roadster

Ponyvaregény: csak te meg én, és semmi anyós!

2021.05.08.

Sok praktikus érv szól ellene, mégis vágyunk rá, pedig drága, szűk és nehezebb is hasonló méretű társainál, de imádni való.

 

A boldogság olyan gyermekkori álom, amit felnőtt fejjel élünk meg, Sigmund Freud gondolata különösen igaz a roadster-vásárlókra, akik általában másodvirágzásuk idején vesznek nyitott kétülésest, mert addigra lesz elég pénzük és idejük az ilyen élvezetekre. És mert valami mást akarnak...

Hogy mi az előnye ennek a járműtípusnak? Hát feltűnő! És ami ennél is fontosabb, hogy buli után csak partnered fér el benne, szóval alkoholmámoros barátaidat nem kell hazataxizni. Ja, és anyósodat is ritkábban kell fuvarozni. Vélhetően ő vágyik legkevésbé a szeles élményre.

Ritka és értékes darab: Porsche Carrera GT                       Forrás: Porsche AG

Klasszikus hívők

Aki már megtapasztalta, hogy milyen érzés nyitott kocsival száguldani, az tudja micsoda élmény. És nem nyáron kánikulában, hanem a szép tavaszi napsütésben, tiszta időben, némi menetszélben, mely megdobja a sebességérzetet.

A műfaj lelkes hívője James Deannek élt és halt is roadsterért, kétüléses Porschéjével a halálba száguldott. Akkoriban a német sportkocsi teljesítménye hatvan lóerő volt, napjainkban a legolcsóbb nyitott modell is ennek többszöröse.

Fokozni az érzést

Sebességről és a sebességérzetről szól a roadster, a szó is könnyű, kétszemélyes, kétkerekű, könnyű építésű lovaskocsitól származik, melynél legkevésbé sem a kényelem, meg a teherszállítóképesség volt a fontos.

A kétszemélyes roadsternél még gyorsabbra sikeredtek az alaposan lekönnyített és minimális szélvédővel épített speedster típusok, melyek jó esetben kapnak egy ponyvát, némelyik leszerelhető keménytetőt, amivel télen is kellemes az autózás.

A megszűnt Austin márka Healey modellje                      Forrás: BMC

Bukott műfajban rekorder

A ponyvások mezőnyében az angolok voltak a műfaj királyai, de alaposan megfogyatkozott a brit flotta. A múlt század végén sorra tűntek el a kétüléses utcai sportkocsikat gyártó brit műhelyek, az Austin Healey, Bristol, Jensen, Herald Triumph, MG és Sunbeam klasszikusai ma már értékes veteránok, de a Mazda példája bizonyítja, van kereslet az ilyen modellekre. A japán márka 1989 áprilisában kezdett a legendás roadster sorozatgyártásába MX5-ös, illetve Miata néven, utóbbiakat csak a japán piacon forgalmazták.

A Mazda Motor Corporation 27 év után, 2016. április 22-én érte el az egymilliós darabszámot, és ezzel rekorder a nyitott kétülésesek között, melyet nehéz lesz behozni, pedig egyre népesebb az üldözők mezőnye.

Mazda MX                                                Forrás: Mazda Motors

Jöttek a többiek

A japánok sikerét látva egyre több modell jelent meg a piacon: Alfa Spider, BMW Z1 és 3-as, majd a sorozat többi tagja után a német tulajdonú brit MG-Rover is megpróbálta visszatornázni magát a mezőnybe, ám az 1995-ben bemutatott MG F nem aratott sikert. Mostanság a kínai Geely szállt be a mezőnybe a Cyberster modellel, ami slágergyanús modell és elektromos hajtású, ahogy a Tesla Roadseter, melynek egyik példánya már az űrben kering.

Alfa Rome Spider 1998                    Forrás: FAC

Sport Spider

Nem szánta hosszú életűnek a Renault, és csak limitált darabszámban gyártotta a Sport Spidert, mely minimális szélvédőjével és szárnyas ajtajaival látványos élményautó volt. Az 1995-ben bemutatott modellből három év alatt közel 1800 darab készült Dieppe-ben, az Alpine üzemben, ebből 438-nak nem volt szélvédője, a jobbkormányos változatokat viszont teljes méretűvel rendelték az angolok. Az alumínium térvázas, kétüléses kocsi tömege 930 kg, kétliteres, 150 lóerős motorja a Willams Clio modellből származott.

Renault Sport Spider                                     Forrás: Régie Renault

Opel GT                                                              Forrás: General Motors

Testvérharcok

A látványos formájú Barchetta kétüléses nem lett sikeres, ebből okulva az olaszok később összeálltak a Mazdával, melynek legújabb generációs változata megkapta a gyönyörű 124 Spider karosszériáját, amivel már komoly eladásokat produkált.

A General Motors is akart egy kis szeletet a kétülésesek tortájából, ezért megalkotta a Speedstert, melyet Opel és Vauxhall jelvénnyel forgalmaztak, az alumínium vázat a Lotus építette.

Kevésbé jött be a piacon a GM hármasikre, melynek első darabját 2005-ben mutatták be: a Pontiac Solstice és Saturn Sky után következett az Opel GT, ám 2009 nyarán leálltak gyártásukkal a GM észak-amerikai (Delaware) telephelyén.

Győri Audi TT-k                                                      Forrás: Audi AG

Örök klasszikusok

A Mazda mellett a műfaj sikeres és értékálló darabjait továbbra is az Audi, a BMW, Porsche kínálja, a Boxster igazi élményautó. A műfaj egyik klasszikusát csak Győrben, az Audi Hungáriánál gyártják: a TT Roadster immár harmadik generációja is sikeres a piacon, a korábbi darabok már igazi ikonautók lettek.

A BMW roadstereinek népszerűségét az is segítette, hogy több modell komoly szerepelt kapott a James Bond mellett: a Z3-as az 1995-ös Aranyaszem című epizódban, a Z8-as pedig az 1999-es A világ nem elég filmben.

Apropó 007-es sorozat: az 1965-ben forgatott Csak egyszer élsz című epizódban a legendás Toyota 2000GT egyetlen példányban készült nyitott változatát Sean Conerry vezette, aki az első James Bond volt az 1962-es Dr. No epizódban, melyben egy Sunbeam Alpine sportkocsival száguldott.

BMW Z8 és a 007-es                                        Forrás: BMW AG

Biztonságtechnika

Nagy kihívás biztonságos nyitott autókat konstruálni, mert a tervezőknek borulással is kell számolni: a klasszikus roadstereken semmi sem védte a fejtetőre kerülő autó utasait, a Porsche Targa fej fölé nyúló fix bukókerete viszont divatot teremtett.

A nyitott kocsik boruláskor is meg tudják védeni utasaikat: a sportosan döntött, ám az alapmodellnél jobban megerősített szélvédőkeret mellett a bukócsövek és légzsákok is a biztonságot szolgálják.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.25
Belgiumban az autósok évente 40 órát és 51 percet töltenek forgalmi dugókban, ami azt jelenti, hogy....
2024.07.25
Baleset miatt lezárták a 47-es utat a 180-as kilométernél, a Csongrád-Csanád vármegyei Székkutas....
2024.07.25
Arról híres a Lanzante cég, hogy régi Forma-1-es motorokat raknak ikonikus sportautókba, majd....
2024.07.24
- Két ember meghalt egy vasúti átjáróban történt balesetben Szentes közelében szerda este - közölte....
2024.07.24
Az olimpia évében Párizs helyett Nizzában volt a Tour de France befutója. ..
2024.07.24
A használtautó vásárlás pszichológiája ..
2024.07.24
- Legördült a zalaegerszegi gyártósorról a Magyar Honvédség első magyarországi gyártású Lynx KF-41....
2024.07.24
Van, ahol már működik az új rendszer.   ..
2024.07.24
A debreceni BMW gyár munkatársai idén a Campus Fesztivál legnagyobb közösségi terén várnak....
2024.07.24
A hárommotoros hajtáslánc 1341 lóerőt képes küldeni az autó kerekeire.  ..