Magyar Suzuki Zrt.

Stabilan piacvezető a Magyar Suzuki - ősszel érkezik az elektromos Vitara

2025.06.15.

A Magyar Suzuki Zrt. eseménydús esztendőt zárt a 2024-es pénzügyi évben. Az esztergomi gyártóvállalat 29 százalékos növekedést ért el az előző évhez képest a teljes hazai újautó-piacon. A magyarországi forgalomba helyezett 121,6 ezer új személyautóból 15,7 ezer volt Suzuki, 13 százalékos piaci részesedéssel idehaza piacvezető helyen zártak.

Acumi Maszato, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója a budapesti sajtótájékoztatón kiemelte: 2024 a korábbi évekhez képest a nehézségek ellenére is tervezhetőbb volt, a termelés és az értékesítés egyaránt stabil maradt. Az értékesítési adatok alapján a Suzuki ismét piacvezető Magyarországon, az esztergomi gyártás megkezdése óta a 2024 a 21. ilyen év. Esztergomban elkészült az 500 ezredik hibrid, és az egymilliomodik Vitara – mondta.

Beszélt arról is, hogy nagy várakozás kíséri a Suzuki első teljesen elektromos SUV-modelljét, amely idén késő ősszel érkezik meg a magyarországi márkakereskedésekbe. Az eVITARA megjelenése mérföldkő a márka életében – a Magyar Suzukinak a jövőben is ugyanaz a célja, miközben figyelemmel kíséri a piaci változásokat, hogy minél szélesebb rétegek számára tegye elérhetővé a környezettudatos autózást.

Fejesné Gyurján Ildikó operatív igazgató ismertette: a 2,25 milliárd eurós nettó árbevétel 21 százalékkal kevesebb a 2023-asnál. A belföldi piacról származó árbevételük 301,8 millió euróra nőtt a 2023-as 272,6 millióról, az export 1,9 milliárd eurót tett ki az előző évi csaknem 2,6 milliárd eurót követően, míg az importautó-, motorkerékpár- és pótalkatrész-kereskedelem összege 348 millió euró volt tavaly.

A 2024-es adózás előtti eredmény 3,7 millió euró volt. A költségek az elmúlt években változékonyan alakultak, emelkedésüket nem mindig tudta követni az árazás. – Tavaly az alapanyag- és alkatrészdrágulás, valamint a piacon elvárt kedvezmények együttese befolyásolták az eredményeket, az energiaköltségek viszont a 2022-es csúcshoz képest 62 százalékkal csökkentek fajlagosan – mondta az operatív igazgató.

Tavaly összesen 111 492 autó készült Esztergomban – 92 százaléka exportra –, amely csökkenést jelent az előző évhez képest. Krisztián Róbert vezérigazgató-helyettes hangsúlyozta, hogy hosszú idő után 2024 volt az első év, amikor a Suzuki gyártása nem kényszerült alkatrészhiány miatt tartós leállásra. Beszélt a pandémiáról, a chiphiányról és a vörös tengeri kalóztámadásokról, melyek miatt meg kellett kerülni Afrikát, ami plusz két hét szállítási időt, nagy logisztikai feladatot és plusz költséget jelentett.

Az ellátás korábbi akadozásával magyarázta az értékesítés csökkenését is, emiatt ugyanis többlettermeléssel kellett teljesíteni a felhalmozódott rendelésállományt. A csökkenés tehát átmeneti, a 2024-es gyártási teljesítmény megfelel a korábbi trendeknek, és középtávon is hasonló eredmény valószínűsíthető.

Bár az előrejelzések a teljes hazai újautó-piac egy számjegyű bővülésével számoltak, végül a teljes szektor 12,9 százalékos, a Magyar Suzuki 29,3 százalékos növekedést produkált a megelőző esztendőhöz képest. 2024-ben összesen 121 607 személygépkocsit helyeztek forgalomba az országban. A Magyar Suzuki 15 732 új személyautó regisztrációval, 12,9 százalékos piaci részesedéssel az első helyen végzett a hazai újautó értékesítési listán.

Az eredményes magyarországi értékesítésben meghatározó szerepet játszottak az esztergomi gyártású modellek, így az S-CROSS és a Vitara, illetve a Japánból érkező, tavaly megújult Swift. A két Esztergomban gyártott típus a hazai értékesítési lista első két helyét szerezte meg: Vitarából 6883, S-CROSS-ból 6607 darabot helyeztek forgalomba az év folyamán, ami 38, illetve 11 százalékos növekedést jelent a két típus eladási számaiban 2023-hoz képest.

Járműkategóriák szerint a Vitara a kis szabadidő-autók között 29 százalékos, az S-CROSS a kompakt szabadidő-autók között 20 százalékos részarányt ért el, ami kategóriájában az első helyet jelentette mindkét Suzuki modell számára. A már importált új Swift 1867 értékesített darabbal a B-kisautó szegmens első helyén végzett. 2024 februárjában legördült a gyártósorról a négymilliomodik esztergomi gyártású Suzuki, egy GLX felszereltségű hibrid Vitara.

A nem Esztergomban készülő, de Magyarországon is forgalmazott típusok a márka belföldi összértékesítésének 16,5 százalékát adták. A 2024-ben forgalomba helyezett 15 732 Suzuki mintegy 45 százaléka, 7073 személyautó került céges és intézményi ügyfelekhez, amivel a márka a negyedik helyet szerezte meg a flottaértékesítők mezőnyében.

A Magyar Suzuki Zrt. jelentős országos, illetve régiós márkakereskedői hálózattal és értékesítési tevékenységgel van jelen a hajómotor-, illetve a motorkerékpár üzletágakban. A Marine részleg 1999 óta forgalmaz Magyarországon hajómotorokat, alkatrészeket, hajós kiegészítőket. 2017 óta közép-kelet-európai disztribútorként Magyarországon kívül további 13 országba értékesít partnerein keresztül. Tavaly összesen 416 hajómotort adtak el itthon, amellyel megőrizték a piacvezető szerepet – exportra 1750-et értékesítettek.

A motorkerékpár üzletág a hazaival együtt 14 ország piacát látja el. Itthon összesen 384 Suzuki motorkerékpárt regisztráltak, 4,77 %-os piaci részesedést értek el Magyarországon. Az export piacokon 1836 motorkerékpárt értékesítettek.

Az esztergomi Suzukinál jelenleg egy generációváltás és technológiai átalakulás zajlik, már nem csak mennyiségi, hanem minőségi, szakképzett munkaerőre van szükség. Az esztergomi autógyártó tavaly a munkaerőpiacon nehezen elérhető pozíciókra koncentrált.

– Elindították a Karbantartó Akadémiát, amely keretében az operátorok elsajátíthatják a karbantartó szakmát. Elindult a Tehetség Támogató Program, amely jóvoltából a mérnökök anyavállalati tapasztalatot szerezhetnek Japánban. Fontos szerepet kap a jövő szakembereinek képzése is: 2024-ben lezárult az első tanév a duális képzés során a Magyar Suzuki oktatócentrumában. Az esztergomi Bottyán János Technikum tanulói az elméleti alapok mellett, a legmodernebb eszközökkel felszerelt oktatási központban fejleszthették gyakorlati ismereteiket – mondta Fejesné Gyurján Ildikó.

Portálunk kérdésére válaszolva az operatív igazgató elismerte, valóban később kezdődött náluk a duális képzés, mint a többi hazai autógyárnál. Már régóta figyelték, gyűjtötték a tapasztalatokat és talán korábban is belevágtak volna, ha nem jön a sok mindent felülíró pandémia. Árnyalja a képet a japán munkakultúra is, ami nem kész embereket akar, hanem majd ők megtaníthatják, maguknak kinevelik a munkaerőt, akik azután hosszú ideig maradnak is a cégnél.  

– A hűség az esztergomi Suzukira is jellemző, dolgozóink fele már több mint 10 éve keresi nálunk a kenyerét, valamint a teljes létszám negyede két évtizednél is régebben dolgozik nálunk – hangsúlyozta Fejesné Gyurján Ildikó.

Fejesné Gyurján Ildikó, Krisztián Róbert, Acumi Maszato és Bonnár-Csonka Zsuzsanna

Bonnár-Csonka Zsuzsanna, kommunikációs vezető kiemelte a társadalmi felelősségvállalás szerepét, és beszélt arról, hogy sok szervezettel működnek együtt, többek között a Baptista szeretetszolgálatot is támogatják. Kiemelte, hogy Suzuki „Együtt az utakon” programja minden évben más közlekedésbiztonsági témára hívja fel a figyelmet. Így például azokhoz szeretnének szólni, akik úgy érzik – hiába van jogosítványuk – nem magabiztosak az autóvezetésben, illetve azokhoz, akik csak nemrég szerezték meg a vezetői engedélyt, és még bizonytalanok.

2025-ben a legnagyobb kihívást talán minden autóipari szereplő számára a stabil működés megteremtése és fenntartása mellett a versenyképesség megőrzése, a fokozódó piaci verseny és az infláció jelenti. Emellett az ellátási láncok sérülékenysége, illetve az ebből adódó újratervezés az, amely elsődleges feladatot jelent. A Magyar Suzuki a teljes hazai új személyautó piacon a tavalyi évhez képest enyhe növekedésre számít. Az esztergomi autógyártó a beszállítóival együtt folyamatosan keresi az optimális megoldásokat, hogy 2025-ben ne merüljenek fel ellátási nehézségek. A vállalat ebben az évben a tavalyihoz hasonló gyártási és értékesítési volumennel tervez.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.07.16
A legendás gépek birtoklásánál is jobban vágyott arra, hogy létrehozzon egyet. ..
2025.07.16
Sem személyautóból, sem haszonjárműből nem értékesített annyit még az év első hat hónapjában a....
2025.07.16
Kínai megállapodás új lendületet ad a Steyr Automotive-nak – írja az orf.at.   ..
2025.07.16
Megszakította útját egy Bulgáriából Lengyelországba tartó repülőgép Budapesten szerda reggel -....
2025.07.16
Az új CLA iránti jelentős érdeklődés késedelmeket és hosszabb várakozási időt okoz a gyártásban. ..
2025.07.16
Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel....
2025.07.16
Jelentősen csökken a nem működő járművek kijelentésének díja, de csak egy időre - írja a parameter.....
2025.07.16
A Hungarian Business Champions 2025 díjátadó ünnepség keretében Topolcsik Melinda, a Bridgestone....
2025.07.16
A Century szabadidő-autó hátsó utasainak mostantól nem kell aggódnia az illetéktelen tekintetek....
2025.07.16
Jelentősen felfutott a kínai autók értékesítése, 2024-ben 3559 kínai autó talált gazdára. A márkák....