járműtörténelem

Schramberg, a műszaki múzeumok városa

2015.05.13.

Schramberg egy 21.000 lakosú kisváros a Fekete erdő középső részén. Öt völgyben fekszik, a legnagyobb völgyben 7.954-en laknak. A város az óragyártásáról ismert, az első óragyárat 1861-ben alapították. A városban három műszaki múzeum is található, ebben a részben kettőt mutatok be belőlük.

Szerző: Scheiber Ernő

Diesel múzeum: a ház: eredetileg a Hamburg-Amerikai Óragyár energiaellátó központjának épült1904-ben.

A lakó az első világháború előtti legnagyobb Diesel motor, négy különálló hengerrel, 340 literes hengerűrtartalommal, 325 Le teljesítménnyel 167/perc fordulatszámnál. A motor lökete 600 mm.

Az óriási lendkerékben van beépítve a generátor, amely az egész gyár áramellátását biztosította.

A motor közel 3 méter magas. Típusa MAN A4V60, amiből összesen 8 darab került gyártásra, ebből 5 darabot Oroszországba szállítottak.

Üzemanyaga kőszénkátrányolaj, ami jóval olcsóbb a gázolajnál és amelyből a motor óránként 68 litert fogyasztott.

A motor utoljára az 1960-as évek közepén volt beindítva, de az épület sérülései miatt az üzemeltetése már nem lehetséges.

Steim autógyűjtemény: több mint 100 autó 3000 m2-en 1902-től 1959-ig. A gyűjtő, Dr – Ing Hans-Jochem Steim a KERN-LIEBERS rugógyártó cég ügyvezetője volt, jelenleg az igazgatótanács elnöke.

Az első autó egy Ford A volt ezelőtt 30 évvel.

A gyűjtemény folyamatosan növekedett, jelenleg az alapító fia gondozza.

Ford N Runabout 1907-ből: 2442 cm3-es négyhengeres (két henger egy blokkban), vízhűtéses oldaltszelepelt motor 18 LE teljesítménnyel. Végsebessége 65 – 70 km/h, két előremeneti és egy hátrameneti fokozattal rendelkező, lábkapcsolású bolygóműves sebességváltóval. A tető és a lámpák külön voltak rendelhetők, a kocsi 500 dolláros induló ára azokat nem tartalmazta. A típus 1906 és 1908 között készült összesen 7.000 példányban.

Mercedes 130 H: a Mercedes egyetlen farmotoros típusa, 1934-ben a berlini autószalonon mutatták be. A motor négyhengeres, vízhűtéses boxer függőlegesen álló szelepekkel. Teljesítménye 25 LE 3400/perc fordulatszámnál. Sebességváltó 3+1 fokozatú, szinkronizált, a hátsó tengely előtt elhelyezve. Hidraulikus működtetésű dobfék mind a négy keréken. Összesen 4300 példány készült kétajtós Saloon és Cabriolet-Saloon kivitelben.

Kisérletképpen 12 példányt háromhengeres Diesel motorral szereltek, de ezek nagyon zajosak voltak, ezért kereskedelmi forgalomba nem kerültek.

Brasier CM2 Tourer: gyártó Richard – Braisier, egy francia cég, aki az 1900-as évek elején az egyik leghíresebb autógyártó volt. Az általuk gyártott autó nyerte 1904-ben és 1905-ben a Gordon-Benett kupát is. A járműből 1907 és 1912 között 150 darab készült. Motorja soros, hathengeres, teljesítménye 50 LE. A jármű végsebessége 80 km/h. A kocsi érdekessége, hogy a vevője 1916-ban beleesett vele a Zugersee-be és belefulladt a vízbe. A kocsi 1967-ig volt a tóban, majd kiemelték és restaurálták. Ezután került a Steim gyűjteménybe.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.26
Ütemterv szerint halad a Hungaroring felújítása, a létesítményt június 16-án veszi vissza az....
2025.03.26
Három hónap alatt 61-gyel kevesebb halálos baleset történt az olasz közutakon, összességében pedig....
2025.03.26
Elindult a motoros szezon, ezért az autósokat arra kérik, fokozottan ügyeljenek kétkerekűvel....
2025.03.26
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére március 26 szerda....
2025.03.25
Kifejezetten jó dinamikusan vezetni a Toyota C-HR kompakt szabadidő-autó konnektoros változatát.....
2025.03.25
Kína a saját autó birtoklásának szabályozásában a "vásárlás alapú ellenőrzésről" áttér a "használat....
2025.03.25
Mutatjuk a trükköt, ami nem csak nehéz időkben működhet.   ..
2025.03.25
Egy újabb kompakt elektromos szabadidő-autó érkezik az egyre zsúfoltabb európai piacra, ezúttal....
2025.03.25
A "Little G" érkezését ismét megerősítette a gyártó némi kedvcsináló anyaggal. ..
2025.03.25
Évente több millió közúti baleset történik világszerte, és ezek túlnyomó többségét – mintegy 94%-át....