WRC

Rovanperä vezet az első nap után a kaotikus Szafari-ralin

2022.06.24.

A fiatal finn kihasználta Sébastien Ogier délutáni defektjét, és átvette a vezetést az autógyilkos versenyen.

A világbajnoki pontversenyt fölényesen, 55 ponttal vezető Kalle Rovanperä a csütörtöki szuperspeciál után még csak a 11. helyen állt egy defekt miatt, de a pénteken azonnal visszakapaszkodott az első háromba, és a hat brutális nehézségű gyorsaságit tartalmazó napot már az első helyen zárta a kenyai Naivasha-tó közelében megrendezett versenyen.

 

Forróság, autógyilkos utak és mély, púder finomságú puha homok (fesh-fesh) várta a pilótákat Kenyában, a nehéz körülmények miatt már az első napon megtizedelődött a mezőny: a csúcskategóriában minden második egység komoly problémákkal szembesült, szinte csak az volt biztos, hogy a Toyota-csapat sajátította ki magának az első helyeket, mert a GR Yaris bírta a legjobban a megpróbáltatásokat.

A tavalyi győztes, Sébastien Ogier ott folytatta pénteken, ahol csütörtökön abbahagyta: a nap nagy részében vezetett, délelőtt csak Elfyn Evans tudta elcsenni tőle az első helyet, de a walesi vissza is adta neki a délutáni első szakaszon, amikor hátsó defektet kapott. Közben Rovanperä is az első háromban autózott, három gyorsaságit meg is nyert, de a vezetést csak akkor kaparintotta meg, amikor a napot záró 31 km-es gyorsaságin, a Kedongon végül Ogier is defektet kapott, és megállt kereket cserélni. A finn köszönte szépen, és 22,4 másodperces előnnyel zárta a pénteki napot, annak ellenére, hogy elsőként rajtolva neki kellett takarítania a pályákat a többiek előtt. Igaz, az első hely előnyt is jelentett, mert még nem kellett akkora nyomvályúkban mennie, mint a többieknek, délelőtt legalábbis.

"Ez egy jó nap volt számunkra. A körülmények nagyon trükkösek voltak az utolsó gyorsaságin délelőtt és délután is a mély homok miatt, örülök, hogy valahogy sikerült átvergődni rajta, megkönnyebbültem a célban. Még sosem tapasztaltam ehhez hasonlót korábban, tavaly nem kellett ennyit mennünk a puha homokban. A másik két gyorsasági nem volt olyan rossz - bár kellett valamennyit takarítanunk a pályákat a többiek előtt, még délután is, de ennek ellenére élvezetes volt menni rajtuk. Szerintem jó munkát végeztünk, és most már jó pozícióban vagyunk. A holnap egy újabb kihívás, de a terv nem változik: hasonló tempóban vezetni, és elkerülni a problémákat" - nyilatkozta Rovanperä.

Elfyn Evans maradt a finn legfőbb kihívója, a walesi egész nap azzal küszködött, hogy nem tudja megítélni, mennyire nyomhatja a gázt úgy, hogy ne vállaljon felesleges kockázatot és a technika is kibírja alatta. Végül a második helyen zárta a napot, de mindössze 2,9 másodperc az előnye Ott Tänak előtt, aki megakadályozta, hogy csak Toyoták legyenek a dobogós helyeken. A Hyundai észt versenyzőjének nagyon rosszul indult a napja, mivel már a nap első gyorsaságiján letört a váltókar az i20 Rally1-ben. Ezzel sok időt vesztett, a szervizig a kerékkulcsot használta váltókarnak, ami természetesen nem volt ideális számára. Viszont amikor megjavították a kocsit, utána már top3-as időket autózott, így megérdemelten foglalja el az összetett harmadik helyét.

Kacuta Takamoto tavaly a dobogón végzett Kenyában, és eddig idén is bevált a kevés kockáztatásra épülő taktikája, mert volt olyan része a napnak, amikor az összetett második helyén állt. Végül a negyedik helyen várhatja a folytatást, de lehet, hogy még előrébb fogják sorolni, mert csak 1,3 másodperccel van Tänak mögött, és nem tehetett arról, hogy az egyik gyorsaságin sok időt vesztett a sérült autóval vánszorgó Craig Breen mögött a porban. Az ír Ford Pumájának a jobb első futóműve és kormányösszekötője sérült meg, ezért hiába számított addig az M-Sport legjobb versenyzőjének, fel kellett adnia a küzdelmet.

A világbajnokság második helyén álló Thierry Neuville ismét peches volt, mivel rengeteg időt vesztett a Kedong gyorsaságin, mert a finom homok eltömítette a Hyundai i20 légszűrőjét, nem tudott lélegezni a motor, amitől legyengült. De a belga a kocsija vezethetőségével sem volt elégedett, tulajdonképpen még örülhet neki, hogy egy percen belül sikerült tartania magát a versenyben vezetőhöz képest az ötödik helyen. Biztonságos távolságban, 71 másodperccel van mögötte a hatodik helyen álló Ogier. Igaz, a francia tavaly hasonló, vesztettnek tűnő helyzetből (egy lengéscsillapító-törésből) állt fel, és aztán meg sem állt a győzelemig.

Oliver Solberg zárt a hetedik helyen, 4 és fél perc hátrányban, ami reménytelenné teszi a helyzetét a hétvége további részére. A csúcskategóriás Rally1 autók közül Gus Greensmith zárta a legrosszabb, 15. helyen a pénteket, a brit pilóta alatt kiszakadt a Ford Puma jobb hátsó futóműve, ami azonnali javítást igényelt, így ment el a 15 perc. Csapattársai nála is rosszabbul jártak: Sébastien Loeb nekiment egy fának, aztán kigyulladt a motorja, Adrien Fourmaux pedig váltóhiba miatt adta fel a Szafari-rali első teljes napját.

Szombaton 150,9 km száguldás vár a mezőnyre, a mai napot elnézve sok eseményre kell felkészülni.

Az állás péntek este:

1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) 1h20m58.1s

2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +22.4s

3 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +25.3s

4 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +26.6s

5 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +57.5s

6 Sébastien Ogier/Benjamin Veillas (Toyota GR YARIS Rally1) +2m08.2s

7 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Hyundai i20 N Rally1) +4m27.1s

8 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia Rally2 evo) +9m51.1s

9 Craig Breen/Paul Nagle (Ford Puma Rally1) +10m24.6s

10 Sean Johnston/Alex Kihurani (Citroën C3 Rally2) +11m04.6s

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....