Iveco

Próbaút-Iveco Daily CNG

2015.09.27.

A korábbiakban már olvashattak az IVECO Stralis CNG-vel, azaz sűrített földgázzal hajtott változatáról, illetve arról a programról is, amelyet a földgázüzemű járművek hazai népszerűsítésére indítottak idén márciusban. Az IVECO már hosszú évek óta fejleszt és gyárt alternatív hajtású járműveket, és ami érdekesség, hogy nem csak a nagykategóriában, hanem a kisáru-szállító szegmensben is elérhető a legtöbb, a környezetvédelem és a fenntarthatóság szempontjait figyelembe vevő fejlesztésük. Korábban már kipróbálhattuk, ugyan csak egy rövid próbaút erejéig a tisztán elektromos hajtású, vadonat új Dailyt, most pedig a CNG-s változatot is.

Az új Daily, amely az év haszonjárműve díjat is elnyerte, több szempontból is kiemelkedik a kisáruszállító szegmens paletta járművei közül. Egyedi, rendkívül robosztus megjelenése erőt és megbízhatóságot sugároz, ráadásul a fülkék kialakítása, a kissé szokatlan, de semmiképpen sem bántó megjelenés mellett rendkívül jó sikerült. Az ilyen járművek óriási hátránya, főleg a szimpla kabinos változatoknál, hogy a fülke rövidsége miatt magasabb termetű vezetők számára kényelmetlenek, szűkösek. A Daily azonban ebből a szempontból is jól szerepel. A vezetőülés egészen tág határok között mozgatható és a lábtér is megfelelő, ellentétben néhány versenytárs extrém szűkös fülkéjével. A kezelőszervek is jó helyen találhatóak, kézre esnek, a műszerfal könnyen áttekinthető. Ami még óriási erénye ennek a járműnek, már ami a napi használathoz kapcsolódik, hogy a tágasnak mondható fülkébe rengeteg pakoló rekesz kapott helyet, amelyek jó része zárható, így a papírok, dokumentumok egyéb kellékek rejtve maradhatnak az avatatlan szemlélődők elöl. A műszerfal tetején három zárható rekesz található, az ülések alatti fiókok is rengeteg holmit képesek elnyelni. A vezetőülés egyébként rugós, súlyhoz igazítható, így téve kényelmesebbé a használatot, ergonómiai kialakítására nem lehet panasz. A kormánykerék fogása jó, számos funkció már innen vezérelhető.

Az általunk kipróbált szimpla fülkés platós, 3,5 tonnás modell a markáns külső jegyeket tekintve lényegesen nagyobb jármű képét kelti. A külső tükrök kiváló kilátást biztosítanak, a vezető munkáját segíti még a sebességtartó automatika is.

Az eddigi tapasztalatok akár egy hagyományos járműről is szólhatnak, azonban a tesztautónk jelen esetben egy sűrített földgázzal üzemelő példány volt. Első és legfeltűnőbb tulajdonsága, hogy a 136 lóerős, 350 Nm nyomaték leadására képes 3 literes erőforrás hihetetlenül halkan jár. Itt nincs nyoma dízeles ketyegésnek, a CNG motorok járása sokkal inkább a benzines erőforrásokéhoz hasonlatos, és elektromos gyújtással rendelkeznek. A meglehetősen nagy teljesítményt a kipróbált járműben egy hatfokozatú, jól és pontosan kapcsolható kézi váltón keresztül juttatja tovább a hajtásláncban. Az alvázra vetve egy pillantást a gáztartályok itt találhatóak, tehát a hasznos térből nem vesznek el helyet. Emellett egy kisméretű, 14  literes üzemanyag-tartály található a fülke mögött, szintén az alvázon. Ez benzin tárolására szolgál. Egyrészt a hidegindításoknál lehet szükség rá, másrészt vésztartalékként is jó szolgálatot tesz, ha a gáz kifogyna a tartályokból. A jármű hatótávolsága, átlag 350 kilométer, így városi használatra, áruterítésre, vagy jelen jármű esetében például építési anyagok szállítására már megfelelő alternatíva. Főleg hosszabb időtávon kifizetődő a gázüzem, hiszen a jármű üzemanyag-költség 20 százalékkal veri a dízelesekét, emellett járása csendesebb és az Euro6-os előírásokat részecskeszűrő beépítése nélkül képes teljesíteni, természetesen AdBlue adagolásra sincsen szükség. Egyetlen hátrányt a gáztartályok súlytöbblete jelenthet, ami természetesen a terhelhetőség csökkentését okozza, azonban számos, a dízelmotorokhoz ma már szükséges kiegészítő berendezés, például EGR rendszer, AdBlue adagoló rendszer nincs a járművön.

Sokan mondhatják ma még és talán joggal, hogy ez mind szép és jó, de tankolni nem nagyon lehet CNG-t. Ez sem teljesen igaz, Budapesten és környékén ma már három-négy CNG kút üzemel és a már említett gázüzemet népszerűsítő program részeként, és az Unió előírásai szerint is jelentős kútszám-növekedés várható a közeljövőben.

Maga a Daily önmagában is kiváló szerkezet, variálhatóságával – 3,5-7 tonnáig, szinte minden feladatra specifikálható, áru- és személyszállításra egyaránt – vonzó megoldást jelent. Mindez kiegészülve a legújabb, alternatív hajtási formákkal még a környezettudatos vagy költségérzékeny vállalkozásoknak is felkeltheti az érdeklődését.

(A cikk az AutóKözlekedés 2015/5. számában jelent meg.)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....