pótkerék

Pótkereket, vagy javítókészletet?

2023.08.12.

Szép lassan eltűnnek a pótkerekek, de jó ez?

Az autóipar spórolási technológiáiról azt hiszem külön cikket is lehetne írni. Én a minap olvastam Boros Jenő kollégám Pótkerékvilág, örült megoldásokkal című írását és eszembe jutott, hogy amúgy mi a helyzet a mai autókkal.

Pótkerék

Milyen jó szó! Valamiféle biztonságérzetet kelt az autósban, ha bármi történik, ott van a pótkerék. Már nekem is volt rá szükségem, de nálam volt is. Feleségem az első gyermekünket várta, éppen Balatonfüredre igyekeztünk az M7-esen. Még telekocsis utasunk is volt egy fiatal hölgy személyében, no és a másik, de ő a pocakban. Egyszer csak, kb. 120 km/órás sebességnél arra lettem figyelmes, hogy a normál kormányálláshoz képest majdnem egy negyedfordulattal balra kell kormányozni. Nyugodt hangon közöltem utasaimmal, hogy defektünk van és meg fogunk állni a leállósávban.

Igyekeztem minél előbb és minél biztonságosabb helyen félreállni, ez egy behajtóágban sikerült, így legalább nem a kamionok húztak el mellettünk, hanem csak a pályára igyekvől. Nem mondom, szerencsésebb helyen is jöhetett volna a defekt. Kiszálltam, felvettem a láthatósági mellényt, ami különösen jól jött a 36 fokos melegben. Kiszállítottam a hölgyeket és átsegítettem őket a szalagkorláton, ezzel is csökkentve bármiféle veszély kockázatát.

Úgy volt, amire számítottam, jobb első defekt, totál lapos volt a gumi és persze mivel viszonylag sokat mentünk így, viszonylag nagy sebességgel, tűzforró volt az abroncs. Mivel a Balcsira mentünk, a csomagtartó tele volt a holminkkal, azokat szépen kipakoltam, hogy hozzáférjek a pótkerékhez, az emelőhöz és a csavarkulcshoz.

Annak rendje és módja szerint lecseréltem a kereket. Nálam teljes értékű 215/55R16 méretű pótkerék volt, és bár nem egyezett meg a felszerelt abroncsokkal, tökéletesen tette a dolgát Füredig, ráadásul a többivel egyező könnyűfém keréktárcsa miatt az esztétika sem romlott. Balatonon aztán az első gumis megjavította a kereket és helyreállt a világ rendje.

Szükségkerék, másképpen mankókerék

Egyrészt hely-, másrészt szintén költségtakarékossági okokból feltalálták a csökkentett méretű pótkereket is, amelyeket a garázsnyelv csak mankókeréknek nevez.

Okos dolog a kerék feletti helyet "kisímító" poliuretán anyagú betételem, szereléskor vigyázunk rá, mert könnyen törik!

Ez a kerék átmérőjében ugyan általában megegyezik a felszerelt kerekekkel, de szélességében nagyjából a fele annak. A kerék cseréje éppen úgy történik, mintha teljes értékű pótkerekünk lenne, de két fontos kitétel van:

Mankókerékkel legfeljebb 80 km/órás sebességgel haladhatunk, de ezt is ajánlatos fokozott figyelemmel tenni, kerülve a hirtelen fékezést és irányváltás, mert azért nem fog ugyanúgy viselkedni, mint a normál abroncs.

A másik fontos dolog, hogy a jármű mindennapi használatra nem alkalmas mankókerékkel szerelve, csak a feltétlenül szükséges (mondjuk a gumis műhelyig tartó) utat tegyük meg ilyen kerékkel.

A mankókereket egyaránt szerelhetjük hajtott és nem hajtott kerék helyére is, de fontos, hogy egynél több ilyen kerék nem lehet a járművön. Előfordulhat, hogy a mankókerekes üzem közben az ABS-ESP rendszer hibára áll valamilyen fordulatszám-különbség miatt. Ha az újbóli normál üzemben nem tűnik el magától, akkor diagnosztikai műszerrel rendelkező szakemberre is szükség lehet a hibajel eltűntetéséhez.

De mi van, ha nincs pótkerék?

Hogy még több helyet és pénzt spóroljunk, feltalálták nekünk a defektjavító készletet, ami egy kompresszorból és egy, a szelepen át bejuttatható anyagból áll, ami az abroncs belsejében kitölti a teret, és így tovább tud menni az autó.

Rend, fegyelem és pedantéria egy W213-as Mercedes csomagtartója alatt: balra a kompresszor és a "cucc", középen egy bevárlókosár, jobbra az EÜ-csomag és láthatósági mellények, hátul a vonószem.

Én még nem találkoztam olyan emberrel, aki ilyen rendszert használt volna. Nekem sincsen tapasztalatom vele, de ha lesz ígérem beszámolok róla. Kérdés továbbá, hogy a telefújt abroncs szerelése mennyire lesz problémamentes…

Inkább jöjjön az Assistance

Ma már az ország minden területén elérhetők a 0-24-ben hívható gumi-assistance szolgáltatók, akik mobil műhelyükkel odajönnek és ha lehet, megjavítják a sérült abroncsot. Nem éppen költségkímélő mutatvány, de nagyon hatékony!

A pótkerék sosem volt kötelező tartozék

Röviden, ha már defektünk van, a legjobb, ha van pótkerekünk még akkor is, ha az csak mankókerék. Sokan úgy gondolják, hogy a pótkerék, vagy valamelyik alternatívája kötelező tartozéka az autóknak, de ez nincs és sosem volt így.

Mindenkinek az egyéni döntése, hogy rendel-e pótkereket az autójába, ha ahhoz alapból nem jár ilyesmi. Én mindenkinek csak javasolni tudom, nagyon hasznos találmány. Viszont, ha van nálunk, akkor érdemes legalább a hosszabb utak előtt abban is ellenőrizni a nyomást, mert nagyon nagy csalódás lesz a kerékcserénél, ha a pótkerék is lapos!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..