Forma-1 Olasz Nagydíj
Nagyszerű időben, meleg, napsütéses délutánon rajtolt el a 2014-es Olasz Nagydíj a monzai pályán. A pole pozícióból rajtolt Lewis Hamilton a futam elején komolyan megnehezítette saját dolgát, mivel csúnyán beragadt a rajtnál a nem működő rajtelektronika miatt, és az első kanyarba csak negyedikként fordult be Nico Rosberg, Kevin Magnussen és Felipe Massa után.
A McLaren dán újonca, Magnussen az ötödik helyről jött előre másodiknak, de nem sokáig örülhetett a remek helyezésnek, ugyanis a mögötte jövő, gyorsabb autóval rendelkező Massa és Hamilton már a harmadik körben elment mellette a Roggia sikán előtti egyenesben. Ezután egészen a 10. körig kellett várni, hogy Hamilton Massát is megelőzze, a brit az egyes kanyar előtt fékezte ki a brazilt.
Ekkor Nico Rosberg már 3,6 másodperces előnyt épített ki az élen, de Hamilton azonnal elkezdett faragni ebből, amint feljött a második helyre. A két Mercedes felváltva futotta a leggyorsabb köröket, a kerékcserékig azonban nyilvánvalóvá vált, hogy Hamilton gyorsabb egy hajszállal, mivel 1,5 másodpercre csökkentette a hátrányát. Rosberg a 25., Hamilton a 26. körben cserélte le a közepes Pirelli abroncsokat, de ettől még nem változott meg a sorrend kettőjük között.
A kemény gumival még nagyobbnak tűnt Hamilton tempóelőnye, és a brit annak ellenére helyezte komoly nyomás alá a csapattársát, hogy a versenymérnöke azt tanácsolta neki, maradjon le Rosbergtől 2-2,5 másodpercre a gumik megóvása érdekében. Amikor már DRS távolságra, azaz egy másodpercen belülre került a két Mercedes, Nico Rosberg a nyomás alatt nagyot hibázott, a versenyben már a második alkalommal: elfékezte magát az egyes kanyarnál, ezért le kellett vágnia a sikánt a kerülő úton. Ekkor úgy vesztette el az első helyet, hogy közvetlenül nem is csatázott érte Hamiltonnal.
„Lewis nagyon gyorsan közeledett mögöttem, ezért nekem is rá kellett kapcsolnom, ennek az eredménye volt a hibám, ami nagyon rossz” – nyilatkozta a futam után Rosberg. „Végül ez az első hely elvesztésébe került, nagyon csalódott vagyok. Monza nagyon komoly terhelést jelent a fékeknek a nagy sebesség és a kis leszorítóerő miatt. Nem kifogásból mondom, ezek tények. Ez jelenti az egyik nagy kihívást itt, én pedig kétszer hibáztam emiatt.”
Spához hasonlóan a díjkiosztónál összegyűlt tömeg egy része kifütyülte a németet. „Ez nem volt szép, de mit mondhatnék? Remélem, hogy idővel megbocsátanak és elfelejtik nekem a spái eseményeket. Már bocsánatot kértem emiatt, többet nem tehetek” – fejezte be Rosberg.
Örülhetett a Mercedes csapat vezetősége, hogy ezúttal kontaktus nélkül döntötték el az első hely sorsát a versenyzők. Hamilton az előzés után négy másodpercesre hízlalta előnyét, amit könnyedén megtartott a leintésig. A verseny vége felé elkezdett fáradni az első fék a Mercedesen, emiatt egyszer a brit is elfékezte magát az egyes kanyarban, de ezzel csak fél másodpercet vesztett. Hamilton idei hatodik győzelmét aratta, amely a második volt Monzában, és a 28. karrierje során. Ezzel a világbajnoki pontversenyben 29-ről 22 pontra faragta le a hátrányát Rosberg mögött.
„Nehéz nap volt a mai, de minden percét élveztem” – nyilatkozta Hamilton a leintés után. „Amikor ilyen hibák nehezítik a helyzetet – utalt a nem működő rajtelektronikára –, az ember arra gondol, hogy talán nem tudja majd visszaszerezni az elvesztett helyezéseket, de nem szabad, hogy ezek a gondolatok mélyen beássák magukat az agyba” – tette hozzá a 2008-as világbajnok. „Ez egy gomb a kormányon, ami megváltoztatja a motorbeállításokat, és segít tartani a megfelelő fordulatszámot a rajthoz. Ezután csak le kell ugrani a kuplungról, és már el is indult tökéletesen az autó – csak ez esetben sajnos nem működött” – folytatta. „Hálás vagyok a sorsnak, hogy nem vesztettem olyan sok helyet a rajtnál.”
Amikor arról kérdezték Hamiltont, hogy miért nem hallgatott a versenymérnökére, aki nagyobb távolság tartását tanácsolta neki Rosbergtől, így választolt: „ez tanács, nem utasítás. Ők információkkal látnak el, de a döntés az enyém, hogy mit kezdek velük. Akkor úgy éreztem, megvan a tempóm, és ezt ki kell használnom. Tudtam, hogy talán nem tér vissza ez a lehetőség. és azt is, hogy nyomás alá kell helyeznem (Rosberget), mert ez volt a megfelelő pillanat erre. Pár versennyel ezelőtt ugyanígy tettem, és akkor úgy tűnt, ez nincs az ínyére, ezért most rátettem még egy lapáttal” – fejezte be nyilatkozatát a boldog futamgyőztes.
Felipe Massa magabiztosan szerezte meg a harmadik helyet, a brazil 27 verseny, a tavalyi Spanyol Nagydíj után állhatott fel ismét a dobogóra. A verseny egyik esélyesének tartott csapattársa, Valtteri Bottas viszont nehéz versenyen van túl: a rajtnál Hamiltonhoz hasonlóan beragadt, utána egyszer el is fékezte magát, de pár remek előzést bemutatva (főleg a célegyenes végén) végül behozta a negyedik helyen a Williamst.
Sebastian Vettel a verseny utolsó köreiben vesztette el az ötödik helyet csapattársával, Daniel Ricciardóval szemben. Az ausztrál szintén egy rossz rajtot követően jött egyre előrébb a mezőnyben, és a vége előtt öt körrel egy szépségdíjas előzéssel utasította maga mögé négyszeres világbajnok csapattársát. Igaz, ekkor már nem volt nehéz dolga, mert a Red Bullján a gumik nyolc körrel frissebbek voltak, mint a Vettelén lévők. A német az egyes kanyarban még kivédekezte a támadást, de a Roggia sikánnál már nem volt ellenszere az ausztrál agresszív támadására.
Hetedikként Kevin Magnussen végzett a McLarennel, de a dán idejéhez öt másodpercet hozzáadtak egy büntetés miatt, amit Valtteri Bottas leszorításáért kapott, ezért csak a 10. hely lett az övé. Így a hetedik helyet végül a remek versenyt futó Sergio Pérez kaparintotta meg a Force Indiával Jenson Button előtt. A mexikói nagy csatát folytatott 2009 világbajnokával a Lesmo kanyarokban, és végül sikerült legyűrnie Buttont.
Nagyon gyenge futamon van túl a hazai környezetben versenyző Ferrari: Fernando Alonso autója egy a hibrid ERS rendszer hibája miatt megállt a 29. körben, Kimi Räikkönen pedig csak kilencedik helyen végzett. Alonsónak öt év után ez volt az első kiesése műszaki hiba miatt, és az első, mióta a Ferrari csapat színeiben versenyez.
Eredmények:
1 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1óra19perc10.236s |
2 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
+3.175s |
3 |
Felipe Massa |
Williams/Mercedes |
+25.026s |
4 |
Valtteri Bottas |
Williams/Mercedes |
+40.786s |
5 |
Daniel Ricciardo |
Red Bull/Renault |
+50.309s |
6 |
Sebastian Vettel |
Red Bull/Renault |
+59.965s |
7 |
Sergio Perez |
Force India/Mercedes |
+1:02.518s |
8 |
Jenson Button |
McLaren/Mercedes |
+1:03.063s |
9 |
Kimi Räikkonen |
Ferrari |
+1:03.535s |
10 |
Kevin Magnussen |
McLaren/Mercedes |
+1.06.171s |
11 |
Daniil Kvyat |
Toro Rosso/Renault |
+1:11.184s |
12 |
Nico Hülkenberg |
Force India/Mercedes |
+1:12.606s |
13 |
Jean-Eric Vergne |
Toro Rosso/Renault |
+1:13.093s |
14 |
Pastor Maldonado |
Lotus/Renault |
+1 kör |
15 |
Adrian Sutil |
Sauber/Ferrari |
+1 kör |
16 |
Romain Grosjean |
Lotus/Renault |
+1 kör |
17 |
Kamui Kobajasi |
Caterham/Renault |
+1 kör |
18 |
Jules Bianchi |
Marussia/Ferrari |
+1 kör |
19 |
Esteban Gutiérrez |
Sauber/Ferrari |
+2 kör |
20 |
Marcus Ericsson |
Caterham/Renault |
+2 kör |
- |
Fernando Alonso |
Ferrari |
műszaki hiba |
- |
Max Chilton |
Marussia/Ferrari |
kipördülés |
Az egyéni világbajnokság állása:
1 |
Nico Rosberg |
238 pont |
2 |
Lewis Hamilton |
216 |
3 |
Daniel Ricciardo |
166 |
4 |
Valtteri Bottas |
122 |
5 |
Fernando Alonso |
121 |
6 |
Sebastian Vettel |
106 |
7 |
Jenson Button |
72 |
8 |
Nico Hülkenberg |
70 |
9 |
Felipe Massa |
55 |
10 |
Kimi Räikkonen |
41 |
11 |
Sergio Pérez |
39 |
12 |
Kevin Magnussen |
38 |
13 |
Jean-Eric Vergne |
11 |
14 |
Romain Grosjean |
8 |
15 |
Daniil Kvyat |
8 |
16 |
Jules Bianchi |
2 |
17 |
Adrian Sutil |
0 |
18 |
Marcus Ericsson |
0 |
19 |
Pastor Maldonado |
0 |
20 |
Esteban Gutiérrez |
0 |
21 |
Max Chilton |
0 |
22 |
Kamui Kobajasi |
0 |
Konstruktőri világbajnokság:
1 |
Mercedes |
454 pont |
2 |
Red Bull/Renault |
272 |
3 |
Williams/Mercedes |
177 |
4 |
Ferrari |
162 |
5 |
McLaren/Mercedes |
110 |
6 |
Force India/Mercedes |
109 |
7 |
Toro Rosso/Renault |
19 |
8 |
Lotus/Renault |
8 |
9 |
Marussia/Ferrari |
2 |
10 |
Sauber/Ferrari |
0 |
11 |
Caterham/Renault |
0 |