell belsejében következetesen folytatódik a külső karosszéria dizájn. A műszerfal vízszintes vonalai tovább erősítik a beltér szélességét, melynek közepén az IntelliLink hétcolos érintőképernyője trónol. Az új infotainment rendszer abszolút hozza a manapság trendi ficsöröket: kompatibilis az Apple és Android operációs rendszerekkel, tartalmazza a BrinGo, Stitcher és Tuner-Inn alkalmazásokat, valamint az internetes podcastok lejátszása és a hangutasítás felismerése sem okoz számára gondot. A nagyobb modellekből is ismert vezetéstámogató rendszerekből is jutott bőven az új Corsába: kérhető holttér-figyelő, frontális ütközésre figyelmeztető rendszer, követési távolság- és sávtartó automatika, táblafelismerő, távfény-asszisztens, és első ízben kapható a Corsához is xenon fényszóró. A fentieken túl hill-assist, parkolást segítő rendszer, fűthető kormány és fűthető első szélvédő is rendelhető a konfiguráció során, mely korábban egy vagy két kategóriával nagyobb autósok kiváltsága volt.

A gyár szerint egyetlen alkatrészt sem örökölt az elődjétől

A Corsa E gépteteje alatt a legnagyobb újdonságnak a szentgotthárdi gyártású, teljesen új fejlesztésű egyliteres ECOTEC motor számít. A kiegyensúlyozó tengelyes, alumínium öntvényből készült, Euro6-os normákat teljesítő erőforrás két teljesítmény lépcsővel érkezik. A gyengébb verzióból 90 lóerő csalogatható elő, az erősebb pedig 115 lóerőt mozgósít a hatfokozatú kézi, automatikus vagy Easytronic 3.0 robotváltón keresztül. Mindkét teljesítményszint esetén 170 Nm-es legnagyobb nyomatékkal számolhatunk, amit már 1800-as percenkénti fordulaton lead a szériában start/stop rendszerrel szerelt aggregát. A motorkínálat négyhengeres tagjai is újak, turbós fronton az 1,4 literes, 100 lóerőt és 200 Nm-t teljesítő erőforrás jelenthet alternatívát a hazánkban készülő egyliteressel szemben, mindemellett egy 1,2 (70 LE) és 1,4 (90 LE) literes szívó motor is szerepel a repertoárban. A motorpaletta teljességéről a szintén átdolgozott, 1.3 CDTI (95 LE) gondoskodik, melynek nem csupán károsanyag-kibocsátása (89 g/km), de átlagfogyasztása is a legalacsonyabb.

Az egyliteres ECOTEC a mi gyerekünk, a hatfokozatú váltó mindössze 40 kg-ot nyom

A modelltörténet dióhéjban:

Az Opel Corsa 1982-ben debütált. A Kadettet leváltó, piaci rést betöltő modell hosszúsága 3,62 méter, alaktényezője 0,36-os volt, és a raliautók stílusában kidomborodó kerékjárati ívekkel nagy sikert aratott az Erhardt Schnell által megrajzolt forma. A Corsa csúcsmodellje a 100 lóerős GSi volt, de idővel gázolajos aggregáttal is kapható volt az eleinte csak kétajtós, lejtős vagy lépcsős tetővonalú karosszéria kivitel. 1985-ben már a népszerű ötajtós kivitel is megjelent, ennek köszönhetően az 1993-as leváltásáig 3,1 millió darabot gyártottak belőle.

A szép formák összességéből egy új karakterű autó született

A B-Corsa hosszúsága 10 cm-rel gyarapodott, beltere azonban jóval több helyet kínált és olyan biztonsági berendezések is megjelentek benne, mint például a blokkolás-gátló, az oldalütközés-védelem és az első légzsák. A kerekded, lágyabb formavilág megalkotója Hideo Kodama volt. Egyes piacokon kombi, platós és lépcsőshátú kivitel is készült a korábban népszerű lejtős hátúból, a benzinmotorok befecskendezőt és katalizátort kaptak, a dízelek pedig turbófeltöltőt. Az első generáció sikere tehát tovább folytatódott, azonban Rüsselsheimben úgy döntöttek, hogy a második generációt a nők kedvenceként pozícionálják. A 2000-ig gyártásban lévő második generációból több mint négy millió darabot gyártottak.

Az eddigi négy generáció 32 éves modell története alatt 370 ezer darab Corsa talált gazdára átlagosan, évente

A harmadik felvonás 2000-től 2006-ig tartott. A formatervet továbbra is Hideo Kodama határozta meg, és nagymértékben követte az előd modell vonalvezetését. A dimenziók ismét változtak: tíz centiméterrel lett ismét hosszabb a karosszéria, szélesedett a nyomtáv és gyarapodott a tengelytáv is. A térkínálat újfent kategóriát meghazudtoló méretű lett, és első ízben kapott horganyzást a teljes karosszéria. A teljesítménynövekedést és fogyasztáscsökkenést az Euro4 normát teljesítő, hengerenként 4 szelepes, ECOTEC  motorokkal érték el. A Corsa C-ből 2,5 milliót gyártottak.

A most kifutó modell 2006-tól van piacon és eddig 2,8 millió darab gördült ki a gyártósorokról belőle. A három- és ötajtós karosszéria kivitel ennél a szériánál már külön utakon járt. Előbbi a kupészerű, sportos kivitel, utóbbi a családi, praktikus verzió. Ennek a modellnek a hossza már hajszál híján négy méteres volt, szó szerint (3999 mm) és az itt alkalmazásra került ecoFLEX technikával együtt a start/stop rendszer is helyet kapott a spórolásban, amivel az 1.3 CDTI-nél 3,3 liter/100 km-es kombinált fogyasztást jelölt meg a gyár. A jelenleg 12,3 millió Corsából 11,7 millió az öreg kontinens útjain fut.

A párizsi hangulatról Micheller Myrtill és Pintér Tibor duettje gondoskodott

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....