rendőrautó

Orosz rendőrautó-történelem 15 képben

2019.11.03.

Még a legjobb orosz rendőrautók sem voltak soha azonos kategóriában a külföldi rendőrségek által használt modellekkel. Az oroszországi rendőrök legnagyobb sajnálatára az ő autóik sem műszaki jellemzőkben, sem teljesítményben, sem pedig kényelemben nem vették fel a versenyt nyugati kollégáik speciális járműveivel. A bűnözők feltuningolt járműveiről nem is beszélve… Ennek ellenére igazi ínyencség áttekinteni az orosz autótörténelmet a rendőrkocsik generációin keresztül. 

1. GAZ-M1

Az 1930-as évek legnépszerűbb szovjet autóját, a GAZ-M1-et széles körben használta a szovjet rendőrség. A Gorkij Autógyár 1936–1943 között több mint 60 ezret gyártott belőle. Sajnálatos módon ezek a járművek nem csak a bűnüldözés, hanem a szovjet elnyomás szomorú szimbólumává is váltak. A GAZ-M1-et ugyanis a szovjet titkosszolgálat gyakran használta: a Nagy Tisztogatás évei során ilyen autókkal hurcolták el éjjelente a „nép ellenségeit”.

2. GAZ-67B

Ez a 2. világháborús években kifejlesztett, négykerék-meghajtású autó a szovjet rendőrségi gépjárműpark alapmodelljévé vált az 1940-es évek vége felé. A terepjáró az akkori útviszonyok közepette nélkülözhetetlen közlekedési- és munkaeszköznek számított. Az autót elsősorban vidéken használták tömegesen a rendőri intézkedések során. A nyitott, kabrió-stílusú karosszéria azonban alkalmatlanná tette arra, hogy az orosz tél viszonyai közötti is használják.

3. GAZ-M20 Pobjeda

A háború utáni időszakban a GAZ-M20 Pobjeda (Győzelem) lett a nagy kedvence a rendőri vezetőknek. Az akkori viszonyok között kényelmesnek tekinthető jármű volt az első szovjet autó, amelyet már fűtőberendezéssel is felszereltek. A Pobjedat a szovjet közlekedési rendőrök is széles körben használták.

4. GAZ-21 Volga

Néhány év múlva a jobb műszaki jellemzőkkel rendelkező, kényelmesebb GAZ-21 váltotta fel a Pobjedát. A GAZ-21 a maga 130 kilométeres végsebességével kifejezetten gyors járműnek számított – legalábbis a Szovjetunióban. Nagy előnyeként tartották számon, hogy terepen is képes volt viszonylag jól és gyorsan mozogni. A közemberek többsége számára az a „luxus” elérhetetlen volt – és nem csak az ára miatt. A rendőrség azonban tömegesen használta.

5. ZiL-130

A legismertebb és legsikeresebb szovjet teherautók egyike a ZiL-130, amit a mezőgazdaságban, az iparban és a hadseregben is használtak. Az modellt 50 éven át gyártották. Ez alatt az idő alatt számtalan átalakításon esett át. A rendőrség a ZiL-130-at a fogvatartottak szállítására, illetve a különleges egységek célba juttatására használta.

6. RAF-977

Ezt a kisteherautó nem csak a rendőrsi egységek szállítására szolgált, hanem mobil rendőrségi laboratóriummá is átalakították.

7. GAZ-24 Volga

A vidéki rendőrök csak álmodozni tudtak a GAZ-24-ről. Eleinte ugyanis kizárólag a nagyvárosok rendőri egységei kaptak belőle. A legszerencsésebbek a hírhedt KGB tisztjei voltak, akik közül sokan személyes használatra is igénybe vehették az autót. Számukra módosították is a járművet. Ez lett a GAZ-2424, melynek megnövelt motorteljesítménye lehetővé tette, hogy az autó így elérje a 170 kilométeres sebességet. Ez lett a valaha épített leggyorsabb autó a Szovjetunióban.

8. VAZ-2101

A szinte luxusnak számító GAZ-24-gyel ellentétben az egyszerű VAZ-2101 (ismertebb nevén Lada 1200, illetve Zsiguli 1200) már rendelkezésre állt mind a falusi, mind pedig a városi rendőrök számára. A modellt minden rendű és rangú rendőr használta, a közlekedésiektől a járőrökön át a nyomozókig.

9. VAZ-2121 NIVA

A szovjet viszonyok közepette ideálisnak mondható járműről van szó. Ez az autó volt a kedvence azoknak a szovjet rendőröknek, akiknek a városoktól távoli területeken, elképesztően rossz terepviszonyok és szélsőséges időjárási körülmények között kellett dolgozniuk. A VAZ-2121 ebben a közegben mutatta meg a legjobb tulajdonságait.

10. URAL-4320

Ezt a sokat megélt teherautó típust először az 1970-es években gyártották, de mind a mai napig széles körben használják. A rendőrségen belül elsősorban mobil, gyors reagálású egységeket szállítják vele bevetésekre. Az orosz rohamrendőrség, az OMON neve szorosan összekapcsolódott a járművel.

11. BMW 520i (E12)

A szovjet rendőrségnek nem mindig kellett támaszkodnia csak hazai járművekre. Néhány szerencsés egységnek lehetősége volt kipróbálni olyan külföldi modelleket, mint a BMW, a Mercedes, az Audi és a Volvo, amelyeket kis mennyiségben importáltak a Szovjetunióba, kizárólag a bűnüldöző szervek számára. Ekkor vált nyilvánvalóvá, hogy mekkora a szakadék az orosz és a nyugati technológia között. A leggyorsabb szovjet autó ekkor a rendőrség és a titkosszolgálat által üldözésekre használt Volga 2424 akkor 170 km/h maximális sebességre volt képes. A behozott BMW azonban simán faképnél hagyta a szovjet csúcsmodellt a maga 200 kilométeres sebességével.

12. VAZ-21093

Ez volt az orosz rendőrség kedvence az 1990-es években. A kocsit sokáig csak a külföldi piacokon árulták "Samara" néven, a hazai piacon kizárólag "Szputnyik" (útitárs) néven szerepelt egészen 1991-ig, amikor megjelent a szedán változat. Ez örökölte a Szputnyik nevet, a ferde hátú pedig Samara lett. Könnyű karbantartani és jó műszaki tulajdonságokkal rendelkezik. A népszerűség legfőbb oka azonban az olcsósága volt, ami a válság által sújtott posztszovjet időkben kulcsfontosságúnak számított.

13. UAZ-31514

Ez az autó már 25 éve az orosz rendőrség egyik legfőbb „csatalova”, elsősorban a vidéki körzetekben. Noha ezeket az autókat lassan felváltják a fejlettebb modellek, a megbízható és igénytelen UAZ-31514 továbbra is az egyik legfontosabb rendőrségi jármű Oroszországban.

14. VAZ-2110

A VAZ-2110-et (Lada 2110) főként az orosz közlekedési rendőrök használják. Kiválóan alkalmas országúti üldözésre. Meglepő módon még magas rangú rendőri vezetőket is gyakran látni a volánja mögött.

15. VAZ-2114

A mai orosz rendőrség a legmodernebb külföldi járművek széles skálájával rendelkezik a Mercedestől a Porschéig. A rendőrségi flották zömét azonban továbbra is a belföldön gyártott modellek alkotják. Manapság a legelterjedtebb rendőrségi jármű a VAZ-2114 (Lada), amely minden orosz város rendőrségénél megtalálható.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....