Teszt

Scania G 410 LNG – A suttogó kamion

2019.10.14.

Miközben erős adminisztratív hátszél dagasztja a villanyautózás vitorláját, csendben belép a színtérre a nehézjárművek hajtási alternatívájaként a cseppfolyósított gázzal működő motor. A Scania bemutató gépkocsijával tettem próbautat.

Nyilván nem véletlen, hogy a zöldmozgalomra utalva, béka-zöld nyergesvontató várt rám, a bércek havának tisztaságát idéző fehér félpótkocsival. Az európai körúton járó kamion a Scania egyik megoldását mutatja be környezeti problémáinkra: gázolaj helyett cseppfolyósított földgázzal (liquefied natural gas – LNG) működik. A gyár adatai szerint az LNG-üzemű motor jelentős mértékben segíti a fenntarthatóságot, CO2-kibocsátása legalább 15 százalékkal csekélyebb a dízelénél, sőt bio-metánnal 90 százalékot is elérhet a javulás, de egyéb káros összetevőkből is kevesebbet bocsát ki. Komoly szakvélemények állítják, hogy bizonyos járműméret felett ezé a jövő, mert földgáz nagy mennyiségben áll rendelkezésre, nincs szükség drága és mérgező anyagokra, mint a lítiumion-akkuhoz, és a nagyteherautók ezer kilométer fölötti hatótávot érhetnek el vele, míg sűrített földgázzal (CNG) csak 4-500-at. Gazdaságilag is versenyképes. A pontos adatok persze függnek attól, hogy egy adott területen milyen összetételű az a cseppfolyósított földgáz (nálunk, a Pannon Fuelnél kedvező: 95 százalék metán és öt százalék etán), de az összkép mindenképp biztató.

Meglepő lehet, hogy milyen kevés változtatásra van szükség ahhoz, hogy gázüzemű legyen egy dízel-kamionból. A hathengeres, 13 literes motor kompresszióját 12,6-ra csökkentették, megváltoztatták a vezértengely bütyökprofiljait, a közös nyomócsöves befecskendezést gázra állították át, és a négyszelepes hengerfejben centrálisan álló porlasztókat hosszú élettartamú, 45 ezer kilométer csereperiódusú gyújtógyertyákra cserélték. Csúcsteljesítménye 410 lóerő (302 kW), maximális nyomatéka 2000 newtonméter. Az egyszerű, fémlemezből készült gázolaj-tartályokat hőszigeteltekkel váltották fel, a körülbelül mínusz 160 fokos folyadék tárolására, a jobb oldali 340, a bal 400 literes, összesen 280 kilogrammnyi fér beléjük (a cseppfolyósított gáz sűrűsége 0,42-0,46 kg/liter, energiatartalmában 1 l LNG egyenértékű 0,6 l gázolajjal). Tankoláshoz természetesen különleges, szabványosított betöltő-szerelvényre van szükség.

A próbaúton pozitív benyomásokat szereztem a 40 tonnás össztömegig megterhelt járműkombinációval. Erős, húzós a motor, simán kapcsolgat az automatizált, 14 fokozatú Opticruise váltómű, határozottan lassít a retarder, kellemesen könnyű vezetni. Háromféle menetprogram áll rendelkezésre: Economy, Standard és Power. A legmeglepőbb a rendkívül alacsony zajszint volt, nem is mormog, hanem suttog a motor, sőt néha annyira elhalkult, mintha „vitorlázó” módban, üresbe kapcsolva gurult volna a jármű, holott a fordulatszámmérőn látszott, hogy dolgozik a gép. Ha kamionsofőr lennék, nem bánnám, ha ilyenen kellene dolgoznom, gondoltam.

És vállalkozóként megvenném a cégemnek? Az attól függ, hogy honnan hová fuvarozok. Magyarországon tankolni egyelőre csak egyetlen helyen lehet, a Pannon Fuelnél, az M0-s gyűrű szigetszentmiklósi autópálya-állomásán. Be is álltunk, gázt vételezni. A Scania bemutató sofőrje, Christian, gyakorlott mozdulatokkal vette fel arcvédő maszkját és munkakesztyűjét, majd csatlakoztatta a kábelt és a töltőcsövet, s figyelte a tank nyomásmérő műszerét. Pár perc alatt megvolt az egész, össze sem lehet hasonlítani egy elektromos gépkocsi macerás töltésével. A Scania fogyasztása a legutóbbi tankolás óta 20,1 kg/100 km, azaz 46 liter/100 km volt, ami a 369 Ft/kg árral bruttó 7400 forintot ad ki száz kilométerenként. A gazdaságossági számvetésbe bele kell venni a különböző üzemanyagú járműverziók árkülönbségét és azt is, hogy az LNG-s teherautó behajthat „érzékeny” területekre, ahonnan mások ki vannak tiltva. Számít továbbá, hogy Európában egyelőre ritka az LNG-kutak hálózata, de a Scania G 410 LNG 1200-1300 kilométeres hatótávjával sokféle fuvar bevállalható.

Az LNG-üzemű teherautó egyelőre kuriózumnak, különlegességnek számít, de ahogy nő az önkormányzatok érzékenysége a környezeti kérdésekre, egyre több urbánus zónából zárják ki a korábbi évtizedekhez képest nagyon leszorított légszennyezésű dízelmotoros tehergépkocsikat. Ez a körülmény felértékeli a cseppfolyósított földgázos változatokat, amelyek a sűrített földgázosnál (CNG) sokkal nagyobb, a gázolajosokéval összehasonlítható hatótávolságot érnek el. Miközben már rendelkezésre áll a műszaki megoldás a járműgyártás részéről, lépésről lépésre kiépül az LNG-töltőhálózat, Magyarországon is további gázkutak létesítését tervezi a Pannon Fuel. Mindent összevetve elképzelhető olyan profilú fuvarozó vállalkozás, amely a gázolajosok mellett vagy helyett cseppfolyósított földgázosokban találja meg az optimumot.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....