roadster

Ponyvaregény: csak te meg én, és semmi anyós!

2021.05.08.

Sok praktikus érv szól ellene, mégis vágyunk rá, pedig drága, szűk és nehezebb is hasonló méretű társainál, de imádni való.

 

A boldogság olyan gyermekkori álom, amit felnőtt fejjel élünk meg, Sigmund Freud gondolata különösen igaz a roadster-vásárlókra, akik általában másodvirágzásuk idején vesznek nyitott kétülésest, mert addigra lesz elég pénzük és idejük az ilyen élvezetekre. És mert valami mást akarnak...

Hogy mi az előnye ennek a járműtípusnak? Hát feltűnő! És ami ennél is fontosabb, hogy buli után csak partnered fér el benne, szóval alkoholmámoros barátaidat nem kell hazataxizni. Ja, és anyósodat is ritkábban kell fuvarozni. Vélhetően ő vágyik legkevésbé a szeles élményre.

Ritka és értékes darab: Porsche Carrera GT                       Forrás: Porsche AG

Klasszikus hívők

Aki már megtapasztalta, hogy milyen érzés nyitott kocsival száguldani, az tudja micsoda élmény. És nem nyáron kánikulában, hanem a szép tavaszi napsütésben, tiszta időben, némi menetszélben, mely megdobja a sebességérzetet.

A műfaj lelkes hívője James Deannek élt és halt is roadsterért, kétüléses Porschéjével a halálba száguldott. Akkoriban a német sportkocsi teljesítménye hatvan lóerő volt, napjainkban a legolcsóbb nyitott modell is ennek többszöröse.

Fokozni az érzést

Sebességről és a sebességérzetről szól a roadster, a szó is könnyű, kétszemélyes, kétkerekű, könnyű építésű lovaskocsitól származik, melynél legkevésbé sem a kényelem, meg a teherszállítóképesség volt a fontos.

A kétszemélyes roadsternél még gyorsabbra sikeredtek az alaposan lekönnyített és minimális szélvédővel épített speedster típusok, melyek jó esetben kapnak egy ponyvát, némelyik leszerelhető keménytetőt, amivel télen is kellemes az autózás.

A megszűnt Austin márka Healey modellje                      Forrás: BMC

Bukott műfajban rekorder

A ponyvások mezőnyében az angolok voltak a műfaj királyai, de alaposan megfogyatkozott a brit flotta. A múlt század végén sorra tűntek el a kétüléses utcai sportkocsikat gyártó brit műhelyek, az Austin Healey, Bristol, Jensen, Herald Triumph, MG és Sunbeam klasszikusai ma már értékes veteránok, de a Mazda példája bizonyítja, van kereslet az ilyen modellekre. A japán márka 1989 áprilisában kezdett a legendás roadster sorozatgyártásába MX5-ös, illetve Miata néven, utóbbiakat csak a japán piacon forgalmazták.

A Mazda Motor Corporation 27 év után, 2016. április 22-én érte el az egymilliós darabszámot, és ezzel rekorder a nyitott kétülésesek között, melyet nehéz lesz behozni, pedig egyre népesebb az üldözők mezőnye.

Mazda MX                                                Forrás: Mazda Motors

Jöttek a többiek

A japánok sikerét látva egyre több modell jelent meg a piacon: Alfa Spider, BMW Z1 és 3-as, majd a sorozat többi tagja után a német tulajdonú brit MG-Rover is megpróbálta visszatornázni magát a mezőnybe, ám az 1995-ben bemutatott MG F nem aratott sikert. Mostanság a kínai Geely szállt be a mezőnybe a Cyberster modellel, ami slágergyanús modell és elektromos hajtású, ahogy a Tesla Roadseter, melynek egyik példánya már az űrben kering.

Alfa Rome Spider 1998                    Forrás: FAC

Sport Spider

Nem szánta hosszú életűnek a Renault, és csak limitált darabszámban gyártotta a Sport Spidert, mely minimális szélvédőjével és szárnyas ajtajaival látványos élményautó volt. Az 1995-ben bemutatott modellből három év alatt közel 1800 darab készült Dieppe-ben, az Alpine üzemben, ebből 438-nak nem volt szélvédője, a jobbkormányos változatokat viszont teljes méretűvel rendelték az angolok. Az alumínium térvázas, kétüléses kocsi tömege 930 kg, kétliteres, 150 lóerős motorja a Willams Clio modellből származott.

Renault Sport Spider                                     Forrás: Régie Renault

Opel GT                                                              Forrás: General Motors

Testvérharcok

A látványos formájú Barchetta kétüléses nem lett sikeres, ebből okulva az olaszok később összeálltak a Mazdával, melynek legújabb generációs változata megkapta a gyönyörű 124 Spider karosszériáját, amivel már komoly eladásokat produkált.

A General Motors is akart egy kis szeletet a kétülésesek tortájából, ezért megalkotta a Speedstert, melyet Opel és Vauxhall jelvénnyel forgalmaztak, az alumínium vázat a Lotus építette.

Kevésbé jött be a piacon a GM hármasikre, melynek első darabját 2005-ben mutatták be: a Pontiac Solstice és Saturn Sky után következett az Opel GT, ám 2009 nyarán leálltak gyártásukkal a GM észak-amerikai (Delaware) telephelyén.

Győri Audi TT-k                                                      Forrás: Audi AG

Örök klasszikusok

A Mazda mellett a műfaj sikeres és értékálló darabjait továbbra is az Audi, a BMW, Porsche kínálja, a Boxster igazi élményautó. A műfaj egyik klasszikusát csak Győrben, az Audi Hungáriánál gyártják: a TT Roadster immár harmadik generációja is sikeres a piacon, a korábbi darabok már igazi ikonautók lettek.

A BMW roadstereinek népszerűségét az is segítette, hogy több modell komoly szerepelt kapott a James Bond mellett: a Z3-as az 1995-ös Aranyaszem című epizódban, a Z8-as pedig az 1999-es A világ nem elég filmben.

Apropó 007-es sorozat: az 1965-ben forgatott Csak egyszer élsz című epizódban a legendás Toyota 2000GT egyetlen példányban készült nyitott változatát Sean Conerry vezette, aki az első James Bond volt az 1962-es Dr. No epizódban, melyben egy Sunbeam Alpine sportkocsival száguldott.

BMW Z8 és a 007-es                                        Forrás: BMW AG

Biztonságtechnika

Nagy kihívás biztonságos nyitott autókat konstruálni, mert a tervezőknek borulással is kell számolni: a klasszikus roadstereken semmi sem védte a fejtetőre kerülő autó utasait, a Porsche Targa fej fölé nyúló fix bukókerete viszont divatot teremtett.

A nyitott kocsik boruláskor is meg tudják védeni utasaikat: a sportosan döntött, ám az alapmodellnél jobban megerősített szélvédőkeret mellett a bukócsövek és légzsákok is a biztonságot szolgálják.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.06.24
Őrizetbe vettek Párizsban két fiatal nőt, akiket azzal gyanúsítanak, hogy elektromos rollerrel....
2021.06.24
Megérkezett a vizet „kipufogó”, üzemanyagcellás Toyota Mirai. Kipróbáltuk.   ..
2021.06.24
Mozgáskorlátozott emberek számára készült a Renault Kangoo új, beépített rámpával rendelkező....
2021.06.24
A hőség miatt 40-80 kilométer/órás sebeségkorlátozásokat vezetett be a MÁV több vasútvonalon, az....
2021.06.24
A magyar gazdaság gerincoszlopa az autóipar. Az ország termelésének egyharmada származik az....
2021.06.24
Az oktatást, a kutatást és az Arrabona Racing Team hallgatói csapat munkáját is segíti az a....
2021.06.24
Egy ember meghalt, és tizenegyen megsérültek, amikor a 81-es főúton, Mór térségében négy gépjármű....
2021.06.24
Jean Todt az ENSZ-ben folytatott munkája során olyan kampányt indított, melynek az a célja, hogy a....
2021.06.24
A Magyar Közűt hőkamerája kamerája közel 49 fokos hőmérsékletet mért az M7-es autópálya burkolatán....
2021.06.24
A magyar rendőrök egy szolgálat alatt, két körözött személygépkocsit foglaltak le a Csanádpalota....