WRC

Ott Tänak nyerte a Svéd-ralit, és már vezeti a világbajnokságot

2023.02.12.

Több mint egy év után győzött ismét a M-Sport és a Ford, az észt mellett két Hyundai-pilóta állhatott még dobogóra.

Tänak a második svédországi győzelmet aratta karrierje során, de ha a havas versenyeket nézzük, akkor már a harmadik sikerénél tart, ugyanis a 2019-es Svéd-rali mellett a 2021-es Arctic-ralit is megnyerte korábban. Sem az észt sztár, sem az M-Sport nem számított arra, hogy már a visszatérés utáni második versenyen összejöhet a győzelem a Forddal, különösen azért, mert a szezonnyitón Monte-Carlóban csak egy ötödik helyre futotta.

Tänak Svédországban sem nyert sok gyorsaságit, viszont nagyon egyenletes teljesítményt nyújtott, és mindig csak kevéssel maradt el a szakaszgyőztestől, és vezetői hibát sem vétett. Az is segítette a felkészülését, hogy egy héttel a Svéd-rali előtt részt vett egy szintén havas, de kisebb versenyen Észtországban, ahol volt lehetősége kicsit jobban kiismerni a Ford Pumát téli körülmények között.

 

A Svéd-ralin szombat délután állt az élre, és onnan kezdve már nem engedte ki a kezéből a győzelmet, végül 18,7 másodperccel előzte meg Craig Breent, aki szintén remek teljesítményt nyújtott. A Hyundai ír pilótája tavaly (még Forddal) már az első napon kiesett Svédországban, idén azonban a jó rajtpozíciójának is köszönhetően remek időket autózott. Kicsit túl gyors is volt a Power Stage-en, ugyanis ott előzte vissza csapattársát, Thierry Neuvulle-t az összetettben.

Pedig nem ez volt a koreai csapat terve, ugyanis a teljes szezont futó belgát akarták előretolni a második pozícióba, Breen ezért szándékosan szedett össze egy 10 másodperces büntetést, de mivel Neuville is hibázott az utolsó szakaszon (egy balkanyarban túlcsúszott, és a hófalon állt meg), így végül mégis Breen állhatott fel a dobogó második fokára, mindössze 1,3 másodperccel megelőzve Neuville-t. Még egy 10 másodperces büntetés már nem fért volna bele Breennek és a Hyundai-nak, ugyanis akkor Kalle Rovanperä mögé, a negyedik helyre csúszott volna vissza, így a csapat a befutó után belenyugodott az eredménybe.

"Nyilvánvalóan sokat jelent számomra, hogy új autóba ülve már tudtam szállítani az eredményt ezeknek a srácoknak [az M-Sportnál]. Nagy erőfeszítésre van szüksége ennek a kis csapatnak, hogy ilyen nagy gyártók ellen harcoljon. Biztos vagyok benne, hogy elég sok stresszt kapnak tőlem, de amíg ez eredményre vezet, addig mindannyian nyerünk ezzel a kapcsolattal. Nagyszerű ennek a csapatnak a tagja lenni" – nyilatkozta a célban Tänak, aki azonban a verseny alatt folyton arra panaszkodott, hogy nem érzi magát kényelmesen az autóban.

Kalle Rovanperä szoros csatát vívott a harmadik helyért, de végül alulmaradt Neuville-lel szemben. Vasárnap az első gyorsaságit még megnyerte, és 1,1 másodpercre feljött riválisa mögé, a belga azonban a záró két gyorsaságira tartogatta a két új gumiját, ami aztán a tempóján is meglátszott. Azonban a negyedik hely is elég volt a tavalyi világbajnoknak ahhoz, hogy a versenyben maradjon a vb-címért, jelenleg csak három ponttal van elmaradva Tänaktól. Ezúttal a Power Stage-en sem nyomta olyan keményen a gázt a 21 éves tehetség, mert nem akart a pontversenyt vezetőként érkezni Mexikóba, a következő versenyre (márc 16-19), akkor ugyanis elsőként rajtolva neki kellett volna takarítania a pályákat a többiek előtt. A Toyota a dobogó nélküli eredmény ellenére továbbra is őrzi a vezető helyet a gyártók világbajnokságán, az előnye 14 pont a Hyundai előtt.

A kevés önbizalommal vezető Elfyn Evans lett az ötödik a másik Toyotával, a hatodik helyen pedig Pierre-Louis Louvet végzett a másik Forddal. A francia az utolsó szakasz második felét elektromos üzemmódban, 136 lóerővel tette meg, de annyi időt nem vesztett, hogy a WRC2 kategória győztese, Oliver Solberg megelőzze az összetettben.

Esapekka Lappi azonban az utolsó szakaszon meg tudta előzni Solberget, így a szombati gumiprobléma és kicsúszás ellenére is hetedik helyen végzett a Hyundai-jal. Ha nem vált volna le a futófelület az abroncsáról szombaton, akkor alighanem ő is dobogóra állhatott volna.

Végeredmény, Svéd-rali:

1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) 2h25m54.5s

2 Craig Breen/James Fulton (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +18.7s

3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +20.0s

4 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) +25.1s

5 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) +1m24.0s

6 Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul (Ford Puma Rally1 HYBRID) +5m59.0s

7 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +7m42.4s

8 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +7m48.1s

9 Ole Christian Veiby/Torstein Eriksen (Volkswagen Polo GTI R5) +8m30.4s

10 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +9m03.2s

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....