traktor

Porsche traktorral a Bókay-kertben, kipróbáltuk

2025.05.11.

Parádés gépkollekciót és traktorparádét csodálhatott meg a nagyérdemű a budapesti rendezvényen

 

Több mint egy évtizeden át a Nógrád megyei Bokor adott otthont a hagyományos traktormajálisnak, érdekes gépekért most kevesebbet kell utazniuk a pestieknek, hiszen a Bókay-kertben idén is szép kollekció vonult fel a Tomory Lajos Múzeum parkjában.

A kiállított gépek többségére felmászhattak az érdeklődők, még a legkisebbek is kipróbálhatták, hogy milyen kemény és rázós a traktorülés.

Mert olykor be is indították a gyönyörűen restaurált gépeket, melyek jellegzetes hanggal és füsttel jelezték, hogy készen állnak a felvonulásra, melynek köszönhetően sok ezren csodálhatták meg az óriáskerék és körhinta, meg dodzsem szomszédságában a működő matuzsálemeket, melyek között az 1908-as gőzgép volt a korelnök.

A kiállításon a matuzsálem korú cséplőgép mellett további ritka darabok várták a népeket az ingyenesen látható tárlaton, a Bókay-kertben. A hatvan évnél idősebbek mezőnyében különösen gazdag volt a felhozatal: a legendás Csepel motoros Dutra, a kispesti Hoffher, Zetor és Eicher mellett parkolt a legfiatalabb szereplő, a kerületi Városgazda18 ZRT 1980-as Rába 15-ös traktora. Igazi ritkaság a Vörös Csillag traktorgyárban készült 1954-es GS35-ös típusú traktor, mely a Malvin nevet viselte.

Bár a jelvénye hiányzott, de a hátsó felírat messziről jelezte, hogy egy igazi kuriózumot csodálhatott meg a nagyérdemű, egy Porsche traktor személyében. Alig ismertek a mezőgazdaságban a sportkocsigyártó erőgépei, melyek még napjainkban is dolgoznak, egy gyönyörűen restaurált példánya pedig a márka múzeumában látható, egy pedig megjelent a budapesti traktormajálison.

A néptraktor ötletét már évtizedekkel korábban megvalósította a Ford, méghozzá két magyar közreműködésével. Galamb József és Farkas Jenő erőgépe meghódította az amerikai mezőgazdaságot, hasonló feladattal bízták meg 1937-ben Ferdinand Porschét is Németországban.

Volksschlepperből, vagyis Néptraktorból több prototípus készült: mindegyiket kéthengeres, 11 lóerős léghűtéses motor hajtotta, de a második világháború kitörése miatt nem indult el a sorozatgyártás Waldbröl-i üzemben.

A békeévekben különösen a megnőtt az igény a mezőgazdasági munkagépek iránt., a német néptraktor továbbfejlesztett változatának szériagyártása 1950-ben kezdődött Friedrichshafenben az Uhingen-i Allgaier Werke GmbH-val együttműködve. 1954-ben a Mannesmann-konszernnel közösen megalakult a Porsche-Diesel-Motorenbau GmbH.

A közepes gazdaságoknak többféle modellt kínált a Porsche: az 1960-as kínálat legkisebbjét, a Standard Ty 217-es 3 hengeres, 1,4 literes, 20 lóerős dízelmotor hajtotta, nagy vonóerejével képes volt kétvasú eke vontatására, sebességváltójának 8 előre és 3 hátrameneti fokozata volt. A Master 419-es Porsche traktor 3,3 literes léghűtéses dízelmotorjának teljesítménye 50 lóerős volt.

A Super Express Export 329-es hidraulikaberendezése és keréknyomás szabályozása központi vezérlésű volt.

1962-ben az M.A.N. traktorgyártási üzletágát összevonták a Porsche-Diesellel, mely 1963. május elsején beszüntette a traktorok eladását, ezután a gyártási és értékesítési jogokat átadták az újonnan alapított Porsche-Diesel-Renault GmbH-nak. A termelés július 15-i befejezéséig 120 ezer Porsche Diesel jelvényes traktor készült, de ezzel még nem lett vége a sztorinak, mert a japán Iseki cég megvásárolta a gyártási jogot, gépsorokat és 1964-től saját márkanevével tovább gyártotta a legendás modellt.

A magyar mezőgazdaság és téesz-idők legendás traktormárkája is egy ágazat és több korszak krónikája. 1881-ben, Bécsben alapította Hofherr Mátyás és Schrantz János a nevüket viselő mezőgazdasági gépgyárat, melyet 1900-ban Kispestre telepítettek. Angol partnerüknek köszönhetően HSCS néven lett világhírű a márka, mely a Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Gépgyár Művek Rt. nevének rövidítéséből született.

Először cséplőgépeket és lokomobilokat gyártottak, első benzinmotoros traktoruk 1923-ban, első dízeljük egy évvel később készült. A kínálat 15 lóerőssel indult, a háromfokozatú sebességváltós és nagyobb motoros – 5389 köbcentiméteres – HCSS Le Robuste teljesítménye 25 lóerő volt.

Az R 30/35-ös jelzésű traktor vasabroncsokkal, körmös vaskerekekkel és légtömlős gumiabronccsal is készült. A továbbfejlesztett G35-ös változat jobb oldali szíjtárcsájával már alkalmas volt cséplőgépek és egyéb mezőgazdasági munkagépek hajtására.

Az 1932-től 1944-ig gyártott gumiabroncsos La Robuste és Bulldog változatokat egész Európában árulták. Az utolsó sorozat, a HCSS Le Robuste R 44/48-as motorja már 10, literes és 48 lóerős teljesítményű volt és már négyfokozatú sebességváltót kapott.

HCSS helyett Vörös Csillag

A nagy múltú vállalatot 1948-ban államosították és szocialista utódjának neve Vörös Csillag Traktorgyár lett. A világháború után a mezőgazdaságban is kevés volt a férfi gépkezelő, ezért 1948 és 1951 között nőket képeztek traktorossá.

1955-tól két éven át készültek GS-35-L típusok MÁVAG által gyártott 20-25 LE teljesítményű izzófejes, fél dízelmotorral. Kisebb gazdaságoknak tervezték az ötvenes években az M-18-ast és M-25-öst típust, ezekből csak néhány kísérleti példány készült. 1956-tól többezer szovjet DT-413-as lánctalpas traktor készült magyar gyártmányú 4 hengeres motorral, a DL-70-es viszont már teljesen hazai fejlesztésű típus volt.

A háború utáni újjáépítésben fontos szerepet kapott a Csepel D 350 teherautó fődarabjainak felhasználásával készült DR-50-es, melyet 1950-ben mutattak be. 1951-től 1962-ig Kispesten tízezernél több Dutra dömper készült, ezekből hétezer exportra ment Mogürt jelvénnyel. 1973-ban a Vörös Csillag Traktorgyárat a győri Rába Magyar Vagon- és Gépgyárhoz csatolták, majd 1975-ben bezárták a Hoffher Albert utcai telephelyet.

1957-ben fejlesztették a 25 LE teljesítményű erőgép családot: az U-28 traktort Csepel DT-213-as motor hajtotta, 2x3-as sebességváltója felezővel és kúszó fokozattal is rendelkezett.

Az 1958-tó gyártott U-28-as traktorcsalád UA, UB, UC, UD változatainak motorja azonos volt, a típusbetűk a nagyobb hasmagasságra, állítható nyomtávra, rugózott első hídra és ültetvényművelő megoldásra utaltak. Nem került sorozatgyártásra a német Eicher kéthengeres léghűtéses motorral szerelt UEL-28-as.

1959-ben elkészült a DL-70-es lánctalpas traktor gumikerekes és összkerékhajtású változata, mely a D-4K-70 típusjelzést kapta. A sorozatgyártású változatot 1961-ben mutatták be: a D-4K formatervezett kabint kapott. Két évvel később készült a hathengeres Csepel motoros D-4K-B traktor prototípusa, mely 1965-től került sorozatgyártásra.

1968-ban mutatták be a magyar-osztrák együttműködéssel fejlesztett Dutra-Steyr 110-est, melyet hathengeres Steyr motor hajtott, de készült Perkins és Leyland dízel erőforrásokkal is. A Dutra típusok tervezésérért 1963-ban Kossuth-díjat kapott Korbuly János és Rohrer Emil mérnök.

A központi árszabályozás miatt alacsony áron tartott és emiatt veszteséges UE-28-as gyártást 1970-ben leállították.

A Vörös Csillag Traktorgyárat 1973-ban a győri Rába Magyar Vagon és Gépgyárhoz csatolták, majd két évvel később leálltak a termeléssel Kispesten.

Állandó traktorexpó

Aki lemaradt a traktormajálisról, ne keseredjen el, mert gazdag gépgyűjteményt láthat Gödöllőn, ahol 1987-ben elkészül és kiállítóhelyként is megnyílt a hatezer négyzetméteres komplexum, melyet 1992-ben minősítettek országos szakmúzeummá. Országos gyűjtőkörű agrártechnika-történeti múzeumként Gödöllőn kívül Európában csak a németországi Hochenheim-i Egyetem működik.

Fotók: Boros Jenő

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.06.18
Legkorábban június 22-én, vasárnap indulhat az Axiom-4 misszió legénysége, köztük Kapu Tibor....
2025.06.18
Már vagy tíz kínai autómárka kapható Magyarországon. Legújabb fejlemény, hogy Közép-Európában is....
2025.06.18
Évek óta nincs könnyű helyzetben az autóipar, a nehézségek pedig egyre inkább szemléletváltást....
2025.06.18
Az ország számos pontjáról több tucat motorost vonzott a Vas Vármegyei Rendőr-főkapitányság Baleset....
2025.06.18
A mozi varázsával várja a Honda mindazokat, akik ellátogatnak a 2025. július 10 és 13. között....
2025.06.18
Kezd általános elvárássá válni, hogy a forgalmasabb utak mentén rendelkezésre álljon e-töltő, sőt,....
2025.06.18
A Volkswagen visszatért az UEFA pályájára. Az autógyártó az UEFA női labdarúgó-Európa-bajnokság....
2025.06.18
A németországi Ingolstadtban bemutatták az új, győri gyártású Audi Q3 modellt. A nemzetközi és....
2025.06.18
A Škoda Auto hat hónappal a vadonatúj Škoda Elroq világpremierje után piacra dobja az RS....
2025.06.18
A MOONCITY Budaörs 2023 végi megnyitása óta folyamatosan azon dolgozunk, hogy az elektromobilitás....