Opel

Ritkítja a verziók számát az Opel - ez a helyes irány?

2022.08.09.

Henry Ford már autógyártás korai éveiben felismerte, a komplexitás nem tesz jót a gyártási folyamatoknak. Épp ezért döntött úgy, hogy a T-Modell-ből csak néhány verzió lesz és azokból lehet választani, nincsenek különleges kérések. Persze nem csak ez volt az egyetlen ok, de sokat segítettabban, hogy közel 20 év alatt kevesebb mint felére csökkent az autó ára. Ha nem is ilyen mértékű, de hasonló irányú folyamatok indulhatnak/indulhattak el mostanában.

Néhány évvel ezelőtt az ICDP kutatószervezet készített egy felmérést, mellyel azt akarták demonstrálni, hogy milyen felfoghatatlanul sok verzió érhető el egy-egy modellből és azok jelentős része mennyire felesleges. A konkrét modelleket sajnos nem nevezhette meg az ICDP, de nem is ez a lényeg. Egy nagy darabszámban eladott szedán 15 féle motorral érhető el – ezek közül 3 jelentette az eladások 80%-át. Egy prémium szedán modellen 580 féle motor-felszereltség kombináció érhető el: ezek közül 90 jelentette az értékesített autók 90%-át, 344 verzióból pedig évente mindössze 20 darabot adtak el.

De a legsokkolóbb egy népszerű, tipikusan menedzserek által használt autó: ha minden egyes opciót figyelembe véve meg akarnánk építeni az összes elérhető verziót, az ősrobbanástól kezdve a mai napig, naponta 1000 autót gyártva még mindig csak a lehetőségek felénél tartanánk.

Mára sok minden megváltozott, szinte minden gyártó egyszerűsíti a választékot, de azért vannak kivételek.

84%-kal kevesebb verzió érhető el az új Astrából, mint a régi modellből, ha a fényezést nem vesszük figyelembe. A választék öt motorra, két sebességváltóra, három felszereltségi szintr és hat extrára korlátozódik, tehát 180 kombináció érhető el a színek kivételével. Ha nincs korlátozás a választások kombinálására, még mindig valamivel több mint 1000 verzió érhető el a hét festési színnel együtt. Így az új Astra konfigurálása jó esetben két perc alatt megoldható.

Ezzel szemben áll például az Audi SQ5, ahol a sok lehetőség egyike a Matrix LED adaptív fényszórók, amelyek OLED hátsó lámpákkal vannak kombinálva. Ez ésszerű megközelítésnek tűnik, de valójában további három lehetőség van a hátsó lámpából, amelyekből a megrendeléskor ki kell választani az ügyfélnek tetszőt. Ezek jó eséllyel valójában szoftveresen konfiguráltak, nem pedig fizikailag eltérő világítóegységek, de ennek ellenére ez egy újabb választás, amelyet a vevőnek kell meghoznia. A különféle kombinációk megértése és kiválasztása az Audi konfigurátoron keresztül valószínûleg legalább két órát vesz igénybe, nem pedig két percet.

Az egyik oka az egyszerűsítésnek a gyártás egyszerűsítése. Jó eséllyel ez oka annak, hogy a Tesla úgy döntött, olyan felszereltségeket épít be autóiba, amelyek ezután szoftveresen feloldhatóak – megszűnik az ellátási lánc bonyolultsága, miközben továbbra is hagy választási lehetőséget az ügyfelek számára.

Szintén az egyszerűsítés irányába terelte a gyártókat a 2017-ben bemutatott és nem sokkal később be is vezetett WLTP mérési rendszer, melynek keretein belül egy adott modell rengeteg verzióját le kellett tesztelni, például minden egyes kerékméret külön tesztet igényelt. A tesztkapacitás gyorsan megtelt, így közvetlenül emiatt is “egyszerűsödtek” az autók.



Emellett az okok között még említendő az online értékesítés terjedése. Bár még gyerekcipőben jár, az újonnan bemutatott modellek jelentős részét szeretnék online eladni a gyártók, egy internetes vásárlót pedig könnyen elijeszt, ha túl bonyolult az autó összeállítása.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.10.03
A Toyota fél tucat méretosztályban dobogós helyezést ért el, illetve minden létező összesítésben....
2022.10.03
Korábban is írtunk már az előfizetéses autóhasználatról, mint a jövő egyik fontos szolgáltatásáról....
2022.10.03
A német Tesla üzemben hónapok óta nem működik sem a tűzjelző rendszer, sem pedig a tűzoltó rendszer....
2022.10.03
A kerékpárutak használatára, a motorteljesítmény helyett a végsebesség korlátozására és a....
2022.10.03
Immáron hagyománnyá vált, hogy Kiss Norbi szeptember vége - október eleje táján amikor....
2022.10.03
Vasárnap este 22.15-kor egy személykocsi belerohant Pozsonyban a Zoch utcai (Zochova) buszmegállóba....
2022.10.03
Október 25-én kezdődik a Volkswagen 125 000 alkalmazottjával kapcsolatos kollektív alku. A....
2022.10.03
A makói ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft 3.000.000 forint összeggel támogatja Makó város....
2022.10.03
Egy kerékpáros megfékezése bizarr műveletté vált a bázeli rendőrség számára. A Tesla fogva tartotta....
2022.10.02
Itáliai legenda Made in Poland jelzéssel, bohém ifjúságom sokszor csodás, olykor kellemetlen emléke....