Lexus

Provokatívan szép és egyszerű villanyautók érkeznek a Lexustól

2023.10.25.

Futurisztikus, mégis teljes mértékben funkcionális tanulmányautót mutatott be a 2023-as Japán Mobilitási Kiállításon a Lexus. Bár az LF-ZC űrhajónak tűnhet, a benne felvonultatott műszaki és technológiai vívmányok már a megvalósulás küszöbén állnak, így 2026-ban sorozatgyártásba kerülhet a szélsőségesen áramvonalas, kiemelten emberközpontú szedán, nyomdokain pedig egész modellcsaládok érkezhetnek.

A Lexus célkitűzése, hogy 2035-től kizárólag elektromos járműveket gyártson, ez azonban a jelenlegi járműhajtási és -gyártási technológiákkal nem megvalósítható. Ezért olyan új, moduláris szerkezetet kell kifejleszteni és bevezetni, amely alapjaiban értelmezi újra a jármű-architektúra fogalmát; ezzel teljes mértékben integrálva egy mindenre kiterjedő, új szoftverplatformot kell kidolgozni; és mindezeket egy forradalmian újszerű gyártási technológiával társítani.

Ennek a Lexus minden tevékenységére kiterjedő megújulásnak lesz az első, kézzel fogható eredménye az a középkategóriás modell, amelyet 2026-ban hoz forgalomba a Lexus, és amelynek előtanulmányát most, az első ízben megrendezett Japán Mobilitási Kiállításon mutatta be a gyártó.

Az LF-ZC tanulmányautó nevében az első három betű könnyen megfejthető, a negyedik azonban nem a méretosztályra utal, hanem a koncepció küldetésére: ez a jövőbeli, zéró károsanyag-kibocsátású Lexus ugyanis katalizátorként hivatott szolgálni, amely felgyorsítja az elektromos mobilitás új korszakával együtt járó lehetőségek – a fokozott menetdinamika, a korlátok nélkül megvalósított formanyelv, és a soha nem tapasztalt, exkluzív ügyfélszolgálatások – kibontakoztatását.

A Lexusnak már most rendelkezésére állnak olyan, digitális technológiák, amelyek a korábbi, mechanikus fődarabokat helytakarékos, kis tömegű megoldásokkal váltják ki – ilyen a Lexus RZ fedélzetén megismert Direct4  összkerékhajtási technológia, vagy az elektronikus (by-wire) kormánymű. Ezek mentén tovább haladva az LF-ZC még koncentráltabb formában lesz képes megvalósítani a vezető és a jármű egységét, nem egyszerűen átmentve a vezetés élményét az elektromos mobilitás korába, hanem a teljes testre szabhatóság révén új magaslatokba emelve azt.

Az LF-ZC és kortársai által alkalmazott, új generációs prizmatikus akkumulátorok hozzávetőlegesen megduplázzák az elérhető hatótávolságot, miközben kompakt helykihasználásuk révén soha nem tapasztalt szabadságot biztosítanak a formatervezőknek. A „provokatív egyszerűség” dizájnkoncepció elnevezése magáért beszél: az LF-ZC mentes minden sallangtól, lényegre törő kialakítása mégsem puritán, hanem erőteljes érzelmi töltésű értékeket közvetít.

Az aerodinamikai és egyéb funkcionális elemek a szerkezet szerves részévé válnak, ami még kompaktabb, még egyszerűbb konstrukciót eredményez. Mindennek köszönhetően az autó szokatlanul csekély magasság mellett biztosít kiemelkedő helykínálatot (4750 x 1880 x 1390 mm; 2890 mm tengelytáv), miközben a karosszéria közegellenállási együtthatója (Cw) minden eddiginél kedvezőbb: 0,2-nél is alacsonyabb lehet.

A vezetés élményében a vadonatúj koncepció szerint kialakított vezetői környezet is kulcsszerephez jut. A teljesen sík padló és az előretolt utastér fölé feszülő, panoráma üvegfelületek szokatlanul szellős, nyitott környezetet eredményeznek. A térérzetet azzal fokozták a tervezők, hogy a kezelőszerveket koncentráltan, a vezető közvetlen közelében helyezték el.

A vezetéshez kapcsolódó rendszerek a lapos kormánytól balra, a kényelmi és szórakoztató funkciók az attól jobbra található, érintésérzékeny felületről vezérelhetők, így fizikailag is elkülönülnek a két agyfélteke által felügyelt területek. A vezető tájékoztatására a szélvédő tövében elhelyezett kijelző, valamint az ennek kétoldalán elhelyezett digitális visszapillantó monitorok szolgálnak – a sofőr fejének mozgatása nélkül képes áttekinteni környezetét. Az ember-gép interfész végső eleme a kiterjesztett valóságot alkalmazó head-up display.

Hagyományos központi érintőképernyő nincs: helyette az első utas előtt található egy széles formátumú, minden jellemzőjében testre szabható kijelző. Ezzel teljes mértékben elkülöníthetők a vezetéshez és az utazáshoz szükséges támogató digitális szolgáltatások, ami biztonságosabbá és pihentetőbbé teszi a vezetést.

A kezelőfelületnek része a Komornyik (butler) néven emlegetett, hangfelismerő mesterséges intelligencia is, amely képes az önálló tanulásra. Így a felhasználók preferenciáit kiismerve olyan, személyre szabott beállításokat tud aktiválni, amelyek túlmutatnak az ügyfelek által megfogalmazott igényeken: a jövő Lexusa elébe megy a tudatos vágyaknak, és mintegy ráérez arra, hogy valójában mire van szüksége gazdáinak.

Ennek a figyelmes szolgáltatásnak a vadonatúj Arene operációs rendszer ad kereteket, amely sokoldalúbb a ma szokásos infotainment technológiáknál: a jármű összes főrendszerének működését képes összehangolva a felhasználó elvárásaihoz igazítani. Önmagában nem új koncepció az autóiparban, hogy a steer-by-wire digitális kormányművet – a jármű álló helyzetében – szimulációs játékok, e-sport versenyek kontrollerjeként használja fel az ügyfél.

A Lexus azonban ezt az elképzelést is tovább fejleszti: a virtuális környezetben alkalmazott beállítások ugyanis vezeték nélküli szoftverfrissítés (OTA) formájában telepíthetők lesznek az autóba, így a jármű és gazdája szó szerint együtt fejlődhetnek, és idővel összeszokva tökéletesen érezhetik egymás legapróbb rezdüléseit is.

A bevezetőben említettük a gyártástechnológiák alapvető megújításának a szükségességét. Ezt két irányból is támogatja a Lexus LF-ZC. Egyrész az innovatív anyaghasználat révén: a beltéri felületek, kárpitanyagok jelentős része fenntartható forrásból származó, korlátok nélkül újrahasznosítható, teljesen természetes nyersanyagból: bambuszrostokból készül.

Ennél is messzebb mutat az a gigacasting öntési technológia, amelyet alkalmazva a vázszerkezetet mindössze három – első, középső és hátsó – nagyméretű elemből állítják össze. Ez a gyártást gyorsabbá és olcsóbbá, a szerkezetet szilárdabbá, ezáltal biztonságosabbá és tartósabbá teszi. További előny, hogy a hajtáslánc elemeit – az akkumulátort, a kábelkötegeket, a vezérlő egységeket és a motorokat – már az összeszerelés korai fázisában be lehet építeni a szerkezetbe, így az autó már születése előtt önjáróvá válik. Ez feleslegessé teszi az összeszerelő sorok használatát: a gyártás alatt álló járművek „saját lábukon” haladhatnak az egyes fázisok között, ami rugalmasabb, helytakarékosabb, olcsóbban telepíthető összeszerelő üzemeket eredményez.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....