Porsche
Bizonyára sokan ismerik nemcsak képről a BMW müncheni központját, a VW wolfsburgi Autostadt-ját, az Audi központot Ingolstadtban, a drezdai VW Phaeton „üveg” autógyárat és látogatóközpontot, hogy csak néhányat soroljunk fel, hiszen szinte mindegyik márka rendelkezik ilyennel. A „recept” alap összetevője a nyitottság, az élmény, az ünnepélyesség és ezzel a márka iránti elkötelezettség erősítése. A Porsche hívó szava: „More emotions per hour”
Hozzánk az egyik legközelebbi ilyen „csoda” a lipcsei Porsche gyár és látogatóközpontja. A Lubexpert Hungária Kft., az „ExxonMobil Lubricants & Specialties” üzletágának magyarországi importőre és a Mobil kenőanyagok kizárólagos hivatalos magyarországi forgalmazójának a meghívására látogathatott egy kis magyar csoport a közelmúltban a gyárba. A kapcsolat oka egyszerű, a Porsche gépjárművekbe a gyár első feltöltésben Mobil termékeket használ, így szívesen látják minden országból e termékek forgalmazóit és a szakújságírókat.
A gyár a lipcsei repülőtér és a város közötti területen fekszik. A látogatóközpont, egy tölcsér alakú különleges beton torony, már messziről is jól látszik. Ide érkezik a látogató, illetve azok, akik új autójukat itt a gyárban veszik át.
A szívélyes fogadtatás után filmvetítés a gyárról, történetéről és a gyárlátogatás tudnivalóiról, majd minden fotó és filmfelvételre alkalmas eszközt, így az okostelefonokat is begyűjtve, indulunk a gyárba.
A kísérő részletesen elmeséli, mikor és hogyan indult a gyár, milyen fejlődésen ment át és ma hol tartanak. Mint megtudtuk ma Lipcsében gyártják az alábbi modelleket:
Panamera (alaptípus, Diesel, 4, S, S E-Hybrid, 4S, 4S Executive, GTS, Turbo, Turbo Executive, Turbo S, Turbo S Executive),
Macan (S, S Diesel, Macan Turbo),
Cayenne (Diesel, S, S Diesel, S E-Hybrid, Turbo).
(Stuttgartban gyártják a Boxter, Cayman, 911 Carrera, 911 Targa, Carrera Turbo GT3 és a 918 Spyder típusok változatait.)
A gyár fejlődéstörténete is bizonyára sokaknak érdekes (Porsche rajongók sokan vagyunk…):
A Porsche 1988-ban határozta el, hogy SUV modell gyártásába is belefog, a Porsche rajongók némi meglepetésére és 1999 szeptemberében közölték, az SUV modell gyártásának helyszíne egy majd zöld mezős beruházásban felépülő gyár lesz Lipcsében.
2000 februárjában volt az első kapavágás és az első alkalmazottak felvétele. A Porsche a SUV modellje a Cayenne nevet kapja.
2000 szeptember, a lipcsei gyár első épületének bokrétaünnepsége.
2001 áprilisa megkezdődik a „tölcsér”, a látogatóközpont és a próbapálya építése.
2001 október – A látogatóközpont bokrétaünnepsége.
2002 január – a Porsche elhatározza, hogy gyártásba veszi a Carrera GT csúcsmodellt.
2002 március – megkezdődik a tereppálya (off-road track), a „Jurassic park” építése.
2002 július – döntés születik arról, hogy a Porsche GT-t Lipcsében fogják gyártani.
2002 augusztus – a Porsche Lipcse ünnepélyes megnyitója.
2002 december – a Cayenne gyártási előkészületei megkezdődnek
2003 augusztustól 2006 májusig gyártáják a Carrera GT modellt, összesen 1270 darab készült.
2004 március – elkészül az 50 ezredik Cayenne.
2005 június – elkészül a 100 ezredik Cayenne.
2006 május – a Porsche bejelenti, hogy a Panamera modellt Lipcsében fogja gyártani.
2006 szeptember – megkezdődik a gyárbővítés, 25 ezer négyzetméter alapterületű gyártócsarnok és 23500 négyzetméteres logisztikai épületet építenek
2009 április – a Panamera gyártásának kezdete.
2010 május – megkezdik az új Cayenne, az E2 gyártását.
2011 március – A „Macan” projekt helyszíne Lipcse lesz.
2011 október – A harmadik, igen jelentős gyárbővítés a Macan termelésnek ad helyet.
2012 augusztus – Lipcsében elkészül az 500 000. gépkocsi.
2012 november – A fényezőüzem bokrétaünnepsége.
2013. május – elhagyja a gyárat a 100 000. Panamera.
2013 november – A Macan gyártásának kezdete, a modellt Los Angelesben és Tokyoban mutatják be.
2014 február – a kibővített Porsche gyár ünnepélyes átadása
2014 április – átadják a 700 000. „Made in Leipzig“ Porschét.
2014 június – döntés születik, hogy a Panamerát teljes egészében, a karosszériát is, Lipcsében fogják gyártani.
A gyárlátogatás látnivalóit nem rejtik véka alá, a szinte végelláthatatlan szerelősorok közötti séta elvezet a gyártás szinte minden fontosabb állomására, az ajtó szerelésétől az alváz (padlólemezre szerelt teljes gépészet) és a karosszéria menyegzőjéig. Úgy tűnik, hogy nagyon sokan szorgoskodnak a konvejorokon haladó autók mellett, illetve a részegység szerelősorokon. Kényelmesen, nincs gyilkos hajsza. Minden mozdulatuk szinte optimalizált, minden a kezük ügyében van. És ez az, ami a látogatót kalapemelésre készteti: nincs közbenső raktározás, minden munkaállásra csak az adott modellhez szükséges alkatrész tárolóeszközét viszi a hangyaboly nyüzsgésű logisztika, a szerelő arról veszi le biztosan azt az alkatrészt, ami az előtte lévő modellhez szükséges. Pedig talán egymást követően nincs két egyforma autó, a rendelt autók a vevők kívánsága szerint „konfekcionáltak”, felszereltségben, színekben, utastéri anyagokban, szórakoztató elektronikában és még ezerféle apróságban. Minden just-in-time érkezik, éppen akkor és az, ami kell. Ha ez nincs így, áll a sor. (Valami miatt az egyik sor mi látogatásunk alatt is megállt, és nem ebédszünet volt…)
A YouTube-on a Porsche Lipcséről szóló filmek nagyon részletesen mutatják be a gyártást, részletesebben is, mint amit egy „gyalog” látogató láthat! Ha van idejük, karosszékből tehetnek gyárlátogatást.
https://www.youtube.com/watch?v=rbQYJeyqQTI
https://www.youtube.com/watch?v=8N3R_ofu9eU
https://www.youtube.com/watch?v=IqzIavvJ7BA
https://www.youtube.com/watch?v=dZzr7LoXhYg
https://www.youtube.com/watch?v=zuDbPY-vKmM
https://www.youtube.com/watch?v=HVSyfUM4Be8
Visszaérkezünk a látogatóközpontba, a panoráma kilátású étteremben elkölthetnek egy „porsche-színvonalú” ebédet. Pihenésről szó sincs, mert egy emelettel feljebb van a Porsche autók múzeuma. Ez persze elmarad a stuttgarti központi múzeumtól, de „csemegék”, a régi idők sztárjai közül itt is sokat találunk. Fényképezni szabad!
Ha valakinek „futja”, a Porsche-shopban minden felszerelési cikket, ruhát, órát, tollat, sőt még kerékpárt is vásárolhat.
És akkor jön a nap fénypontja, két felvonásban. Cayenne terepjárókkal kalandozás a „Jurassic park” úttalan útjain, közel 100%-os (42 fokos) lejtőn fel és le, haladás küszöbig érő vízszintű folyóban, nagy oldaldőlésű hegyoldalon, sziklákon és homokdűnéken át.
A Cayennek ezek gondot nem okoznak. Az ezt ritkán, vagy egyáltalán még át nem élt vezetőnek azonban az aznapi bőséges adrenalin termelése megtörténik, pedig…
Pedig még hátravan a tesztpályán, mondhatjuk nemzetközi versenypályán, a gyorsasági futam, legalább 400 lóerős autókkal.
A pályát nevezetes versenypályák nevezetes kanyarkombinációiból rakták össze (még mindig építik, több elemmel bővítik). Vegyük sorra:
Curve di Lesmo és Parabolica (Monza/Olaszország),
Bus Stop (Spa-Francorchamps/Belgium),
Suntory Corner (Shizuoka/Japán),
Karussell és Mobil 1 S (Nürburgring/Németország),
Suzuka S (Suzuka/Japán),
Sunset Bend (Sebring/USA).
Victoria Turn (Rio de Janeiro/Brazilia).
Loews (Monte Carlo/Monaco).
Az autók nem kéziváltósak, többségükben PDK van, így csak a gázadásra és a fékezésre kell koncentrálni (amikor kell, a gázfröccsöt is az automatika adja…). Kapcsolhatsz feszítettebb útfekvést, mindenből még sportosabbat, például sportkipufogó hangot, de az ESP kikapcsolni tilos! A felvezető autó pilótája (nyomja rendesen) rádión adja az utasítást, hogy mit csinálj, hogyan csinálj. Itt nem is az egyenesmeneti sebesség (a pálya amatőrnek legfeljebb 180-200-at enged meg), hanem a kanyarvételi sebesség, az oldalgyorsulás adja az élményt.
Hab a tortán, amikor a gyári pilóta visz körbe egy Carrera GT3-assal, ESP nélkül. Szó bennszakad, hang fennakad, lehellet megszegik – idézzük Arany Jánost.
Kinek adatnak meg ezek az élvezetek? Tulajdonképpen mindenkinek! A látogatóközpont nyitott, előzetes regisztráció és visszaigazolás szükséges a belépéshez, és az árlista tanulmányozása. Aki teheti, ne hagyja ki!
Dr. Nagyszokolyai Iván
az Autótechnika folyóirat főszerkesztője