WRC

Rovanperä fölényes győzelmet aratott a Szafari-ralin

2024.03.31.

A kétszeres világbajnok vasárnap délután kétszeres győztese lett a kenyai versenynek, miután péntek óta vezetve, végül több mint másfél perces előnnyel zárta a kimerítő afrikai viadalt.

A 2024-es rali-világbajnokság eddigi legnehezebb fordulóján Rovanperä a sebesség és az érett vezetés aprólékos egyensúlyának köszönhetően végül megszerezte pályafutása 12. győzelmét. A finn – akinek Jonne Halttunen a navigátora – majdnem egyperces előnyt épített ki pénteken, miután az összes szakaszt megnyerte a Naivasha-tó körül, majd a szombati napot hasonló magabiztossággal, két perc előnnyel zárta, miközben az üldözőknek mechanikai problémáik és sorozatos defektjeik voltak.

 

Ez a tekintélyes előny lehetővé tette a kétszeres világbajnok számára, hogy a vasárnapi szakaszokon már ne nyomja túl keményen a gázt, leszámítva a Power Stage-et, ahol a negyedik lett. Rovanperä volt az egyetlen pilóta, akit sem defekt, sem műszaki hiba nem hátráltatott a hétvége folyamán, ami részben a szerencsének, részben a pilóta tudásának, remek taktikájának volt köszönhető. Egyébként a vasárnapi gyorsaságik is lenyűgöző tájakon vezettek, a Hell's Gate nevű sziklánál (és záró gyorsasági szakasznál) megtartott eredményhirdetésen William Ruto kenyai elnök is jelen volt.

„Különleges dolog, hogy másodszor is megnyerhettem a Szafarit. Ez a verseny nagyon kemény, és a Toyota számára is legendás: mindig jók voltunk itt, és ezt a rekordot most is folytatjuk. Ahogy Afrikában mondják, az elöl haladó autó mindig egy Toyota. Nagy köszönet a csapatnak, mert mindenki nagy erőfeszítéseket tett azért, hogy az autó ilyen jól működjön. Szerintem jó munkát végeztünk, ennél jobb Szafarit nem lehet teljesíteni, mint amit mi csináltuk, problémamentesen és okosan vezetve. A mai nap nehéz volt, kétszer kellett vezetni a naptár legdurvább gyorsasági szakaszán, amikor hatalmas előnyöd van, akkor minden követ megpróbálsz elkerülni, de ez nem könnyű. Csak a tervhez kellett tartanunk magunkat, és ez bejött” – nyilatkozta Rovanperä vasárnap délután.

Kacuta Takamoto a második helyét szerezte meg, már a harmadik alkalommal végzett a dobogón Kenyában. Svédország után zsinórban a másodszor állhatott dobogóra Adrien Fourmaux, aki a Ford Pumával végig úgy versenyzett, hogy igyekezett elkerülni a problémákat. A francia végül 47 másodperccel maradt el Kacutától, de nem nagyon örült a harmadik helynek is, amit egyébként a bajnoki pontversenyben is őriz.

A Toyota négy pontra növelte előnyét a Hyundai előtt a gyártók bajnokságában, a különbség jóval nagyobb is lehetett volna, ha a koreai márka pilótái remekül nem hajráztak volna ilyen jól vasárnap: nem csak a plusz pontokért zajló vasárnapi értékelést nyerte meg Tänak és Neuville, de a Power Stage-et is, igaz, ott már fordított sorrendben, és a harmadik ráadásul a csapattársuk, Esapekka Lappi lett.

Elfyn Evans a pénteket a dobogóért folytatott küzdelemben fejezte be, de a szombati nap pechsorozata (kétszer is megállt, hogy kerékcserét hajtson végre) azt jelentette, hogy több mint négy perccel lemaradva Rovanperätől, csak a negyedik helyen végzett. Evans a versenyzői világbajnokságban továbbra is a második helyet foglalja el a vezető Thierry Neuville mögött, aki a Szafari-ralin majdnem hat perccel maradt le mögötte, és lett ötödik. Igaz, a belga a vasárnapi teljesítményének köszönhetően mégis több pontot szerzett összességében a walesinél (19-et, míg Evans csak 16-ot).

Neuville megduplázta az előnyét, most már hat ponttal vezet Evans előtt a bajnokságban, de a Hyundai i20 N versenyautójával igen nehéz hétvégén van túl. A szombati üzemanyagnyomás-problémák több percet vettek el a belgától, vasárnap pedig a felfüggesztés sérülése hátráltatta, amelyet egy szikla okozott a versenypályán, tovább súlyosbította a helyzetet. Szerencse volt a szerencsétlenségben, hogy a jobb hátsó futómű pont a szerviz előtti szakaszon tört el, így Neuville a következő pályán már ismét hibátlan autóval mehetett. A belga csapattársai, Esapekka Lappi és Ott Tänak még rosszabbul jártak.

Lappi autójában a hétvége folyamán két váltó is elromlott, és a finn szombaton egy zebrát és két nagytestű madarat is elütött, ami az autójában is komoly kárt tett. Tänak pedig csak a nyolcadik helyre tudott visszakapaszkodni – a WRC2-ben induló Gus Greensmith és Oliver Solberg mögé –, miután pénteken eltört az autója felfüggesztése és kormányösszekötője egy, az út közepén fekvő hatalmas kőtől. A top 10-et a lassú, de barátságos „gentleman pilóta” Jourdan Serderidis (Ford Puma) és a Škoda Fabia Rally2 sztárja, Kajetan Kajetanowicz egészítette ki.

A világbajnokság három hét múlva, az április 18. és 21. között megrendezésre kerülő Horvát-ralin tér vissza, mégpedig aszfalton. Az esemény központja most is a főváros, Zágráb lesz.

Végeredmény, Szafari-rali:

1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) 3h36m04.0s

2 Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) +1m37.8s

3 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2m25.1s

4 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) +4m20.2s

5 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +10m.17.5s

6 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +18m05.4s

7 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +19m28.5s

8 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +21m02.0s

9 Jourdan Serderidis/Fréderic Miclotte (Ford Puma Rally1 HYBRID) +26m13.3s

10 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +26m34.4s

 

Egyéni bajnokság állása:

1 Thierry Neuville 67 pont

2 Elfyn Evans 61

3 Adrien Fourmaux 46

4 Ott Tänak 33

5 Kalle Rovanperä 31

6 Takamoto Katsuta 30

7 Sébastien Ogier 24

8 Esapekka Lappi 23

9 Oliver Solberg 12

10 Andreas Mikkelsen 6

 

Gyártói bajnokság állása:

1 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 131 pont

2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 127

3 M-Sport Ford World Rally Team 72

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.06.12
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.06.12
Újabb áttörést ért el a CATL a lítiumfém akkumulátorok (LMB) fejlesztésében. A vállalat új....
2025.06.12
A második legnagyobb forgalmú londoni repülőtér az X portálon közzétett rövid ismertetésében....
2025.06.12
A tét több, mint gondolná.   ..
2025.06.12
A hazai lakosság közel fele (44%) kétévente utazik külföldre, de sokan biztosítás nélkül vágnak....
2025.06.12
Élmény magadra ölteni és vezetni az új 1-es BMW-t, annak ellenére is, hogy gázolajos hajtáslánccal....
2025.06.12
A mesterséges intelligencia (AI) térnyerése a félelmekkel ellentétben nem csökkenti, hanem növeli a....
2025.06.12
A mesterséges intelligencia (AI) mára mindennaposan használt technológiává vált. A logisztikában is....
2025.06.12
Jelenleg, ha a rendőrök megállítanak egy járművet, amely nem rendelkezik kötelező gépjármű-....
2025.06.12
A győri Széchenyi István Egyetem hallgatói versenycsapata, a SZEnergy Team az elmúlt években egymás....