Ferrari
A cinikusok talán azt mondják, nincs mit ünnepelnie a Ferrarinak az ezredik F1-es versenye alkalmából, idei autójuk teljesítménye túlságosan gyenge ehhez. A vörös csapat szombat este Firenzében azonban megmutatta, nagyon is van mit ünnepelni: a márka gazdag történelmét, tele sikerekkel, emlékezetes pillanatokkal, drámákkal és érzelmekkel.
Miután világjárvány van, a mostani ünnepség más volt, mint a múlt évi Olasz Nagydíj előtt a 70. „születésnap” alkalmából szervezett milánói rendezvény. Ott a tifosi előtt vonult fel a Ferrari múltja és jelene, Firenzében a Palazzo Vecchión viszont csak a meghívott vendégek, a fellépők, no meg az elmaradhatatlan autók voltak láthatók, a COVID-protokollnak megfelelő keretek között.
A jelenlévők névsora illusztris volt. Mattia Binotto csapatfőnök, valamint Sebastian Vettel és Charles Leclerc versenyzőkön kívül a nézők között foglalt helyet John Elkann elnök és Louis Camilleri ügyvezető igazgató is. A múlt kulcsfigurái ma már magas beosztású vendégként voltak jelen: Jean Todt FIA-elnökként, Ross Brawn az F1 sportigazgatójaként, Stefano Domenicali a Lamborghini vezetőjeként tette tiszteletét, miközben ott volt Piero Ferrari, az alapító fia, a korábbi elnök, Luca di Montezemolo, valamint számos korábbi Ferrari-versenyző, így Jean Alesi, Eddie Irvine és Stefan Johansson is.
Az online közvetített show-műsor este 21 órakor kezdődött, ám a helyszín már korábban ünnepi vörösbe borult. Számos gépcsodát állítottak ki a téren: a Ferrari F2008-as, F2002-es és F1-2000-es modellje a közelmúltat, Gilles Villeneuve 1979-es 312 T4-ese, valamint Alberto Ascari 500-as F2-es gépe pedig a régmúltat képviselte, míg a középpontba a jelenkor, ünnepi alkalomból burgundi vörösre festett F1-es masinája volt látható.
A gálaest művészi bemutatót hozott. Sajátosan ötvözték a modern és klasszikus zenét, volt tánc és fényjáték, miközben az épület falán megelevenedtek az eddigi 999 F1-es versenyek legemlékezetesebb képsorai Alberto Ascariéktól Michael Schumacheren és Kimi Räikkönenen át Sebastian Vettel és Charles Leclerc sikereiig.
A bemutatót aztán egy fogadás követte, melyen John Elkann elnök mondott köszöntőt. „Egy rendkívüli számot ünneplünk, ami továbbiakat von maga után: mi vagyunk az egyetlen csapat, amely az F1-es bajnokság 1950-es indulása óta résztvevő. Egyetlen másik csapat sem ért el ilyen sikereket: tizenhat konstruktőri és tizenöt egyéni bajnoki címünk, kétszázharmincnyolc futamgyőzelmünk van, vagyis szinte minden harmadik versenyt megnyertünk. És vagyunk olyan szerencsések, hogy most Mugellóban, a saját pályánkon rendezhetünk nagydíjat.”
„Szeretném megragadni az alkalmat, hogy köszönetet mondjak minden szerelőnek és mérnöknek, valamint azoknak, akik nem a versenypályán dolgoznak, de ugyanolyan szenvedéllyel állnak a munkához minden nap, minden területen, akár a tervezőrészleg, a gyártás, a logisztika, a biztonság területén tevékenykednek a Scuderia Ferrarinál.”
Míg a Ferrari jelene kevésbé fényes, mint a múltja, Elkann a jövő kapcsán biztatni próbálta a márka dolgozóit és híveit. „Miközben az első ezer versenyünket ünnepeljük, már előre tekintünk, és a következő ezren jár az agyunk. Büszkék vagyunk, hogy résztvevői lehetünk ennek az új Forma–1-nek. Nemrég jelentettük be, hogy aláírtuk az új Concorde-egyezményt, mivel hisszük, hogy a sportágat irányítók nagyobbá és látványosabbá fogják tenni a sorozatot, megőrizve annak alapvető sajátosságait.”
„A Scuderia különleges támogatást kap a világ minden pontjáról a szurkolóktól. Természetesen most csalódottak, és ezt a tudtunkra is adják. De mi rájuk gondolunk elsőként, maikor versenyezni megyünk, mivel az alapítónk azt mondta, a Ferrari mindenekelőtt erre született: az emberei, a szurkolói szerves részét képezik a csapatnak. Ez eddig egy nehéz szezon volt, de tudom, hogy a megfelelő emberek dolgoznak nálunk, megvan minden képességük, a szakértelmük, a szenvedélyük ahhoz, hogy újra nyerjünk. Meggyőződésem, hogy a következő ezer nagydíjunkon több versenyt fogunk nyerni, mint eddig.”
A Ferrari ünneplése a firenzei estével nem ért véget. Az 1000. futamukat jelentő Toszkán Nagydíj fölvezetéseként F2-es juniorversenyzőjük, Mick Schumacher azzal a Ferrari F2004-es autóval teljesít majd pár kört a mugellói pályán, amellyel apja, a Ferrari történetének legsikeresebb versenyzője, Michael Schumacher a hetedik világbajnoki címét szerezte, és amely egyben a márka F1-es történetének talán legsikeresebb versenygépe volt, 13 szezonbeli győzelemhez hozzásegítve a vörösök eddigi legszebb korszakát elhozó német legendát. A masina számára ismerős terep lesz Mugello: Michael naphosszat rótta vele a köröket a Ferrari tesztpályáján.
A Toszkán Nagydíjat a jelen két versenyzője, Charles Leclerc és Sebastian Vettel az 5., illetve a 14. helyről várja. A futamot az M4 Sport és az M4sport.hu 14 óra 30 perces műsorkezdéssel élőben közvetíti.