női autósok

Repülő csajok, hűtlen nők a volánnál

2022.10.23.

Hiába bizonyítottak versenypályán, sivatagban, az előítéletek nem gyengülnek, pedig sok női pilóta nem csak feleségként ismert az autósportban.

Millió sztereotípia szól a női vezetőkről, a többség bénábbnak tartja őket a forgalomban. Személyes tapasztalatom jóval kedvezőbb. Hogy miért? Hölgyismerőseim többsége fiatalon szerzett jogosítványt és mindennap autózik, vagyis nincs bennük az a gátlás, amit a korosabb férfiak éreznek, amikor nem éppen fiatalon szerzett jogosítványukkal használják autójukat, amit szívós munkával összekuporgatott pénzükből vásároltak. Ráadásul sok közülük csak hétvégén, jeles ünnepnapokon vezet, ami meg is látszik a szombati, vasárnapi és halottak napi, valamint karácsonyi közlekedésen.

Félre az előítéletekkel!      Forrás: Opel

Ezek a szubjektív tapasztalatok, a felmérések vegyesek, van köztük nőpárti és nőellenes, sokszor országtól, portáltól függ, hogyan viszonyulnak a szebbik nemhez a férfiak, a törvényhozók, kiállításrendezők, sportszervezők.

Szerény, de érdekes a Grando online pláza autókkal kapcsolatos felmérése, melyből kiderült, hogy a nők 26 százaléka márk-hű, 10 százaléka márkafüggő, 27 százaléka hajlamos a márkák közötti ingadozásra, 17 százalékukat pedig akciók befolyásolják vásárláskor.

nem ítrnék márkát, de egy vezető autómárka igazgatója a genfi autószalonon hívta fel a figyelmemet arra összefüggésre, hogy mindig a gyengébb minőségű tömegmodellek mellett állnak a legattraktívabb hölgyek, méghozzá a legnagyobb....dekoltázzsal. Érdekes következtetés.

Készülődés a genfi autószalonon    Fotó: Boros Jenő

Mindig érdekeltek a jó autók, a szépnők, fotósként ők töltötték ki életem nagy részét, de eszembe nem jutott ilyen képletet kreálni. Az idézett szakember dolgozott német prémiummárkánál és olasz tömeggyártónál, így valószínűleg szélesebb rálátása volt a témára, így megpróbáltam ilyen szemmel is nézni a standokat. Lehet, hogy mázlim volt, de a nemzetközi rendezvényeken mindig gyönyörű volt a felhozatal, ráadásul a kiválogatott hölgyek nagyon is tájékozottak voltak a kiállított autókról, amit több nyelven is bizonyítottak. Szóval nem csak szépségük miatt kerültek a show-ba.

Tengerparti fotózás Bond lánnyal és autóval: Naomi Harris és Range Rover     Forrás: LSB

Apropó, a női szépség: sokakat zavarhatott, mert fura emancipációs trend indult a 2015-ös évben, amikor a jobbítónak szánt ötletek rosszul sültek el.

Az autókiállítások fontos szereplőit, az újdonságok mellett pózoló fotómodelleket/manökeneket tette tiltólistára a 16. Sanghaji Nemzetközi Autó Expó rendezősége. Indoklásuk szerint nem kívánatosak a standokon a kihívó, vagy lenge ruházatú hoszteszek, akik nagy vonzerőt gyakoroltak a szakkiállítás látogatóira és akiknek száma nem mellékesen meghaladta a nyolcszázezret.

A tendencia folytatódott a versenypályákon is: eltűntek a lányok a 2015-ös Le Mans rajtrácsáról. A rendezők magyarázata szerint a gridgirlök eltüntetése a nők szerepének megváltozásával függ össze.

A trendet folytatni akarták a Forma 1-ben is, de a valenciai Európa Nagydíjon felvonultatott fiúk közel sem arattak sikert a gyönyörű hölgyek, a bukta után minden maradt a régiben.

Michéle Mouton, aki a legendás Quattróval  lett sikeres                       Forrás: Audi AG

A lányokat egyébként sem lehet kitiltani a rajtrácsról, hiszen egyre több köztük a pilóta. gyorsasági motoros világbajnokságot nyerte a spanyol Ana Carrasco, nem is akármilyen csatában, Magny-Cours-ban, ahol a Supersport 300-as kategória utolsó futamának utolsó kanyarjában dőlt el a cím sorsa.

Két kerékéken már ünnepelhettünk női világbajnokot, de meddig kell várni erre az autóknál?

Annyi biztos, hogy több szerencsétlen és tragikus kísérlet után 2019-ben indult az FIA által meghirdetett Formula W, (woman) bajnokság, melynek autói már ismertek a Forma 3-ból.

A David Coulthard által is támogatott szériában másfélmillió dollárnyi összeget osztottak szét, hogy a mezőnyben ne a hozott szponzoráció mértéke, hanem a tehetség, pontosabban a válogatón elért eredmény számítson.

A Formula Woman Alfa csapata                       Forrás: FIA

A W-Series sorozatba szereplő Jamie Chadwick (Williams), Jessica Hawkins (Aston Martin) Sophie Florsch (Alfa Romeo) után Abbi Pulling (Alpine) is bekerült a F1 akadémiába. Catherine Bond Muir, a W-Series vezérigazgatója szerint kiemelkedett a mezőnyből Naomi Shiff, aki a brit Sky Sports szakkommentátora.

A FIA Nemzetközi Automobil Szövetsége női részlegének korábbi vezetője, Michèle Mouton az induláskor íígy nyilatkozott: Ha a W-Series egy olyan tehetségkutató csatorna, amely több fiatal nőt vonz a motorsportba, és lehetővé teszi a magasabb kategóriákba jutást, ahogyan a Girls on Track gokartprogramunk teszi, akkor támogatom!

Ha nem, akkor szerintem ez a bajnokság továbbra is korlátozott és diszkriminatív, mivel a nők csak egymás ellen versenyezhetnek. A legjobbak már egyébként is profi csapatokhoz szerződtek és nem a W Series-ben versenyeznek.

Juta Kleinschmidt pilótként nyert Paris-Dakart      Forrás: Misibishi MC

A kategória kudarcát jelzi, hogy anyagi okok miatt nem közvetítették az idei október első hétvégéjén megrendezett szingapúri Forma 1-es verseny Formula Woman szabadedzését, de ennél is rosszabb hír, hogy vélhetően elmarad naptárban betervezett amerikai túra. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy eddig egyik hölgypilóta sem kapta meg eddig a karrierépítésre ígért félmillió dolláros javadalmazást.

Nem túl hosszú a női autóversenyzők névsora, pedig néhányan már bizonyították tehetségüket. Az előbb idézett francia Michéle Mouton Audi Quattroval alig maradt le az 1982-es rali világbajnoki címről, a német Jutta Kleinschmidt 2001-ben gyári Mitsubishi Pajeróval megnyerte a Dakart, Danica Patrick az Indycar-sorozatban lett első a 300 mérföldes futamon, Motegiben.

Keszthelyi Vivien látványos, de szerencsés repülése   Forrás: LSB

A magyar lányok közül kiemelkedik az Audi R8-assal versenyző Keszthelyi Vivienne, aki Suzuki swiftes repülése után sem ijedt meg, sőt, Audi TT-vel is sikeres volt: 2016-ban tíz győzelemmel és két második helyezéssel nyerte a 2000 cm3-es túraautó-kategória abszolút országos bajnoki címét.

Bús Edina 2011-ben, majd következő évben megnyerte a Lotus Ladies Cup bajnokságot, 2013-ban pedig a BFR Driver Academy Kupát és az I. Synergon kupát.

Vivienne Audival is jól ment   Fotó: Boros Jenő

Az autóspor női úttörője a nápolyi születésű Maria Teresa de Filippis, aki 1958-ban lovaglás után állt rajthoz Maseratival Monacóban, majd még két futamon Porschével: a Belga GP-t kétkörös hátránnyal fejezte be, ezután kiszállt a Forma 1-ből. A következő nő az olasz Lella Lombardi volt, aki az 1975-ös Dél-Afrikai Nagydíjon mutatkozott be.

Giovanna Amati személyében az 1992-es Forma 1-es szezonban próbálkozhatott női pilóta, aki az az első három futamra kapott lehetőséget a Brabhamtől, de Dél-Afrikában, Mexikóban és Brazíliában sem tudta kvalifikálnia magát a legjobb 26 közé a 30 fős mezőnyben.

2014-ben az akkor 31 éves Susie Stoddart, az AMG-Mercedes csapatfőnök Toto Wolff későbbi felesége versenyzett Forma 3-ban, körözött F1-es Willimas autóval, indult a DTM-ben.

A Forma-1-es autóval tesztelt a spanyol Maria de Villota 2021. június 27 a Marussiánál, ám a bokszutcában álló kamionplatónak ütközött és súlyos fejsérülést szenvedett, megvakult, majd a baleset következményeként 2013-ban elhunyt.

Az egykori Dakar-győztes Juta  Kleinschmidt idén az ABT csapattal hajt az Extreme sorozatban

A jelenleg is tartó villanyautós Extreme E Odyssey sorozat mind a tíz csapatának autóját vegyes párosok vezetik felváltva, a világ legelhagyottabb helyein rendezett futamokon részt vesz a Dakar győztes Juta Kleinschmidt, a többszörös ausztrál ralibajnok Molly Taylor, a tizenháromszoros Trial- és ötszörös Enduro-világbajnok Laia Sanz, valamint Claudia Hurtgen.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..