Dakar

Problémamentes volt a negyedik szakasz a Toyota-csapat számára

2023.01.06.

A négyszeres győztes címvédő előnye már 22 perc fölé nőtt a második helyezett előtt.

Még a tapasztalt dakarosok is úgy nyilatkoztak, hogy olyan sok dűnét még soha nem kellett egyetlen versenynapon megmászniuk, mint a 2023-as verseny negyedik napján, a Hail térségében bonyolított, 425 kilométer hosszúságú hurokszakasz során. A szelektív első 150 és az utolsó 20 kilométerén csak óriásdűnék vártak a mezőnyre, közte pedig köves, sivatagi úton kellett száguldani.

A feladatot kiválóan oldotta meg Nászer el-Attija és a navigátora, Mathieu Baumel, akiknek a viszonylag eseménytelen, de igen kimerítő 4. szakasz után az összetettben közel 5 perccel, 18 perc 18 másodpercre növelték előnyüket a második helyen álló, privát Toyota Hilux T1+-t hajtó Jazid al-Radzshi előtt. Csupán egyetlen defekt hátráltatta a katari szupersztárt és francia navigátorát ezen a napon, így a 4. leggyorsabb időt érték el, mindössze 2 perc 6 másodperccel lemaradva a szakaszgyőztes Sébastien Loeb mögött.

A 217-es rajtszámú gyári Toyotát vezető Henk Lategan és Brett Cummings is jól teljesített, egyetlen defekt nélkül mentek végig a szakaszon. Másodikként indultak, ami kissé körülményessé tette a helyes útvonal megtalálását. Azonban találtak egy jó tempót, és rátapadtak a második helyen végző, Stéphane Peterhansel Audijára, ami tapasztalatgyűjtésnek sem volt utolsó a fiatal dél-afrikai páros számára. Így végül mindössze 7 perc 23 mp-es hátrányban értek célba a szakaszgyőztes Loebhöz képest.

Az első szakaszon kapott jelentős, 20 perces büntetés ellenére Lateganék feljöttek az 5. helyre az összesített rangsorban, mindössze 45 perc 25 másodperccel elmaradva el-Attijától, és 13 percnél kevesebbel elmaradva a 4. helyezett Carlos Sainztól.

A 4. szakasz Giniel de Villiers és a navigátora, Dennis Murphy számára is viszonylag eseménytelen, problémamentes versenyzést hozott. Csak a 27. autóként indultak a szakaszon, ami hátráltatta a haladást a nedves homokban, amely a szakasz kezdetét jellemezte. Azonban a nehézségek ellenére keményen nyomták a gázt és sokat előztek, így végül a 9. leggyorsabb időt teljesítették a szakaszon, 16 perc 11 másodperccel lemaradva a győztesektől.

Ezzel az eredménnyel az összetettben a 7. helyen álltak, bár hátrányuk csapattárssal, Nászer el-Attijához képest 48 perc 13 másodpercre nőtt. Viszont csak kevesebb mint 3 perccel voltak lemaradva a 6. helyen álló, privát Overdrive Toyotával versenyző Lucas Moreas/Timo Gottschalk párostól, és az 5. helyen álló csapattársaktól, a Lategan/Cummings alakulattól.

Újabb szakaszgyőzelmet hozott a Toyota Gazoo Racing számára az 5. szakasz

A 2023-as Dakar 5. szakasza ismét egy hurok volt, vagyis a Hail városa melletti bivaknál kezdődött, és ott is ért véget (ahol a felhőszakadás káoszt okozott két nappal ezelőtt). Egy 145 km-es összekötő vezetett a tábortól a szelektív rajtjáig, majd egy 374 km-es pályát kellett teljesíteni. Végül levezetésképp egy 130 km-es összekötő után lehetett visszajutni a bivakba.

Újabb nehéz, dűnemászós nap volt ez, amelyen Nászer el-Attija és navigátora, Mathieu Baumel megszerezte a második szakaszgyőzelmét. A páros 4 óra 13 perc 23 másodperc alatt teljesítette a 374 km-es szelektívet, így 1 perc 57 másodperccel megelőzték a második helyezett Carlos Sainz/Lucas Cruz kettőst, pedig az Audi ezen a szakaszon az FIA döntése értelmében 11 lóerővel nagyobb teljesítményt használhatott, mint korábban. Ez a szakaszgyőzelem megerősítette a toyotás címvédők vezetését az összesített tabellán, most már 22 perc 36 másodperccel előzik meg a második helyen álló Peterhansel/Boulanger kettőst.

Az 5. szakasz nehezebb volt a Toyota Gazoo Racing két másik párosa számára. Henk Lategan és navigátora, Brett Cummings a 6. leggyorsabb időt érte el ma, mintegy 12 perc 33 másodperccel elmaradva el-Attija és Baumel győztes idejétől. A dél-afrikai páros úgy jellemezte a terepet, hogy az „bünteti” az autót és a testüket is, a nap nagy részében kimondottan nehéznek találták a versenyzést. Időt veszítettek, amikor a szelektív korai szakaszában az egyik gumijuk pereme lecsúszott a felniről egy kemény landolás után, és majdnem hasonlóan jártak a szakasz vége felé is, de akkor az abroncs magától visszatalált a helyére, és a legénységnek sikerült második kerékcsere nélkül teljesítenie a szelektívet. Összesítésben továbbra is az 5. helyen állnak, 57 perc 58 másodperccel lemaradva az élen álló csapattársaktól.

Giniel de Villiers és Dennis Murphy is kihívásokkal teli napot zárt. A zord terep megviselte a testüket, de így is a 8. leggyorsabb időt értek el ezen a napon, 19 perc 44 másodperccel lemaradva a győztes mögött. Megőrizték a 7. pozíciójukat az összetettben, 1 óra 7 perc 57 másodperces hátrányban vannak.

Nyilatkozatok az 5. szakasz után:

Glyn Hall, a TGR Dakar csapatfőnöke: „Ma láthattuk az FIA Technológiai Egyenértékűségének (EOT) megvalósítását, egy olyan rendszerét, amely a T1 kategóriában jelentősen eltérő hajtástechnológiájú autók teljesítményének kiegyensúlyozására szolgál. A számítások meglehetősen összetettek, de lényegében az összes élcsapat egyetértett ezzel a rendszerrel a verseny kezdete előtt. És bár némileg meglepett minket az eredmény, ez összhangban van a szabályokkal és az előzetes megállapodásunkkal. Ez az egész évben érvényben lesz a Tereprali-világbajnokság (W2RC) versenyein. Az EOT-t a pihenőnap során újraértékelik. Mi csak a saját versenyünkre és a saját eredményeinkre koncentrálunk, és rendkívül elégedettek vagyunk Nászer és Mathieu mai győzelmével.”

Nászer el-Attija: „Jó szakasz volt a mai a számunkra, bár könnyűnek nem mondanám. Főleg a testünknek volt nehéz kibírnia, de ennek ellenére sikerült keményen nyomni a gázt, és nagyon boldog vagyok, hogy megnyertük a szakaszt. Még hosszú út áll előttünk, de jelenleg boldogok vagyunk, hogy az élen állunk. Természetesen továbbra is megpróbáljuk növelni az előnyünket, egyelőre elégedettek vagyunk azzal, hogy vezetjük az összetettet.”

Henk Lategan: „Jól kezdtük a szakaszt, követtük a nyomokat a homokban. De aztán problémánk adódott az egyik gumival, mielőtt beértünk volna a dűnék közé. Kicsit küszködtem a dűnékkel, főleg azokhoz képest, akik már évek óta versenyeznek rajtuk. Ma kapott néhány kemény ütést a futómű, de összességében megkönnyebbültem, hogy túl vagyunk ezen a nagyon kemény szelektíven.”

Giniel de Villiers: „Nagyon fizikai szakasz volt a mai, kemény próbatételt jelentett a testnek és különösen a nyaknak. Végtelen tevefüves mezők és nagyon trükkös dűnék vártak ránk. Néhányszor beletört a bicskánk, és le kellett lassítanunk, mielőtt újra támadásba lendültünk.”

A 2023-as Dakar hatodik szelektív szakasza Hailból indul, azonban az eredeti terveket felborította az időjárás. Mivel a tervezett célállomást Al-Duwadimiban elmosta a két nappal ezelőtti özönvíz, a rendezők módosították a programot: a szelektív hossza 467 kilométer helyett 357 kilométer lesz, Al-Duwadimi helyett pedig a mezőnynek egyenesen a fővárosba, Rijádba kell mennie, ahova egy 298 kilométer hosszú összekötőn jutnak el. Az 5. szakaszt további három követi, mielőtt a verseny a Rijádban tartandó pihenőnaphoz érne.

Az összetett állás 5 szelektív szakasz után:

1. Nászer el-Attija Toyota 20:47:36mp
2. Stéphane Peterhansel Audi +22:36mp
3. Jazid al-Radzshi Overdrive Toyota +27:01mp
4. Carlos Sainz Audi +34:52mp
5. Henk Lategan Toyota +57:58mp
6. Lucas Moraes Overdrive Toyota +1:01:43mp
7. Giniel de Villiers Toyota +1:07:57mp
8. Mattias Ekström Audi +1:35:56mp
9. Martin Prokop Ford +1:52:05mp
10. Romain Dumas Rebellion +1:52:10mp

Fotó: Toyota Gazoo Racing

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....