Teszt
Mára igencsak összeszűkült a nagyobb teljesítményű, hagyományos belső égésű motorokkal felpaprikázott kompaktok választéka. Már nincs Opel OPC, Renault GT Sport és az elektrifikációs kampányok közepette parkoló pályán a Ford ST, a Fiat Abarth vagy a Peugeot GT. Viszont velük ellentétben a Volkswagen csoport úgy tűnik, lát fantáziát az ilyen benzines tömegautók felturbózott változataiban. Olyannyira, hogy a megújított Golf GT motortechnikáját átpasszolták a Skodának, és ennek nyomán a cseh leány legnépszerűbb modellje, az Octavia sportos RS változata is újabb löketet kapott.

Az RS logo (amely rally sport rövidítése) a Skoda versenyhagyományaira utal. Az Octavia esetében ez már negyedik generáció, ami azt jelenti, hogy a továbbfejlesztett 2 literes TSI motor 265 lóerős (195 kW), 20 lóerővel izmosabb elődjénél, csúcsnyomatéka pedig 370 Nm. Mindennek eredményeként a szedán Octavia 6,4 másodperc, a kombi 6,5 másodperc alatt sprintel az óránkénti 100 kilométeres sebességre, az elektronika pedig 250 km/óránál vet véget a szélvész dáridónak. Skoda sajtóanyagaiból kitűnik, hogy a felpiszkált Octavia különösen a német autósok körében népszerű. A kocsi megszületése, az ezredforduló óta eddig összesen mintegy 350 ezret adtak el belőle, ennek közel fele a német piacon talált gazdára. Ami bizonyára annak is tulajdonítható, hogy arrafelé még lehet száguldozni a sebességkorlátozás nélküli autópályákon.
Amúgy az RS Octavia ránézésre nem különbözik a „normál” szériáktól. Ugyanúgy közel 4,7 méter hosszú, a C osztályos kategóriát kivételesen meghaladó méretekkel. A kocsi utasterében elől hátul akkora a hely, hogy szinte táncra lehet perdülni. A kombi változat csomagtartója 640 liter, lehajtott hátsó ülésekkel pedig 1600 literre tágul a rakodótér. Külsőre csak néhány, többnyire fekete színű szerelvény tanúskodik az RS kivitelről. Fekete a hűtőrács és annak alsó eleme, hátul ugyanígy a márkafelirat és a szedán légterelője, vagy a 19 colos, spéci aluabroncsokból kikandikáló vörösre festett féknyereg. De ami az optikai tuningnál lényegesebb: az RS-hez alapáron jár a vakításmentes led-matrix fényszóró. A beltérben tovább fokozza a sportos hangulatot a fejtámlával egybeépített első üléssor, a háromküllős, multifunkciós kormány és az alcantara-kárpitozás, hozzá az ilyenkor kötelező körnek számító piros cérnavarratokkal.

Ám a lényeg a külcsiny mögött húzódó technika. A 265 ló ereje a VW hétfokozatú, automata DSG sebességváltóján át jut az első kerekekre. Kézi váltó már nincs, a kuplungos kapcsolás élvezetét hiányolók azt csak a félautomata „kormányfülekkel” pótolhatják. Van viszont sebességre kihegyezett üzemmód váltó. Ha a műszerfali kijelzőn a „sport”, vagy az „individual” üzemmódra bökünk, az RS még inkább bevadul. A sebességmámort tovább imitálja az úgynevezett emóciós start. Ez annyit tesz, hogy az önindító gomb hosszabb megnyomásával a percenkénti fordulatszám 2100-ra nő, így indulva motor már úgy hörög, mint egy versenyautó.
Zárt pálya híján a (vég)sebességet nem tudtuk kipróbálni, de annyi bizonyos, hogy ezzel a Skodával még szabálykövető autósként is nehéz lassan menni. Merészebb volánforgatásra csábíthat, hogy az aszfalthoz mérve a karosszériát 15 milliméterrel lejjebb eresztették. A rövidebb rugóút jóvoltából RS Octavia ugyan sprődebb a normál változatoknál, de érezhetően stabilabb. Sebesebb kanyarvétel esetén a kerekek jobb tapadását szolgálja a versenysportból átemelt elektro-hidraulikus differenciálzár. A dinamikus hajtás biztonságát ugyanakkor tovább fokozza az adaptív lengéscsillapító (DCC – Dynamic Chassis Control): ez az extraként rendelhető rendszer fékezéskor, kanyarban segít, hogy jobban kézben tartható legyen a karosszériamozgás.

Megjegyzendő azonban, hogy a sportos autózásnak ezúttal is (fel)ára van. Az RS átlagfogyasztása még visszafogott vezetési stílusban is 8 liter felett mozog 100 kilométerenként, de sportos tempóban az simán felugrik 10 liter körülire is. Magáért a kocsiért is mélyebben kell zsebbe nyúlni. A mezítlábas Octavia közel 10,7 millió forintos alapárával szemben az RS 19,5 milliónál rajtol, és mint ahogy a mindenféle autós jóval felextrázott tesztkocsi is mutatja, a vételár milliókkal, akár 25 millió közelébe is felszökhet.