újrahasznosítás

Robbanó hulladékból divatcikk

2021.08.09.

Egyedülálló megoldással semlegesítenek veszélyes anyagokat egy magyarországi bontóban, ahol többet is tesznek a biztonságos feldolgozás után.

Miközben az autógyártók véresen komolyan veszik a biztonsági és minőségi előírásokat például azzal is, hogy a szállításkor felborult csomag légzsákjait akkor sem építik be a az új autókba, ha azon nincs fizikai sérülés, a magánemberek bedőlnek a biztosítók kedvezőnek látszó ajánlatával tudtukon kívül vállalnak felelősséget és közlekedésbiztonsági kockázatot.

Felét térítik

A Gépjárműbontók Országos Egyesületének (GOE) elnöke, Kovács Gyula súlyosbítja a magyarországi helyzetet, hogy biztosító egyezségi kárként fizet, a tulaj örül, mert ha jóval kevesebbet (általában a tényleges kár felét) de gyorsan kap készpénzt, amivel megoldja okosban a javítást.

Természetesen ellenőrizetlen forrásból, mert a sötétszürke és fekete zónában nem kell bajlódni a számlákkal, annak ellenére, hogy ez a gazdasági élet minden területén kötelező, akár a gyári, akár a bontott alkatrészek esetében.

Van mit feldolgozni                                        Fotó: Boros Jenő

Többszörös kockázat

A többség okosban dolgozik, ami ijesztő és egyre romló számokat szül: egy 2015-ös felmérés szerint az újautó-értékesítést nem számolva 1500 milliárd Ft volt a gépjármű üzletág forgalma, amibe csak a javítást és alkatrész-kereskedelmet számolták, utóbbi kétharmadot, előbb egyharmadot képvisel. Vagyis az ezermilliárd forintnyi alkatrészforgalom feléhez nincs számla, tehát illegális. Ennek van költségvetési vonzata, tehát áfa és egyéb adócsalás, de ami még fontosabb, hogy közlekedésbiztonsági kockázatot is jelent. És a trend egyre rosszabb irányba megy, vagyis kevesebb adó befizetésével a közlekedésbiztonság is romlik.

Zugbontós veszélyek

Legális bontóból vásárolni továbbra sem kockázatos, mert ott a legolcsóbb alkatrészhez is jár műbizonylat, ami egy éves (min. 6 havi) belkereskedelmi szavatosságot jelent, ez pedig közlekedésbiztonsági szempontból is fontos, hiszen a jármű üzembentartójának felelőssége, ha műszaki hiba, például ellenőrizhetetlen forrású és nem minősített alkatrész is szerepet játszott egy balesetnél. A jogszabály szerint garanciát és szavatosságot kell adni az eladott alkatrészekre.

Fontos, hogy legális forrásból származzon       Fotó: Boros Jenő

Lopott darabok

Többszörös csalás, nem ritkán bűntény az illegális forrásból, például lopott autók bontásából származó alkatrész felhasználása, ami nem csak orgazdaság és adócsalás, hanem közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi kockázat is.

Azzal, hogy az autótulajdonosok olcsóbb, de ellenőrizetlen alkatrészekkel javíttatják járművüket, egyben a felelősséget is átvállalják egy műszaki hiba miatt súlyosabb balesetnél.

Profilváltás

A jelenleg regnáló regisztrált autóbontók nagy része kénytelen az eddigi profilját átalakítani. Egyre többen térnek át fokozatosan a gépjárművek bontása és javítása során képződő hulladékok átvételére és előkezelésére is. Próbálnak alkalmazkodni ahhoz a tendenciához, hogy minél több reciklált értékes anyagot lehessen a gazdaság körforgásába visszaforgatni.

A jelenlegi legális GOE bontók többségének fő profilja már rég nem csak a kiszerelt és biztonságosan használható alkatrészek forgalmazása, hanem az újrahasznosítás is. Van olyan bontó, amelynek ez a tevékenység adja éves forgalmának több mint a 90 százalékát.

Hamarosan fel kell venni a ritmust ezzel az új kihívással annak, aki ebben a szakmában szeretne érvényesülni

Távol-keleti szemét

Régebben az ázsiai országok befogadták a világ szemetét, ami évente sok ezer tonnányi műanyagot jelentett, ám ez most mind a nyakunkon marad. Keresni kellett olyan okos fenntartható/környezet-semleges megoldásokat, melyek piacképesek, és melyeknél megtérülhet akár az élőmunka is. Készült már sportpálya és útalap, valamint üzemanyag is műanyagokból és gumiabroncsokból, de van még mit feldolgozni.

Légzsákból készült divatcikkek és alkotóik     Fotó: Balogh László

Zöld díjas termékek hulladékból

A családi bontót vezető Kovács Balázs még évekkel ezelőtt, a Takata visszahívási-akció keretében megtapasztalta, hogy a világszerte több tízmillió visszahívott gépjármű lecserélt légzsákjai mekkora problémát jelentenek. Erre talált megoldást és ma már Európában egyedülálló technológiával dolgoznak a Kovács műveknél, ahol már több speciális, általuk tervezett konténerben semlegesítik a leselejtezett, illetve visszavett légzsákokat, övfeszítőket és a gépjárművekben található egyéb pirotechnikai eszközöket, immár évi több százezres mennyiségben.

A magyarországi viszonylatban is több tízezres mennyiség biztonságos és hatékony feldolgozására, a robbanótöltetek hatástalanítására, már az előzőekben említett új rendszert és eszközt fejlesztettek ki édesapjával, Kovács Gyulával.

Környzetbarát felolgozás            Fotó: Balogh László

Problematikus frakció

Az el nem durrant légzsák problematikus frakció, mivel pirotechnikai eszköz és veszélyes hulladéknak minősül, de nem felhasználhatatlan. Amennyiben az általuk kifejlesztett technológiát alkalmazzák, egyszerre történik a veszélyes hulladék mentesítése, továbbá a légzsákok alapanyagainak több mint a 90 százalékának újrahasznosítása és másodnyersanyagként való felhasználása.

A feldolgozás során képződő hulladékok többsége, a légzsákszövet, üléskárpit és biztonsági öv értékes, jó minőségű és tartós anyag, ezekből gyártanak laptop és autóstáskát, hátizsákot, kabátot, és egyéb ötletes terméket, ezzel új divatmárkát is kreáltak.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....