Iveco

Próbaút-Iveco Daily CNG

2015.09.27.

A korábbiakban már olvashattak az IVECO Stralis CNG-vel, azaz sűrített földgázzal hajtott változatáról, illetve arról a programról is, amelyet a földgázüzemű járművek hazai népszerűsítésére indítottak idén márciusban. Az IVECO már hosszú évek óta fejleszt és gyárt alternatív hajtású járműveket, és ami érdekesség, hogy nem csak a nagykategóriában, hanem a kisáru-szállító szegmensben is elérhető a legtöbb, a környezetvédelem és a fenntarthatóság szempontjait figyelembe vevő fejlesztésük. Korábban már kipróbálhattuk, ugyan csak egy rövid próbaút erejéig a tisztán elektromos hajtású, vadonat új Dailyt, most pedig a CNG-s változatot is.

Az új Daily, amely az év haszonjárműve díjat is elnyerte, több szempontból is kiemelkedik a kisáruszállító szegmens paletta járművei közül. Egyedi, rendkívül robosztus megjelenése erőt és megbízhatóságot sugároz, ráadásul a fülkék kialakítása, a kissé szokatlan, de semmiképpen sem bántó megjelenés mellett rendkívül jó sikerült. Az ilyen járművek óriási hátránya, főleg a szimpla kabinos változatoknál, hogy a fülke rövidsége miatt magasabb termetű vezetők számára kényelmetlenek, szűkösek. A Daily azonban ebből a szempontból is jól szerepel. A vezetőülés egészen tág határok között mozgatható és a lábtér is megfelelő, ellentétben néhány versenytárs extrém szűkös fülkéjével. A kezelőszervek is jó helyen találhatóak, kézre esnek, a műszerfal könnyen áttekinthető. Ami még óriási erénye ennek a járműnek, már ami a napi használathoz kapcsolódik, hogy a tágasnak mondható fülkébe rengeteg pakoló rekesz kapott helyet, amelyek jó része zárható, így a papírok, dokumentumok egyéb kellékek rejtve maradhatnak az avatatlan szemlélődők elöl. A műszerfal tetején három zárható rekesz található, az ülések alatti fiókok is rengeteg holmit képesek elnyelni. A vezetőülés egyébként rugós, súlyhoz igazítható, így téve kényelmesebbé a használatot, ergonómiai kialakítására nem lehet panasz. A kormánykerék fogása jó, számos funkció már innen vezérelhető.

Az általunk kipróbált szimpla fülkés platós, 3,5 tonnás modell a markáns külső jegyeket tekintve lényegesen nagyobb jármű képét kelti. A külső tükrök kiváló kilátást biztosítanak, a vezető munkáját segíti még a sebességtartó automatika is.

Az eddigi tapasztalatok akár egy hagyományos járműről is szólhatnak, azonban a tesztautónk jelen esetben egy sűrített földgázzal üzemelő példány volt. Első és legfeltűnőbb tulajdonsága, hogy a 136 lóerős, 350 Nm nyomaték leadására képes 3 literes erőforrás hihetetlenül halkan jár. Itt nincs nyoma dízeles ketyegésnek, a CNG motorok járása sokkal inkább a benzines erőforrásokéhoz hasonlatos, és elektromos gyújtással rendelkeznek. A meglehetősen nagy teljesítményt a kipróbált járműben egy hatfokozatú, jól és pontosan kapcsolható kézi váltón keresztül juttatja tovább a hajtásláncban. Az alvázra vetve egy pillantást a gáztartályok itt találhatóak, tehát a hasznos térből nem vesznek el helyet. Emellett egy kisméretű, 14  literes üzemanyag-tartály található a fülke mögött, szintén az alvázon. Ez benzin tárolására szolgál. Egyrészt a hidegindításoknál lehet szükség rá, másrészt vésztartalékként is jó szolgálatot tesz, ha a gáz kifogyna a tartályokból. A jármű hatótávolsága, átlag 350 kilométer, így városi használatra, áruterítésre, vagy jelen jármű esetében például építési anyagok szállítására már megfelelő alternatíva. Főleg hosszabb időtávon kifizetődő a gázüzem, hiszen a jármű üzemanyag-költség 20 százalékkal veri a dízelesekét, emellett járása csendesebb és az Euro6-os előírásokat részecskeszűrő beépítése nélkül képes teljesíteni, természetesen AdBlue adagolásra sincsen szükség. Egyetlen hátrányt a gáztartályok súlytöbblete jelenthet, ami természetesen a terhelhetőség csökkentését okozza, azonban számos, a dízelmotorokhoz ma már szükséges kiegészítő berendezés, például EGR rendszer, AdBlue adagoló rendszer nincs a járművön.

Sokan mondhatják ma még és talán joggal, hogy ez mind szép és jó, de tankolni nem nagyon lehet CNG-t. Ez sem teljesen igaz, Budapesten és környékén ma már három-négy CNG kút üzemel és a már említett gázüzemet népszerűsítő program részeként, és az Unió előírásai szerint is jelentős kútszám-növekedés várható a közeljövőben.

Maga a Daily önmagában is kiváló szerkezet, variálhatóságával – 3,5-7 tonnáig, szinte minden feladatra specifikálható, áru- és személyszállításra egyaránt – vonzó megoldást jelent. Mindez kiegészülve a legújabb, alternatív hajtási formákkal még a környezettudatos vagy költségérzékeny vállalkozásoknak is felkeltheti az érdeklődését.

(A cikk az AutóKözlekedés 2015/5. számában jelent meg.)

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.09
Újabb Mercedes-Benz Citaro csuklós dízel autóbuszok jelentek meg a fővárosi utakon. Az új járművek....
2025.12.09
Japánban bejegyeztette a GR MR2 kifejezést a Toyota, és ezzel minden korábbinál közelebb került a....
2025.12.09
Michelisz Norbi egykori csapata szembe megy az Italdesign vad Honda NSX restomodjával, és egy....
2025.12.08
A klasszikusok átka, vagy dicsérete, hogy sok utánzójuk akad, olykor még az utánzókat is utánozzák....
2025.12.08
Maradna a kétéves vizsgáztatási ciklus a tíz évnél idősebb autóknál is - közölte az Építési és....
2025.12.08
Az Osztrák Posta Bécsben üzembe helyezte 6000. elektromos járművét, egy Fiat e-Scudót. A vállalat....
2025.12.08
A SEAT & CUPRA két belső előléptetést jelentett be, amelyek tovább erősítik a vállalat....
2025.12.08
A Magna elektromos autókat fog gyártani a kínai GAC gyártó számára grazi üzemében – ezt a gyártó....
2025.12.08
Biatorbágy közelében, Hegyeshalom felé nagy a torlódás - írja a Katasztrófavédelem. ..
2025.12.08
Ukrán oldalon fennálló áramszünet miatt szünetelt a határforgalom a nagyhódosi közúti....