Hyundai

A Santa Fe ügy – Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Executive Edition 8AT

2019.09.01.

Méret: rendben. Minőség: rendben. Ár: az is rendben!

Külső fotók: Rusznák Gábor

Amikor beugróként (az eredetileg felírt kolléga helyett) megkaptam a Hyundai zászlóshajójának számító Santa Fe-t, eszembe jutott egy 10 éves ügy. Még kezdő szakértőként voltam egy cégnél és egy első szériás Hyundai Santa Fe-val kapcsolatban merült fel reklamáció. Már nem emlékszem, hogy mi is volt a problméa, de hosszú ideig ment a levelezés, sőt dossziéja is lett az irodában, amire nagy betűkkel felírtam: „SANTA FE ÜGY”. Szóval, ahogy megtudtam, hogy ezt a SUV-ot tesztelem, már tudtam a cikk címét.

Már számítottam a minőségre

Az i30 Fastback és a tesó Kia C’eed esetében nekem speciel kellemes csalódást okozott, hogy tulajdonképpen a német minőségérzet köszön vissza, ha beszáll az ember egy Dél-koreai autóba. Most már számítottam rá, hogy nem kell nélkülözni, vagy kompromisszumokat keresni a Hyundaiban, és nem is kellett!

A külső vonalak példás illesztése, a 2019-es trendbe abszolút illeszkedő futurisztikus dizájn, belül a varrások, az anyagok minősége mind-mind növeli a luxus-érzetet. Felszereltségében pedig a manapság kötelezőnek számító extrák mind elérhetők.

Igaz, hogy a tesztautónál magasabbra nem is nagyon lehet extrázni a Santa Fe-t. A hűthető-fűthető első ülések elektromosan állíthatók, a vezetőoldalon meg is jegyzi, hogyan szeretünk utazni. Az anyósülés belső oldalán található két gombbal pedig akár a hátsó sorból csinálhatunk magunknak több lábteret az első ülés előrébb állításával, és/vagy háttámlájának előrébb döntésével.

Tetszett, hogy nem tévedtek arra a mezsgyére, hogy még a klíma is a menüből állítható. Van neki külön konzola, ahol hagyományos módon állíthatjuk be a szellőzést. A fedélzeti rendszer Android csatolása valamiért nem volt stabil, sokszor előfordult, hogy egyszerűen bontotta a kábelen létrehozott kapcsolatot a telefonnal. Szerintem valami helyi zavar lehetett, de ez nem derült ki pontosan.

Van még panoráma üvegtető, LED-es fő fényszóró, kormányon lévő váltófülek, 220V-os aljzat, 2 db USB töltő a hátsó üléseken utazók számára, árnyékolórolók ugyanitt, szélvédőre vetítő kijelző, 360 fokos kamerarendszer, 2-es szintű önvezetés és még sok más, no, de beszéljünk arról is, mi történik az indulás után!

200 LE, 440 Nm

A Santa Fe elérhető motorválasztéka nem túl széles. Van egy benzines és egy dízel modell. Ez utóbbi a ma teljesen átlagos teljesítmény és nyomatékszintet hozza. Bízhatunk abban, hogy a nem túlságosan kihegyezett erőforrás tartós és megbízóható lesz hosszútávon is. A legjobb az egészben, hogy egyáltalán nem volt feltűnő. Nem ugrott meg, mint amit tolnak, de egy hét alatt sehol nem tűnt fel, hogy esetleg erő szűkében lennénk.

A 2 tonnás saját tömeg sem tűnik soknak vezetés közben, ez a motor és váltó kombináció jó dinamikával mozgatja az autót.

8AT

A hagyományos, bolygóműves automataváltó a dízelváltozatban 8 sebességes, a bezinesnél 6. Tiszta Amerika, gondolhatnánk a kínálatra tekintve, mert a Santa Fe-t nem árulják manuális váltóval. A jól elosztott 8 sebességi fokozat miatt egyrészt nem igazán van szükség felezőműre (az 1-es fokozat áttétele 4,8), másrészt spórolóssá válik az autópályázás: a 8. fokozat 0,648 áttételű, így az óra szerinti 130-as tempót 2.000-es fordulaton hozza a kocsi. Érdekes a végsebesség, ami ennél az autónál „csupán” 203 km/h. A váltások nagyon gyorsak és tulajdonképpen észrevétlenek, csupán a fordulatszámmérő eséséből tudjuk, hogy váltott a berendezés.

Összkerekes

A HTRACÔ névre hallgató rendszer egy négy módban működő intelligens összkerék-hajtás rendszer. A kerekenkénti maximális nyomatékot úgy éri el, hogy a megcsúszó kerekeket a fékkel tartja a kordában. Comfort módban 70-30%-os nyomatékmegosztást tart az első tengely javára, ECO módban – ha nincs más igény – csak az első kerekeket hajtja. Sport módot választva 50-50%-os az arány, míg az úgy nevezett SMART-módban megpróbálja felismerni a húzósabb helyzeteket és automatikusan a legstabilabb nyomatékelosztást állítja be a rendszer.

Amióta a Jeep Compass-ben a Jeep Monitor szerint a sáros erdei úton tulajdonképpen non-stop elöl hajtott, megtanultam, hogy igen mostoha körülmények kellenek ahhoz, hogy indokolt legyen az összkerékhajtás. Ennek ellenére tetszett, hogy a központi kijelzőn (ami LCD monitor), megjeleníthető az aktuális nyomatékelosztás.

…és nekivágták az ajtót!

A teszthét péntektől péntekig tartott, de már szombaton este egy rettenetes dologgal kellett szembesülnöm. A bal első sárvédőíven egy kb. 10 mm nagyságú horpadás éktelenkedett. Szentségeltem rendesen, hiszen milyen blamázs már sérülten visszavinni az autót. Osztottam szoroztam és kizárásos alapon arra jutottam, hogy csak a Duna Aréna előtti halszálkás parkolóban keletkezhetett a sérülés, mert az adja ki úgy, hogy balra mellettem álló autó ajtaja éppen a bal első sárvédőre nyílik rá.

Kerestem a kamerákat, hátha meglesz a tettes, de GDPR van, az utcafrontot nem kamerázhatják… Nem lett meg a tettes. Már két hete leadtam a kocsit és még nem szólt az importőr, hogy nyúljak a zsebembe az önrész erejéig. A fiaskó miatt sajnálatomat, a nagyvonalúság miatt pedig köszönetemet szeretném kifejezni!

Az ára

A telepakolt Santa Fe-t, a dízelmotorral, automataváltóval, metálfényezéssel nagyjából 16 millió forintért kaphatjuk meg listaáron. Ha nem 5, hanem 7 személyes kivitelt szeretnénk, akkor 400.000 Ft felárat kell fizetni. Igen, a hétszemélyes kivitel megvásárolható nagycsaládos állami támogatással is, ekkor 2,5 millióval csökken az ár.

Ha kell a hely az utasnak...

Igazából az extrákért fizetünk. Ha nekünk csak a méret a lényeg, a dízelverzió belépő szintje, a Start felszereltség 12,5 millió forintba kerül. Van közbenső felszereltségi változat, a Premium Edition, de a maga 15 milliós ára szerintem senkit sem csábít, akkor már inkább +1 millióért a tesztelt verzió.

A rivális prémium gyártók sehogy sem tudnak ezzel az árral versenyezni. A kicsivel kisebb Mercedes GLC alapáron is annyiba kerül, mint ez tele extrákkal. Egy X4-es BMW ugyanez. Az Audi Q5 már jobb egy kicsit, azt valamivel 13 millió alá lőtték be. De ha le tudunk mondani a prémium márka kiváltotta szomszédi hátveregetésekről, akkor nem kérdés, hogy jó választás lesz a Hyundai Santa Fe, annál is inkább mert a szolgáltatásai ugyanúgy hozzák a magas színvonalat.

...vagy a batyunak

Összkép

Ilyen felszereltséggel, ilyen minőségű összeszereléssel, ennyire jól mutató, jól összerakott SUV-ot nem nagyon találunk a piacon. Amikor leadtam hiányozni egyszerre hiányozni kezdett mérete, hogy magasabb mint én, felső üléspozícióban utazhattam, hogy nem kell aggódni, ha a Duna menti gátakon kell áthajtani. Tökéletes SUV érzés, újabb gól a koreaiaknak!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.09.24
Németország Szövetségi Kormánya kritikus régiónak nyilvánította Győr-Moson-Sopron megyét a....
2020.09.23
Előrebocsátom, sosem vezettem korábban Skodát, a családban nem volt senkinek. A volt munkahelyemen....
2020.09.23
Kutasi Károly Magyarországról küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.09.23
Gigantikus nagyságrendű kormányzati megrendelést kapott az AvtoVAZ. Az orosz hatóságok 15 ezer....
2020.09.23
Hernád térségében több gépjármű ütközött egymásnak, az érintett útszakaszon a mentés és a....
2020.09.23
- Vitaindító dokumentumot készített a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a budapesti aktív és....
2020.09.23
- A budapesti hajózás kétszáz évére emlékezik a Közlekedési Múzeum, a Vigadó tér közelében álló....
2020.09.23
A Renault sportos és dinamikus SUV kupéja különböző vezetéstámogató technológiákkal gazdagon....
2020.09.23
Tehergépkocsival letért az úttestről, miközben jelzőtáblának hajtott, majd egy beton kocsibejárónak....
2020.09.23
Folytatjuk hazai körképünket a járműjavító vállalkozásokról ..