Mi kerül ezen ennyibe
Rendkívüli fontossággal bír a jármű karosszériájának korszerű technológiával és anyagokkal történő lakatolása. A gyárban meghatározott gyűrődési zónákban esett deformációk, törések helytelen kijavítása, a járműben utazók sérüléséhez is vezethetnek az esetleges autóbalesetek során. Kiváló minőségű munkát tehát csak drágább, ám modernebb eszközök használatával lehet elérni. A darabnak és anyagnak megfelelő hegesztési varratok kiválasztása és elkészítése a szakember precíz munkáját, többéves tapasztalatát és szakszerű hozzáállását igénylik, nem véletlen tehát, hogy a javítófényezés mellett ez minősül az egyik legdrágább autójavítási tevékenységnek.
Jogszabályi úton szigorúan meghatározott, hogy kik végezhetnek hegesztéssel történő javítást és felújítást. Önálló hegesztési munkálatokat csak az végezhet, aki legalább szakirányú középfokú szakképesítéssel, hegesztési munkák végzésére is jogosító szakmunkás bizonyítvánnyal, eredményesen vett részt egy képesítő tanfolyamon vagy pedig hegesztő szakmunkás bizonyítványt szerzett. Ezek azonban csak a személy végzettségére vonatkozó feltételek voltak, ezen kívül még az adott hegesztési technológiából (amit a műhelyben alkalmaznak) oktatásban kell részesülnie, alkalmas minősítéssel kell rendelkeznie az egészségügyi vizsgálaton, munkavédelmi oktatáson kell átesnie, illetve a feljebb említett tűzgyújtási engedélyt is meg kell szereznie.
A hegesztési eljárások közül a leggyakrabban a bevontelektródás kézi ívhegesztéssel, fogyóelektródás hegesztéssel (MIG/MAG), volfrámelektródás ívhegesztéssel és az ellenállás hegesztéssel lehet találkozni a műhelyekben. A berendezések vételárán felül, az anyagok/elektródák folyamatos utánpótlásáról és a beszerzésüket megelőző infrastruktúra kiépítéséről is gondoskodni kell, a stabil hegesztőáram biztosításának érdekében. Az ilyen típusú tevékenységek munkavédelmi előírásai is szigorúak.
A karosszéria javítás folyamán például tűzálló takarókkal védeni szükséges a lakkozott, műanyag, és üveg felületeket a fémmegmunkálás és hegesztés közben keletkező szikráktól, és melléktermékektől, ahogy a járművek utasterét is a szennyeződésektől. Ezen a területen szinte soha nem lehet elég körültekintő és gondos az ember!
A ponthegesztések és védőgázos hegesztések is veszélyt jelenthetnek a modern gépkocsik elektronikai rendszereire nézve, így a nem kellő alapossággal eljáró javítás nagyobb kárt tehet adott esetben a járműben, mint amiért az odaérkezett a műhelybe!
Helyreállítás közben, mielőtt konkrétan a fényezés előkészítésre kerülne a sor, a gépkocsi elemeit teljes mértékben összeállítja a gondos szakember, helyükre illeszti őket, a hézagokat beállítgatja, készre szereli gyakorlatilag az autót.
Ezek végeztével újra szétszedi és fényezésre átadja a járművet, így elkerülve az olyan utólagosan felmerülő kényszer megoldásokat, mely már óhatatlanul a lakkozás sérüléseivel járna! A fényezés és a szárítás természetesen speciális, erre kifejlesztett kamrában zajlik, mindig az igény szerinti anyagokkal.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!