Bemutató

A Peugeot-Citroën elektromos haszonjármű programja

2020.07.22.

A városi áruszállító kishaszon-járművek piacán ma még az elektromos hajtású típusok részaránya jelentéktelen, de az egyre tökéletesedő műszaki konstrukciók és az elektrifikációt előnybe részesítő szabályozások nyomán a helyzet gyorsan megváltozhat. Legutóbb a Peugeot-Citroën (PSA) körvonalazta haszonjárműveinek villanyosítási stratégiáját.

Szerző: Heimer György

A PSA cégcsoport mind a négy márkája (Peugeot, Citroëen, Opel, Vauxhall) az év második felében megkezdi a teljesen elektromos kisteherautók forgalmazását, jövőre pedig azok kisbusz-változatait is piacra vezetik – jelentette be Xavier Peugeot, a francia autómulti haszonjármű-gyártó ágazatáért felelős alelnöke június végi online sajtótájékoztatóján. Az új e-teherautók Peugeot e-Expert, Citroëen ë-Jumpy, Opel és Vauxhall Vivaro-e, illetve a 6-9 személyes kisbuszok esetében Peugeot e-Traveller, Citroëen ë-Spacetourer, valamint Opel és Vauxhall Zafira e-Life néven kerülnek majd forgalomba.

A francia nagyvállalat elektromos haszonjármű programjának kulcseleme, hogy e-teherautó modelljei a csoport EMP2 jelű moduláris platformjára épülnek, vagyis eltekintve a márkákra jellemző szerelvényektől, minden paraméterükben (maximális raksúly 1275 kg, vonóerő-kapacitás max. 1000 kg) azonosak. Így közös a hagyományos belső égésű erőforrások helyére beépíthető elektromos hajtásrendszer, ugyanakkor a modularitás eredményeként az áruszállító dobozos, vagy a személyszállító buszfelépítmény többféle hosszúságú lehet. E platformstratégia legfontosabb hozadéka a nagyobb versenyképesség: a remélt nyereségességhez és árakhoz viszonyítva alacsony szinten tarthatja a fejlesztési és termelési költségeket – legalábbis a cég reményei szerint.

Fotók: PSA

A járművekhez kétféle akkumulátorcsomag rendelhető. Az 50 kWh teljesítményű hatótávja – WLTP menetciklus szerint – 230 kilométer, a 75 kWh-os pedig 330 kilométert teljesít. Xavier Peugeot alelnök sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, hogy felméréseik szerint a döntően városi áruszállításra használt kisteherautókkal a felhasználók 83 százaléka naponta nem megy többet 200 kilométernél, 44 százalékuk pedig soha nem is lépi át a napi 300 kilométeres menethatárt. Mindezért nem lehet gond a benzinesekhez-dízelesekhez viszonyított kisebb hatótáv. Az e-áruszállítók a villanyos személyautókhoz hasonló módón tölthetők, vagyis a műszak vége után az e-járművek akkumulátorkapacitásának fele egy éjszaka feltölthető hagyományos hálózati konnektorról, a 11 kW-os fali töltővel pedig még a nagyobb akkus típus teljesen lemerült telepei is csurig telhetnek a reggeli munkakezdésre. Amennyiben nagyobb hatótávra, (főként kisbuszok esetében merülhet fel ilyen igény) nyilvános villámtöltővel a járművek egy óra alatt „feltankolhatók”. Azt viszont a Peugeot-menedzser elismerte, hogy a nagyobb terhelés hatótáv-csökkenéssel jár, minden 100 kg terhelés hozzávetőleg 5 kilométert ronthat a megtehető hatótávon.

A Peugeot alelnök a kishaszon-járművek európai piacáról szólva azt is megjegyezte, hogy jelenleg a dízelmotor teljesen általános, de a helyzet gyorsan megváltozhat. Döntően a légtisztasági törekvések miatt, számos nagyvárosban korlátoznák a gázolajos teherautók forgalmát is. Ennek nyomán a PSA csoport úgy számol, hogy az e-típusok aránya már 2020-ban eléri a teljes teherautó-forgalmuk 5 százalékát, 5 éven belül pedig e részesedés 15 százalékra növekedhet. Persze a PSA nincs egyedül a piacon, a többi versenytárs is javában készülődik. A Mercedes például tavaly mutatta be EQV márkanévre hallgató többcélú (MPV) prémiumos kivitelű kisbuszát, amely 100 kWh telepeivel mintegy 400 kilométeres hatótávot ígér. Az Automotive News Europe szakportál szerint a Renault vezeti az e-haszonjárművek uniós piacait, 2018-ban mintegy 46 százalékos részesedéssel. (Tavaly a Renault Kangoo ZE pickup volt az éllovas, hozzávetőleg 8800 darabot adtak el belőle.)

A PSA haszonjármű-főnöke azonban nem győzte hangsúlyozni, hogy az üzemeltetőknek nem kell kompromisszumot kötniük az elektromos teherautók használatával. A cégcsoport e-típusainak raktere ugyanakkora, mint a hagyományos dízeleseké: a kocsi aljában kialakított akkupakk nem vesz el helyet a hasznos térből. Külön kiemelte, hogy a teherautók 1,9 méteres magasságát úgy alakították ki, hogy az se legyen akadály, be lehessen velük hajtani a földalatti autóparkolókba. A kisbusz-változatok esetében sem kell lemondani a megszokott utazási menetdinamikáról. Így például az Opel Zafira e-Life maximális teljesítménye 138 lóerő, csúcsnyomatéka 260 Nm, a 2,9 tonnás személyszállító 13,1 másodperc alatt gyorsul fel nulláról 100 km/óra sebességre.

A PSA e-kvartetnek van egy „társult”, ötödik tagja, a Toyota Proace jövőre megjelenő villanyos változata. A Peugeot még néhány éve kötött hosszú távú együttműködési megállapodást japán cégóriással, így a PSA márkáival teljesen azonos alapokon forgalmazza a Proace típust. Sajtóértesülések szerint a legnagyobb különbség, hogy a távol-keleti partner 15 évre vagy 1 millió kilométerre vállal garanciát az akkumulátorokra (a kezdeti akkukapacitás 75 százalékának erejéig). A PSA ezzel szemben nyolc évre, illetve 160 ezer kilométerig ígér akku-jótállást.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..