WRC

Solberg élete első WRC-s győzelmét aratta Észtországban

2025.07.21.

Oliver a világbajnok édesapja, Petter nyomdokaiba lépett, és lenyűgöző teljesítménnyel, szinte rajttól vezetve nyerte meg a gyors és sima murvás pályáiról ismert Észt-ralit.

A 23 éves svéd versenyző lenyűgöző teljesítménnyel ámulatba ejtette a WRC mezőnyét Dél-Észtországban, áttörést jelentő győzelmét ráadásul a legelső, Toyota GR Yaris Rally1-gyel futott versenyén szerezte meg – közel 20 évvel Petter utolsó, 2005-ös WRC-sikere után.

Solberget és navigátorát, Elliott Edmondsont mindössze hetekkel a rali előtt kereste meg a Toyota egy egyszeri Rally1-es versenyzési lehetőséggel, és a svéd-brit duónak mindössze két napja volt egy finnországi teszten, hogy összebarátkozzon a GR Yaris Rally1 versenyautóval. Bár ez volt az első Rally1-es rajtjuk a 2022-es Új-Zéland-rali óta (ahol még Hyundai-jal mentek), nem vesztegették az időt, és rögtön a pénteki nyitószakaszon megszerezték első szakaszgyőzelmüket, és az élre álltak, és utána az egész hétvégén során megingathatatlanul ott is maradtak.

 

Ez a lendület kitartott a Szupervasárnapig is, Solberg a záró nap három gyorsaságijából kettőn diktálta a tempót esős körülmények között, és a Power Stage-en is harmadik lett. A tapadás változásától mit sem zavarva, higgadtan növelte előnyét, és magabiztosan, hibátlan vezetéssel szerezte meg a győzelmet – ami egyben a Toyota 100. győzelme volt a WRC-ben – 25,2 másodperccel a helyi hős, a 2019-es világbajnok Ott Tänak előtt.

„Annyi évnyi próbálkozás és álmodozás után Elliott-tal végre sikerült” – mondta Solberg. „Csak szeretném megköszönni a Toyotának, a tesztcsapatnak, akik segítettek, hogy ilyen kényelmesen érezzem magam az autóban, és az összes segítséget, amit ezen a hétvégén kaptam ettől a remek alakulattól. Még soha életemben nem éreztem ilyen jól magam. Csodálatos érzés volt rajthoz állni az első versenyemen a GR Yaris Rally 1 autóval, és rögtön győzni. A szuperspeciálon nem tudtam eldönteni, hogy az első vagy a második sebességfokozatot használjam-e a szűkebb helyeken. Aztán a gyorsabb pályákon a shakedown alatt hihetetlen volt az érzés a kocsiban. Ez volt a legcsodálatosabb hétvége. Annyira boldognak érzem magam, miután ennyi éven át álmodoztam róla, és dolgoztam ezért a pillanatért. Szeretnék hatalmas köszönetet mondani a Toyotának, hogy megadta nekem a lehetőséget, hogy bizonyítsak, és, hogy jól érezzem magam ebben a fantasztikus autóban. Azt sem gondoltam volna, hogy egyszer Juhával (Kankkunen, a Toyota helyettes csapatfőnöke – a szerk.) ünnepelhetek majd egy dobogón, aki gyerekkorom óta a hősöm, és akire az apámmal együtt mindig is felnéztünk. Most, ezen a hétvégén is nagyon támogatott, megnyugtatott és megmondta, mit tegyek. Még soha életemben nem éreztem magam ilyen jól, szóval köszönöm.”

Tänak, aki a verseny előtt favoritnak számított, nehezen tudta kihozni a legtöbbet Hyundai i20 N Rally1-jéből azokon a szakaszokon, ahol a tapadás nem volt egyenletes. Aztán szombat reggel egy kisodródással körülbelül hét másodpercet veszített, és ezután csapattársával, Thierry Neuville-lel vívott szoros csatát a második helyért: szombaton hatszor (!) változott a sorrend közöttük, mivel folyamatosan pár tizedes különbségű időket autóztak egymáshoz képest. Neuville, aki mindössze négy másodperces lemaradással kezdte a záró napot, 10 másodperces büntetést kapott egy elkapkodott rajt miatt a 18-as gyorsasági szakaszon, és ezért végül 23,1 másodperccel Tänak mögött, a harmadik helyen ért célba.

Annak ellenére, hogy lemaradt a győzelemről, Tänak eredménye elég volt ahhoz, hogy megelőzze Elfyn Evanst a vb-n, és egyetlen ponttal átvegye a vezetést a pilóták versenyében. Evans, aki hatodik lett, legalább profitálhat abból, hogy nem az első helyen kell majd rajtolnia a következő verseny, a Finn-rali első napján. Kalle Rovanperä jobb tempót mutatott a vasárnapi nedves körülmények között, mint előtte, de így sem tudott a dobogóért harcolni. A kétszeres világbajnok és háromszoros Észt-rali győztesnek egész évben nincs meg a tempója az új Hankook gumikon, ezúttal kénytelen volt beérni a negyedik hellyel, 7,3 másodperces lemaradással Neuville mögött. Viszont mégis több pontot szerzett belga riválisánál, mert megnyerte a Power Stage-et, és a Szupervasánap értékelésben is a második lett.

Adrien Fourmaux reményei, hogy a vasárnapi bónusz pontokért küzdjön, szertefoszlottak, amikor Hyundai-ja egy ugratás után orrára érkezett, és megsérült az első szplitter és a légterelő rajta. Végül a peches francia az ötödik helyen fejezte be a ralit, Evans előtt. Kacuta Takamoto korábban Evans mögé csúszott a nyolcadik helyre, aztán egy technikai probléma miatt kénytelen volt kiállítani Toyotájával a Power Stage előtt. Miután pénteken ideiglenes műszakihibával küzdött, Sami Pajari összesítésben a hetedik helyen ért célba a fehér Toyotával. A top 10-et az M-Sport fiataljai, Mārtinš Sesks, Josh McErlean és Grégoire Munster zárták.

A WRC európai nyári szezonja kevesebb mint két hét múlva folytatódik, a bajnokság Jyväskyläbe tart a kilencedik fordulóban: következik a várva várt Finn-rali (július 31. - augusztus 3.), ahol a legnagyobb az átlagsebesség és a legnagyobbak az ugratások.

Végeredmény, Észt-rali:

1. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR YARIS Rally1) 2ó36p35.1mp

2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +25.2mp

3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +48.3mp

4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +55.6mp

5. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +1p33.0mp

6. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +1p43.4mp

7. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +2p55.6mp

8. Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1) +3p36.0mp

9. Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +5p29.8mp

10. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +5p57.5mp

 

Az egyéni világbajnokság állása nyolc verseny után:

1. Ott Tänak 162 pont

2. Elfyn Evans 161

3. Sébastien Ogier 141

4. Kalle Rovanperä 138

5. Thierry Neuville 114

6. Adrien Fourmaux 71

7. Kacuta Takamoto 63

8. Oliver Solberg 52

9. Sami Pajari 38

10. Grégoire Munster 19

 

A gyártók világbajnoksága:

1. Toyota Gazoo Racing World Rally Team 399 pont

2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 347

3. M-Sport Ford World Rally Team 111

4. Toyota Gazoo Racing WRT2 68

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.08
A klasszikusok átka, vagy dicsérete, hogy sok utánzójuk akad, olykor még az utánzókat is utánozzák....
2025.12.08
Maradna a kétéves vizsgáztatási ciklus a tíz évnél idősebb autóknál is - közölte az Építési és....
2025.12.08
Az Osztrák Posta Bécsben üzembe helyezte 6000. elektromos járművét, egy Fiat e-Scudót. A vállalat....
2025.12.08
A SEAT & CUPRA két belső előléptetést jelentett be, amelyek tovább erősítik a vállalat....
2025.12.08
A Magna elektromos autókat fog gyártani a kínai GAC gyártó számára grazi üzemében – ezt a gyártó....
2025.12.08
Biatorbágy közelében, Hegyeshalom felé nagy a torlódás - írja a Katasztrófavédelem. ..
2025.12.08
Ukrán oldalon fennálló áramszünet miatt szünetelt a határforgalom a nagyhódosi közúti....
2025.12.08
A pozsonyi rendőrség december 3-án, szerdán egy közlekedési szabályokból tartott elméleti vizsga....
2025.12.08
Közel 100 nappal első Forma–1-es futama előtt az Audi már ízelítőt adott abból, milyen lesz a márka....
2025.12.08
Magam sem gondoltam volna, de néhány apró kellemetlenségtől eltekintve meglepően gördülékenyen....