KRESZ

Percenként szabálytalankodnak itt a pesti sofőrök

2023.01.30.

Max. 15 másodperced van, hogy megértsd a szituációt.

A lezárások, terelések és az ideiglenesen kialakított forgalmi rend szituációk megértése sokszor nem a legegyszerűbb feladat. Nem csak az okoz nehézséget, hogy nem is figyelünk a változásokra, hanem az is, hogy az átalakított forgalmi rendet meg kell érteni, amire adott esetben csak néhány másodpercünk van.

A metrópótlás

Budapesten évek óta tart a 3-as metró felújítása. Már éppen elfelejtettük a 2-es vonal renoválásával járó, évekig tartó korlátozásokat, a 4-es vonal építésével járó lezárásokat és akkor belevágtak.

Gondolná, hogy az M3 vonal felújítása már több mint 5 éve zajlik?

Bizony! 2017. novemberében indult a munka. Persze azóta a három a szakaszra bontott folyamat állandóan változott, mindig máshol jártak pótlóbuszok, máshol kellett átszállni. Most, 2023 elején már a finisben vagyunk. Az utolsó szakaszban – mire ez a cikk megjelenik – Kőbánya-Kispesttől már a Deák Ferenc térig közlekedik a Metró. Aztán buszra kell szállni egészen a Göncz Árpád Városközpontig (leánykori nevén Árpád-híd).

Itt meg is érkeztünk mai anyagunk helyszínére, de a teljesség kedvéért azért még elmondom, hogy innen Újpest-központig újra metrózhatunk. Szóval már nincs sok hátra, kitartás, Budapest!

A csuklós busz nagy körön fordul

A cikkben maradunk az Árpád-híd megnevezésnél, egyrészt mert „oldschool” vagyok, másrészt, mert a Göncz Árpád Városközpont kiírása kissé hosszadalmas.

A belváros felől a Váci úton érkező autóbuszok számára a felüljárót kikerülve, szintbeli kereszteződést alakítottak ki, hogy a nyugdíjfolyósító előtti buszöbölben kényelmes legyen a leszállás. Innen a felüljáró vonalában már üresen mennek tovább, hogy a szemközti oldalra nagyívben fordulhassanak közvetlenül a felüljáró után.

A felüljáróval párhuzamos útra egyébként két irányból lehet behajtani: a Róbert Károly körút angyalföldi szakaszáról jobbra, illetve az Árpád-hídról érkezve balra. Utóbbi irányból ráadásul két sávon is, úgyhogy időnként egészen masszív forgalom áramlik az útszakaszra.

A normál forgalmi rend

Békeidőben, vagyis amikor nincs felújítás, a két sáv a felüljáró mellett végigmegy, sőt, nincs is buszsáv kialakítva, mert nem indokolt az ott közlekedő viszonylatok segítése. A külső sávból így a Petneházy utcába jobbra, illetve a Váci út szervizútjára egyenesen lehet közlekedni, a belsőből pedig a háromsávos Váci útba lehet becsatlakozni.

A Google Térkép műholdas vetületén még mindig ez a normál rend látható, pedig a változást 2022 áprilisában vezették be.

Az új forgalmi rend

A Budapesti Közlekedési Központ honlapján áprilisban a következő tájékoztatást jelent meg az átszervezésről: „A Göncz Árpád városközpontnál a belváros irányába tartó metrópótló buszok két buszsávon haladhatnak át a kereszteződésen, ezért a Váci útról észak felől nem lehet majd balra kanyarodni a Róbert Károly körútra. Dél felől továbbra is lehet a Váci útról az Árpád híd felé kanyarodni.”

A két párhuzamosan futó sávból a külső autóbusz forgalmi sáv lett. A nyugdíjfolyósító épületével egyvonalban van egy kijelölt, lámpával is védett gyalogos átkelőhely. Ezt megelőzően mindkét oldalra kitáblázták a besorolás ideiglenes rendjét jelző, sárga alapú táblákat, ezt követően pedig útburkolati jeleket is felfestettek, hogy a külső sávot el kell hagyni, mert abból buszsáv lesz.

Itt újra van két oldalt besorolást jelző tábla, majd kezdődik a buszsáv. Az tiszta sor, hogy a záróvonallal is védett autóbusz forgalmi sávra a buszokon és taxikon kívül nem hajthat rá más. Persze a megszokott buszsáv forgalmi rendszer szerint, ha jobbra szeretnénk fordulni, akkor a kereszteződés előtt, az útburkolati jeleknek megfelelően rövid távon ráhajthatunk a buszsávra, hogy ne tartsuk fel a jobbra fordulás miatti elsőbbségadással az út forgalmát.

Hát én nem tudom, de ha elsőre nem is, az autósok botladozását látva egy rövid oktatóvideó megjelenhetett volna a terelési rendről, akár mindegyikről. Én nem találkoztam ilyennel. (Persze elvben minek is, hiszen mindenki vizsgázott KRESZ-ből…)

És pont ez zavar be itt szinte mindenkit

legalább is elsőre. Mert igazságügyi gépjármű-közlekedési szakértő létemre, áprilisban én is csak pislogtam és csorogtam a buszsávban, mondván mindjárt elfordulok jobbra. Szabálytalan voltam.

A második körben már készültem, hogy gyorsabban megértsem, hogyan is kell itt közlekedni. Ha a 3x2 besorolás rendjét előjelző táblát meg is nézzük és nem hagyatkozunk olykor hiányos tudásunkra, akkor azonnal világos lesz a dolog:

Mivel az autóbuszok nagy számban közlekednek itt (percenként és általában párosával a csúcsidőben), az egész szakaszon záróvonal védi a sávjukat, és akkor sem szabad ráhajtani, ha amúgy jobbra szeretnénk menni, hanem a szokástól eltérően, végig a belső sávban kell menni, majd a végén haladni amerre szeretnénk. A forgalom szabályozására itt jelzőlámpát is felszereltek, hiszen enélkül az autóbuszoknak soha az életben nem lenne lehetősége a visszafordulásra, nem csak a szervizút forgalma, hanem a „nagy” Váci út forgalma miatt sem.

Rongyolás a buszsávban

Elképesztő, hogy 9 hónap elteltével is naponta látok szabálytalanul haladókat, de tény, hogy a kizárólag a megszokásokra támaszkodó vezetőknek esélyük sincsen a szabályos áthaladásra. Szabálytalankodásra csábít továbbá, hogy mivel lámpát telepítettek, a belső sáv általában telített és nehéz megállni, hogy elrongyoljunk a buszsávon a jobbra fordulásig. Ez persze csak akkor lehetséges, ha nem állnak sorban az autóbuszok a lámpánál.

Kb. percenként megy egy autó szabálytalanul

Innentől indul a szabálytalanság dominó

Ha már a buszsávban találtuk magunkat, alapból összeszedünk egy 10.000 Ft-os helyszíni bírságot, ha feljelentenek, akkor ennek a dupláját. Azonban itt nem tudunk megállni, hiszen a buszsáv elhagyása záróvonal átlépéssel járna. A sáv végére, a Petneházy utcai kereszteződésbe érve általában jobbra kanyarodnak az emberek. Itt szerintem joghézag van, mert ugye oda sem lehetne kerülni polgári autóval. Innen tulajdonképpen sehová nem lehet menni, mert maga a sáv visszafordítja a buszokat a Váci úton, de ki van táblázva, hogy balra kanyarodni (így megfordulni is) a BKK járművein kívül mindenkinek tilos.

Patthelyzet! Persze valamerre menni kell, ezt adott esetben ítélhetjük kötelező haladási irány megsértésének. Van még egy csavar: aki a buszsávban megy, arra a buszok számára kihelyezett lámpa jelzése érvényes. Az viszont sokszor piros, pontosabban a három vízszintes pont látható rajta. Nyilván ezt már képtelenség ilyenkor figyelembe vennie az ott lévőknek, úgyhogy ekkor még a piroson átmennek az eltévedt sofőrök, úgyhogy lehetne számolgatni.

Így lesz ebből baleset

A szabályosan közlekedők végül elvergődnek a kereszteződésig és ott zöld jelzésre haladnak tovább. Aki itt jobbra közlekedik és megértette a forgalmi rendet, az joggal számíthat rá, hogy a buszsávból nem érkezik majd jármű, így fordul is jobbra. De egyszer csak ott terem egy autó és bumm!

Van, akinek leesik a tantusz és igaz megkésve, de átsorol, de nézzék csak piros-fehér csíkos autót legelöl a buszsávban!

Én még nem láttam konkrét balesetet itt, de elképzelhetetlennek tartom, hogy 9 hónap alatt nem történt itt koccanás. Kíváncsi lennék ezeknek az eseteknek a jogi megítélésre. Ha van olvasóim között áldozat, (vagy akár vétkes) bátran keressen fel!

Jól van ez így?

Az ideiglenes forgalmi renddel persze kicsit meg kellett erőszakolni a megszokásokat, de hát a szükség törvényt bont. Sokan kritizálják az új kialakítást, nagyon sok olyan kommentet olvasni a közösségi médiában, hogy ez így hülyeség, életszerűtlen, meg hogy ő tesz rá magasról erre a szabályozásra.

Összességében elmondható, hogy úrvezetőként nem az a feladatunk, hogy a kialakított forgalmi rendet, a megengedett legnagyobb sebességet kritizáljuk, vagy bármilyen módon ítélkezzünk, hanem, hogy betartsuk a szabályokat.

„Szerencsére” én ebben a szűk évben még egyszer sem láttam ott büntetést osztogató rendőröket, vagy kamerás közterületeseket, igaz, a forgalom szabályos lefolyását segítő forgalomirányítókat sem.

Trenírozzuk magunkat! Amikor ideiglenes forgalmi rend kialakítást látunk, lassítsunk és győződjünk meg pontosan az új rendről, hogy elkerülhessük a büntetéseket és főképp a baleseteket!

Csak óvatosan!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....