Formula Student
FRT premier a BME aulájában Fotók: Boros Jenő
Bánki Donát és Zipernowsky Károly szobra előtt, a Budapesti Műszaki Egyetem patinás K épületének aulájában mutatta be legújabb modelljét az Formula Racing Team. A közel száz egyetemistából álló budapesti autóépítő versenycsapat idei Formula Student gépe is elektromos, négy-kerékhajtású és képes pilóta nélkül is száguldani. Ahogy tavaly, úgy a 2024-es szezonban is két kategóriában (hagyományos és autonóm) áll rajthoz a csapat.
A márciusi FRT Design Freeze eseményhez hasonlóan a kész autó júniusi bemutatóján is Antal Zoltán csapatkapitány és Pácsonyi Péter főmérnök mutatta be a 2024-es versenygépet, szezonjuk céljait, versenynaptárát és a műszaki részleteket.
Antal Zoltán csapatkapitány és Pácsonyi Péter főmérnök
A tavalyi világversenysikerek között volt a Formula Student Austrian, illetve a Formula Student East összesített negyedik hely, utóbbin elhozták az első helyezettnek járó díjat összesített dinamikus kategóriában, a magyar versenyen ebben a számban a legtöbb pontot begyűjtve elnyerték a kategória fődíját.
Jól indult az idei szezon, mert még el sem készült új autójuk, máris több trófeát gyűjtött be a csapat: az őszi után a tavaszi Techtogetheren is jól szerepelt és elsőként végzett a BME Formula Racing Team. A Hungexpón rendezett kétnapos mérnökhallgatói versenyen négy céges díjban részesültek és győzteskén elvitték a Széchenyi István egyetem fődíját.
Magyarországon 2008-ban készítette a BME FRT az első Formula Student versenyautót, ami még benzines volt, 2011-től elektromosokat kreáltak, méghozzá 4x4-eseket, amiben szintén úttörők voltak, ahogy a 2017-es autonómmal is. 2022-től összegyúrták a két modellt, ami így alkalmas pilótás üzemmódra és önvezetésre.
Idei szezoncél: összesített első hely valamelyik versenyen, ehhez idomították a 414-es rajt számú autót és alakították a csapatot.
A 2024-es modellnél megtartották a tavalyi versenyautó vázát, illetve aerodinamikáját, fejlesztéseink tekintetében pedig a megbízhatóságra, illetve tömegcsökkentésre törekedtek. A FRED-003C nevű/ kódú versenyautó a téli tervezési, majd a tavaszi gyártási időszak eredménye: a 192 kilogrammos modell 5 kilóval könnyebb a tavalyinál, hála az új akkunak és több aerodinamikai elemnek, amik a tömegcsökkentés mellett hatékonyabb hűtést is eredményeztek.
Maradt a kerékagyakba épített négy villanymotor, a nyomaték így 4x315 Nm, az autó sebessége 102 km/h, aminél nem kell több a rövid és biztonságos bukóterű szűk pályákon, mert fontosabb az oldalgyorsulás, ami 2,5 G.
Az autóalkatészeinek jelentős része saját gyártású, minden jól működött a májusi 20-i guruláson. Az idei terv 600 tesztkilométer pilótával és 100 km autonóm üzemben, többnyire a Continetal veszprémi pályáján.
A villámveszélyt és komoly vihart jelző időjárás miatt elmaradt a kültéri showrun. A csapatfotó után leemelték FRED-et a színpadról, így a háromszáz főnyi nagyérdemű közelebbről megcsodálhatta. A csapattagok részletesen bemutatták az autót, annak elektromos és mechanikus ellenőrzését, szerelését, működését.
A BME FRT 2024-ES VERSENYTERVE
Formula Student East: június 21-23. (ZalaZone)
Formula Student Netherlands: július 13-18. (TT Circuit Assen)
Formula Student East: július 29 - augusztus 4.
Név, kód
A FRED-003C név a Formula Racing Electric & Driverless szavakból állt össze, a 003-as jelzés pedig arra utal, hgy ez az FRT harmadik olyan autója, ami két kategóriában indul.
Korábban más rendszer működött: 2019-ben egy fel-le szerelhető önvezető csomagja volt, de ez megnehezítette a versenyzést, ezért visszaálltak a 2 autós versenyzéshez. 2022-ben ismét visszatértek az egy autós koncepcióhoz, mert az önvezető csomag integrálva volt a rendszerbe, ezt koncepciót folytatják az idei versenyautónál is.
Formula Student háttér
A tizenhat fordulós konstruktőri és menedzsmentversenyen 60 ország 800 csapata vesz részt. A Formula Student szériában a csapatoknak statikus- és dinamikus versenyszámokban kell teljesítenie. Egy versenyen a csapat összesen 1000 pontra gyűjthet be, ebből 325 pont szerezhető a statikus, 675 pont a dinamikus kategóriában.
Statikus versenyszámok alkalmával a jelenlévő bírák arra kíváncsiak, hogy csapat mennyire felkészült műszaki, gazdasági és üzleti kérdéseikben. A statikus versenyszámok kategóriájába 3 versenyszám tartozik: a Business Plan Prezentáció, Költségelemzés, valamint Műszaki terv bemutatás. A dinamikus versenyszámok során lehetősége nyílik autóknak és pilótáinknak a pályán történő megmérettetésre.
Az önvezető kategória Trackdrive versenyszámán az autónak a bójákból kirakott, 200-500 méteres pályán kell 10 kört teljesítenie önvezető módban.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!