autóépítés

Síkegyszerű minimálautók

2017.08.28.

Nem koppintás, de gyanúsan klasszikust idéz.

Déja vue

Igen, első látásra tényleg nagyon emlékeztet a legendás Land Rover klasszikus modelljére, de nem véletlenül, mert ahogy a Defendernél, úgy a Bollinger B1-esnél is az egyszerűség volt a cél: a síkfelületek könnyen gyárthatók és javíthatók, ami különösen elhagyott és szervizhiányos terepeken fontos. Nem véletlenül hasonlít egymásra az augusztusban bemutatott Bollinger és a tavaly év minimálautója, a Mobius is.

Hogy az amerikai Bollinger sorsa ugyanaz lesz-e, mint az éppen vegetáló afrikai rokonáé, vagy többre viszi, azt egyelőre nem tudni, de kétségtelenül egyedülálló kísérlet. Legalábbis úttörőnek aposztrofálja magát a New York állambeli Hobart városkában 2014-ben alapított Bollinger Motors javító és restauráló műhely, mely elsőként épített villamoshajtású terepjárót, ami ígéretes szállítójármű és munkagép, hála különleges megoldásainak.

Villamos hajtás

Tengelyre épített villanymotorjának és padlózatba süllyesztett akkumulátorának köszönhetően az orr-részben felszabadult a motortér, így csomagtartóként szolgál, ráadásul összenyitható az utastérrel, így a négy személy és rengeteg rakomány mellett akár négyméteres gerendákat is képes szállítani anélkül, hogy kilógnának a járműből.

A mérnökcsapat munkájának eredménye egy ideális munkagép és hobbiautó, melynek 50:50 százalékos a tengelyenkénti tömegelosztása. Az alapmodellnél csak a hátsó kerekek hajtottak, de készül majd két villanymotorral, vagyis 4WD hajtással is.

Ötletes a nyitható tető és a karosszéria hátsó ajtajának variálhatósága: amennyiben kétüléses platósként akarjuk használni a B1-est, elég leszedni a tetőt és a szabaddá vált kabin hátuljára rögzíteni a billenthető hátsó ablakelemet.

Slaggal mosható utastér

Az oldalablakok csak elcsúsztathatók, nincs tekerő mechanizmus, szigeteltek a műszerfalak órái és a műanyag borítás, így belül is vízsugárral takarítható az autó.

Az alapmodellhez 60 kWh, felár ellenében 100 kWh kapacitású akkumulátor és minden tengelyére villanymotor jár. A 4WD jármű rendszerteljesítménye 360 LE/640 Nm, amivel állóhelyzetből 5,2 másodperc alatt gyorsul százas tempóra. A kisebbik teljesítményű akkupakkal közel kétszáz kilométer, a nagyobbikkal 272 km a hatótávolsága, a CHAdeMO rendszerű gyors-töltővel háromnegyed óra, illetve 75 perc alatt lesz százszázalékos az energiaszint.

A légkondicionálós Bollinger B1-es két hátsó csatlakozójáról akár a mező közepén is lehet 220 volttal villany-fűrészelni, vagy más munkaeszközt használni. Vételára még nem ismert, de az amerikai cég az augusztusi bemutatón azt ígérte, hogy jövő tavasszal már piacra kerül a modell, ám a sorozatgyártáshoz még tőkéstársak kellenek, ahogy több más kísérlethez is.

Kenyai serpa

A Bollingernél sokkal spártaibb az igencsak fapados afrikai Mobius, melyet belsőégésű motor hajt, és nincs benne kormány-szervó, légkondicionáló, de olcsó és ami még fontosabb, hogy igénytelen, ráadásul bárhol elmegy. A prototípust Joel Jackson kreálta magának, mert elégedetlen volt a hagyományos kínálattal: szerinte azokat nem afrikai közlekedésre és üzemeltetésre terveztek. Ő aztán tényleg megtapasztalta, mert egy nonprofit segélyszervezet aktivistájaként és informatikusaként sokszor kellett autóját javítani Kenyában.

A helyi mesterekkel tíz hónap alatt összetákolt puritán és strapabíró acélvázas Mobius I-es prototípus a tesztelés után sorozatagyártásra alkalmas lett, majd  Mombasában megalakult a Mobius Motors, mely negyedmillió dollárnyi hitelt és huszonnégy helyi embert vett fel az immár Nairobiba települt üzembe.

Mobius II.

A második prototípus három hónap alatt készült el, ez már jobb lett, de ára még messze volt az áhított hatezer dollártól, igaz, a kenyai piacon a 9500 dolláros bruttó ár is versenyképes. Az első ötven autó 2015 decemberében készült el.

A rövid első és hátsó túlnyúlású, magas építésű Mobius jól bírja a terepet. Erős hátsó laprugónak köszönhetően nyolc személy és rengeteg csomag szállítására képes. Elől két ülése, hátul két felhajtható padja van, így kisteherautóként is használható az 1275 kilogrammos menetkész tömegű és 700 kilóval terhelhető jármű. A 2,3 méteres tengelytávú és 23 centiméteres hasmagasságú Mobius hossza 3,9 méter, szélessége és magassága 1,8 méter. Az autó első kerekeit 1,6 literes 86 lóerős teljesítményű Renault benzinmotor hajtja.

A kézi gyártású acélszerkezet alvázként és tetőként is funkcionál, a kormány előtt a benzinszintjelző és a hűtővíz mérő között kapott helyet a nagyobb méretű kilométeróra.

Ghánai és pakisztáni darabok

A ghánai Kumasi város közeli iparterületen leselejtezett autók alkatrészeiből építették három hónap alatt a Turtle 1-es kisteherautót. Ennél komolyabb kísérlet volt a SkoPak, melyet 1971-ben Škoda fődarabokból Pakisztánban szereltek össze 1400 példányban, hasonló próbálkozás volt az Új Zélandon 1966-ban Škoda alapokra épített Trekka. A nyitott és zárt karosszériás 2-8 személyes és hátsókerék-hajtású autót az ős-Octavia 1,2 literes, 47 lóerős, négyhengeres motorja hajtotta.

Magyar Sáska

Az afrikai utakra tervezte a Sáska kis-haszonjárművet 2006-ban Tárnok Zsolt. A kis költséggel használható univerzális elektromos járműhöz az áramot napelemekkel kiegészített üzemanyagcellából kapta. A rovarhoz hasonlóan tagolt az elrendezése is: az első egység a vezetőfülke, középen van hajtásrendszer és futómű. A hátsó egységet alkotó raktérplató fölé nyúlik a napelemeket is tartó árnyékoló-szárny. A meghajtást a négy kerékagy-villanymotor biztosítja. A lábakhoz hasonló konzolos felfüggesztés előnye a teljesen független kerékmozgatás, illetve a hasmagasság emelése rossz útviszonyok esetén. A plató is ízelt szerkezetű, így nagyobb térfogatú teher esetén megnyújtható.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.10
Bizonyos szabálysértések a közösségnek, azaz nekünk magunknak ártanak: szabálytalanul parkoló kocsi....
2024.05.10
Nem éppen turistacsalogató az új projekt.   ..
2024.05.10
Igazi mérföldkő a kínai Senjang város Dadong kerületében működő létesítmény gyártósoráról ma....
2024.05.10
Az M0-s autóút déli szektorán az M5-ös autópálya felé vezető oldalon összeütközött több jármű az 5-....
2024.05.10
Pofátlan(tan)ítás Salgótarjánban címmel tett közzé egy videót a Nógrád Vármegyei Rendőr-....
2024.05.10
Május 12-én a darlingtoni futamon jelenik meg a híres dizájn. ..
2024.05.10
A négyüléses luxusbusz és a hétszemélyes VIP utazójármű után egy harmadik üléskonfiguráció is....
2024.05.10
A hétvégén Jaramában kezdődik a Formula 4-es spanyol bajnokság, melynek mezőnyében ott lesz Hideg....
2024.05.10
Az 1983-ban bemutatott Peugeot 205 igazi telitalálat volt: szerették a vásárlók, megbízható volt,....
2024.05.10
Tarts velünk és alakítsd a jövőd! Ezzel a mottóval indul idén szeptemberben immár nyolcadik....